Τα νοθευμένα αλλά και τα κατώτερης ποιότητας καύσιμα, μια σχεδόν αόρατη - μέχρι πρότινος - απειλή η οποία μάλιστα χτυπούσε απροκάλυπτα και χωρίς καν το δίκτυ προστασίας μιας υποτυπώδους ποινής αποτελούν μέρος της καθημερινότητας των Ελλήνων οδηγών.
Αν και το θέμα της νοθείας και του λαθρεμπορίου κατέστη πιο δημοφιλές κατά τους τελευταίους μήνες, πρόκειται για ένα φαινόμενο που μαστίζει την αγορά εδώ και πολλά χρόνια χωρίς ωστόσο να έχουν ληφθεί, τουλάχιστον μέχρι πριν από λίγους μήνες, επαρκή και άμεσα εφαρμόσιμα μέτρα.
Ποια καύσιμα προκαλούν ζημιά
Οι καταναλωτές είναι τα μεγάλα θύματα καθώς από τη μία πλευρά είναι δύσκολο να διακρίνουν εξαρχής την απάτη και δευτερευόντως, εφόσον προκληθεί ζημιά, καλούνται να πληρώσουν μέχρι και κάποιες εκατοντάδες ευρώ για την αποκατάσταση της βλάβης στο όχημά τους.
Ζημιά στα οχήματα προκαλούν τόσο τα νοθευμένα όσο και τα κακής ποιότητας καύσιμα. Τα νοθευμένα είναι εκείνα στα οποία έχουν γίνει προσμίξεις από άλλο τύπο καυσίμου ή χημικές ενώσεις όπως είναι π.χ η νοθεία της αμόλυβδης με πετρέλαιο θέρμανσης ή η αραίωσή της με εισαγόμενες αμφιβόλου ποιότητας και ασφάλειας χημικές ενώσεις. Εξίσου επικίνδυνα είναι και τα κακής ποιότητας καύσιμα των οποίων η παραγωγή δεν ακολουθεί κάποια κοινώς αποδεκτά πρότυπα ποιότητας (π.χ να έχουν χαμηλότερο δείκτη οκτανίων). Και στις δύο περιπτώσεις μπορεί να καταστραφεί ο κινητήρας αλλά και να ενισχυθούν οι εκπομπές επικίνδυνων ρύπων.
Τα πρώτα σημάδια που πρέπει να υποψιάσουν τους οδηγούς
Μια σύντομη έρευνα αγοράς και λίγη παρατηρητικότητα αρκούν για ένα πρώτο φιλτράρισμα των τιμών στα πρατήρια. Οι πολύ χαμηλές τιμές συγκριτικά με τον μέσο όρο της αγοράς θα πρέπει να κινούν υποψίες ενώ τα «συστημένα» πρατήρια είτε από φίλους και γνωστούς είτε λόγω καλής προηγούμενης εμπειρίας θα πρέπει ίσως να επιλέγονται κατά προτεραιότητα. Ακόμη, ένα πρατήριο που έχει σφραγιστεί λόγω νοθείας μπορεί να χάσει τους τακτικούς πελάτες αλλά σε βάθος χρόνου, η παράβασή του θα αποτελεί παρελθόν και μάλιστα άγνωστο για τους εν δυνάμει νέους πελάτες.
Ο οδηγός είναι αδύνατον να αντιληφθεί την ποιότητα του καυσίμου κατά το γέμισμα αλλά λίγα λεπτά μετά, τυχόν ασυνήθιστα συμβάντα δεν θα πρέπει να περνούν απαρατήρητα.
Ένας κινητήρας μπορεί να διακόψει την λειτουργία ξαφνικά εάν το νοθευμένο καύσιμο περιέχει αρκετό νερό.Η διακοπή του κινητήρα μπορεί να συνοδεύεται με την εμφάνιση διάφορων κίτρινων και κόκκινων ενδείξεων στο ταμπλό. Αυτό σημαίνει πως δημιούργησαν κάποιο πρόβλημα είτε στα μηχανικά, είτε στα ηλεκτρονικά συστήματα
Για παράδειγμα από τα πρώτα χιλιόμετρα ο κινητήρας μπορεί να αρχίσει να σκορτσάρει, να δυσκολεύεται να ανεβάσει στροφές η ο οδηγός μπορεί να βλέπει να ανάβει η ένδειξη “Check Engine”.
Ακόμη, όταν η ποιότητα των καυσίμων είναι χαμηλή ο καταλύτης αδυνατεί να επιτελέσει τις συνήθεις χημικές του διεργασίες με αποτέλεσμα το όχημα να εκπέμπει επικίνδυνους ρύπους.
Η πιο έξυπνη κίνηση που έχει να κάνει ο οδηγός μόλις αντιληφθεί ότι κάτι δεν πάει καλά είναι να σταματήσει αμέσως και να καλέσει την οδική βοήθεια.
Οι επιπτώσεις από τα νοθευμένα καύσιμα
Τα νοθευμένα, κακής ποιότητας ή ακόμη και ακατάλληλα καύσιμα μπορούν να προκαλέσουν φθορές στο εσωτερικό του κινητήρα, συχνά ανεπανόρθωτες. Δεδομένου ότι τα νοθευμένα καύσιμα περιέχουν λίγα οκτάνια ή επικίνδυνες προσμίξεις (συχνά και μεγάλες ποσότητες νερού) έχουν προβληματική καύση (συντελείται γρήγορα αφήνοντας κατάλοιπα στον κινητήρα) και δεν προσφέρουν την απαραίτητη ενέργεια.
Προφανώς, όταν οι καταναλωτές γεμίζουν τα ρεζερβουάρ καύσιμα αμφιβόλου ποιότητας θα πρέπει να κάνουν περισσότερα γεμίσματα και ίσως περισσότερες επισκέψεις στα συνεργεία για να αποκαταστήσουν κάποια βλάβη.