Κρίσιμη συνάντηση με τους εκπροσώπους του ΔΝΤ που παραμένουν στην Ελλάδα και πραγματοποιούν επαφές και εκπροσώπους της κυβέρνησης αλλά και παραγωγικούς φορείς σχετικά με τα θέματα που περιλαμβάνονται στη λίστα των προαπαιτούμενων για το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης θα έχουν το μεσημέρι της Τετάρτης οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.
Σε μια ύστατη προσπάθεια οι εκπρόσωποι των μικρομεσαίων θα προσπαθήσουν το μεσημέρι της Τετάρτης να πείσουν τους εκπροσώπους του ΔΝΤ αναφορικά με την αναγκαιότητα του «ειδικού επιχειρηματικού λογαριασμού» και το πάγωμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών στον ΟΑΕΕ. Το προεδρείο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας θα καταθέσει βελτιωμένες προτάσεις αναφορικά με τα δυο αυτά επίμαχα θέματα για το οποία η κυβέρνηση εισέπραξε την άρνηση των θεσμών την περασμένη εβδομάδα ευελπιστώντας να γίνει κατανοητό ότι η θέσπιση τους μπορεί να βοηθήσει στην ανάκαμψη της οικονομίας.
Συγκεκριμένα, η ΕΣΕΕ, θα υπογραμμίσει στη συνάντηση με τους εκπροσώπους του ΔΝΤ ότι: «οι προσπάθειες ενίσχυσης των δημοσίων εσόδων που έχει αναλάβει το τελευταίο διάστημα το υπουργείο Οικονομικών μέσω της αποστολής ηλεκτρονικών κατασχετηρίων στους οφειλέτες εφοριών, ασφαλιστικών ταμείων και λοιπόν φορέων του δημοσίου, έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία και αναστάτωση στον επιχειρηματικό κόσμο. Αν και η ισχύουσα νομοθεσία (Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων) παρέχει στη φορολογική διοίκηση το δικαίωμα αιφνιδιαστικών κινήσεων για κατασχέσεις απαιτήσεων εις χείρας τρίτων (μισθών, συντάξεων, ενοικίων, επιδοτήσεων, εφάπαξ βοηθημάτων, απαιτήσεων από πελάτες κ.α.), καθώς με αυτόν τον τρόπο εκτιμάται πως διασφαλίζεται με σε υψηλότερο βαθμό τρόπο η είσπραξη των οφειλών.
Σύμφωνα με την ακολουθούμενη διαδικασία, το κατασχετήριο, κατ’ εντολή του προϊσταμένου της εκάστοτε Δ.Ο.Υ., αποστέλλεται στα πιστωτικά ιδρύματα στα οποία διατηρεί λογαριασμό/ούς ο οφειλέτης. Η τράπεζα πρέπει να απαντήσει εντός προθεσμίας 8 ημερών, σχετικά με την ταυτοποίηση του οφειλέτη, τον αριθμό των τραπεζικών του λογαριασμών και τα ποσά που εμπεριέχονται σε αυτούς αλλά και σε πιθανόν περαιτέρω ζητούμενες πληροφορίες. Η απόδοση των ποσών στην υπηρεσία του δημοσίου που επέβαλε την κατάσχεση γίνεται υποχρεωτικά εντός 10 ημερών από την υποβολή της δήλωσης του πιστωτικού ιδρύματος.Ωστόσο, από τη στιγμή που το πιστωτικό ίδρυμα λάβει το ηλεκτρονικό κατασχετήριο δεσμεύεται αυτόματα και μέχρι το πέρας της κατάσχεσης το σύνολο των χρηματικών ποσών που περιλαμβάνονται στους λογαριασμούς του υπόχρεου, ακόμα και αν πρόκειται για λογαριασμό με περισσότερους συνδικαιούχους.
Παράλληλα, δεσμεύονται και οι όποιες καταθέσεις στο λογαριασμό λάβουν χώρα μετά το αρχικό πάγωμά του. Με βάση τα παραπάνω και επειδή στην πράξη η διαδικασία αυτή δεν ολοκληρώνεται σε χρονικό διάστημα μικρότερο των 20 - 30 ημερών, οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας και συνεπώς τίθεται ουσιαστικό ζήτημα επιβίωσής τους.
Για το λόγο αυτό η ΕΣΕΕ θα υποστηρίξει ότι επιβάλλεται η θέσπιση και λειτουργία ενός «ειδικού επιχειρηματικού» ουσιαστικά «τροφοδότη λογαριασμού» των λειτουργικών εξόδων της επιχείρησης (για μισθοδοσίες, πληρωμές προμηθευτών κτλ).
Είναι πάγια θέση των μικρομεσαίων να εφαρμοστεί η επέκταση του μέτρου που ισχύει σήμερα για τους ιδιώτες (ακατάσχετο όριο μέχρι 1.250 ευρώ) και στις επιχειρήσεις.
Ειδικότερα στην πρόταση προς το ΔΝΤ αναφέρεται ότι:
- Όσον αφορά στις δεσμεύσεις τραπεζικών λογαριασμών, αυτές θα πρέπει γίνονται μέχρι το ύψος του οφειλόμενου ποσού του υπόχρεου και να μη δεσμεύουν το σύνολο των χρηματικών ποσών που υπάρχουν στο λογαριασμό.
- Σε περίπτωση που ο υπόχρεος είναι συνδικαιούχος σε κάποιον άλλο λογαριασμό, πιθανόν συγγενικού προσώπου, τότε το τρίτο μη εμπλεκόμενο πρόσωπο (που δεν έχει οφειλές) δεν θα πρέπει να επηρεάζεται από την προαναφερθείσα δέσμευση ποσών.
- Θα πρέπει να δίνεται στον κάθε επιχειρηματία η δυνατότητα γνωστοποίησης ενός λογαριασμού σε πιστωτικό ίδρυμα, ο οποίος θα μπορεί, ακόμη και μετά την εντολή δέσμευσης, να τροφοδοτεί τις βασικές λειτουργίες της επιχείρησης με πάγιες τραπεζικές εντολές (πληρωμές: μισθοδοσίας, οφειλών προς το Δημόσιο και Ασφαλιστικά ταμεία, λογαριασμών ΔΕΚΟ, ενοικίων και προμηθευτών). Ο λογαριασμός θα συνδεθεί με τις εισπράξεις της επιχείρησης τόσο από χρήση πλαστικού χρήματος όσο και χρήσης υπηρεσιών e-banking.
- Ο καθορισμός του ακατάσχετου ποσού (αντίστοιχο με εκείνο που ισχύει για τα φυσικά πρόσωπα) θα εξαρτάται από ιδιαίτερα σημαντικές για τη λειτουργία της επιχείρησης μεταβλητές (πχ λειτουργικό κόστος), το οποίο θα εκφράζεται σε ποσοστιαία βάση επί του συνολικού ετήσιου τζίρου της επιχείρησης. Με τον τρόπο αυτό εάν προκύπτει πως οι δαπάνες λειτουργίας μίας επιχείρησης ανέρχονται στο 40%-50% του ετήσιου καταγεγραμμένου τζίρου της, το συγκεκριμένο ποσοστό θα πρέπει να ταυτίζεται με το ακατάσχετο όριο.
Για το θέμα του «παγώματος» των ληξιπρόθεσμων οφειλών στον ΟΑΕΕ, η πρόταση της ΕΣΕΕ που θα υποβληθεί στους εκπροσώπους του ΔΝΤ προβλέπει:
- Να αφορά μόνο ληξιπρόθεσμες οφειλές που δημιουργήθηκαν κατά τη χρονική περίοδο 2010 – 2016, διάστημα κατά το οποίο επήλθε δραματική συρρίκνωση του τζίρου των επιχειρήσεων με συνέπεια την αδυναμία καταβολής των προβλεπόμενων ασφαλιστικών εισφορών. Ως εκ τούτου, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές που δημιουργήθηκαν πριν από την περίοδο της κρίσης δεν περιλαμβάνονται στην προτεινόμενη ρύθμιση.
- Η θεσμοθέτηση της συγκεκριμένης πρότασης πρέπει να είναι όσο το δυνατόν αμεσότερη, χωρίς χρονοτριβές και καθυστερήσεις, επειδή σε διαφορετική περίπτωση ελλοχεύει ο κίνδυνος περαιτέρω διόγκωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
- Όσον αφορά στο «πάγωμα» των οφειλών, αυτές θα πρεπει επιβαρύνονται με ένα ενδεικτικό ετήσιο επιτόκιο της τάξεως του 1% - 1,5%, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα έτσι ώστε να: μην λαμβάνονται μέτρα διοικητικής και αναγκαστικής εκτέλεσης, παρέχεται ασφαλιστική ενημερότητα στον οφειλέτη, προβλέπεται πλήρη ασφαλιστική ικανότητα για τον υπόχρεο και τα προστατευόμενα μέλη της οικογένειάς του, όσον αφορά στην παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.
- Το ενδεικτικό επιτόκιο 1% - 1,5% θα ισχύει τόσο για τους οφειλέτες που δεν έχουν ρυθμίσει τα χρέη τους όσο και για εκείνους που έχουν ήδη προβεί σε σχετική ρύθμιση, στους οποίους όμως θα δίνεται η δυνατότητα επιλογής διατήρησης του ρυθμιστικού πλαισίου που έχουν ενταχθεί .
- Θα πρέπει επίσης να δοθεί η δυνατότητα επανένταξης στο σύστημα σε όσους ασφαλισμένους, χωρίς δική τους υπαιτιότητα, έχασαν τη ρύθμιση των 100 δόσεων.
- Μέριμνα θα πρέπει να δοθεί και για τους διακοπέντες οφειλέτες του ΟΑΕΕ που αισίως έχουν ξεπεράσει τους 245.000.