Αποστολή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες
Με «όχημα» τη διαδικασία λήψης απόφασης στην Ε.Ε. με πλειοψηφία (και όχι ομοφωνία) στο ενεργειακό πεδίο επιχειρεί, σύμφωνα με πληροφορίες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να καταφέρει να φέρει στο τραπέζι - πιθανότατα τον Οκτώβριο- το δεύτερο πακέτο προτάσεων για την ενεργειακή κρίση. Ο λόγος για ένα πολυεπίπεδο «δυναμικό πλαφόν» που επιχειρείται να εφαρμοστεί στην τιμή του αερίου, το οποίο θα συνδέεται με όλες τις αγορές και όχι μόνο με την ευρωπαϊκή, ούτως ώστε να αναπροσαρμόζεται ανάλογα με τις διακυμάνσεις που θα υπάρχουν και να είναι βιώσιμο.
Με τις σημερινές συνθήκες θα κυμαινόταν στα 180 ευρώ η μεγαβατώρα. Το σχέδιο αυτό δεν είναι κρίσιμο μόνο να βασίζεται σε έναν μηχανισμό δυναμικού χαρακτήρα, αλλά και να έχει την αποδοχή των κρατών - μελών. Δηλαδή, σύμφωνα με πληροφορίες, ο λόγος που ακόμα δεν προτείνεται επισήμως από την Κομισιόν είναι ότι πρέπει να είναι σίγουρη η αποδοχή του από τα κράτη-μέλη, γιατί διαφορετικά θα είναι μία ήττα της Ευρώπης...
Με τη Γερμανία λοιπόν -λόγω της έμφασης στα φορολογικά εργαλεία- και τη Γαλλία -λόγω της πυρηνικής ενέργειας που χρησιμοποιεί (και κατά συνέπεια την άρνηση που εκφράζουν στο εν λόγω πλαφόν)- λαμβάνει χώρα ένας διπλωματικός «πυρετός», προκειμένου να βρεθούν αρκετά κράτη για να διασφαλιστεί η πλειοψηφία. Και τούτο διότι στον τρόπο λήψης αποφάσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση η πλειοψηφία δεν είναι μόνο αριθμητική αλλά και με βάση τον πληθυσμό κάθε κράτους (απαιτείται πλειοψηφία 65% των σταθμισμένων ψήφων των κρατών- μελών με βάση τον πληθυσμό τους).
Το σχέδιο επιχειρείται να προταθεί όταν δημιουργηθούν οι παραπάνω διασφαλίσεις το αργότερο μέσα στον Οκτώβριο. Σύμφωνα με πληροφορίες, μόνο ένα μικρό θαύμα θα μπορούσε να φέρει την αναγκαία πλειοψηφία έως τη Σύνοδο της Παρασκευής που ασχολείται με το πρώτο πακέτο προτάσεων της Κομισιόν και με τις προτάσεις που έχουν καταθέσει τα κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Οι ακριβές τιμές ήρθαν για να μείνουν
Σε κάθε περίπτωση ακόμα και αν αυτό το σενάριο εφαρμοστεί και υπάρχει έτσι μία ασπίδα προστασίας έναντι της ενεργειακής κρίσης, γίνεται σαφές όλο και πιο πολύ σε ευρωπαϊκούς κύκλους ότι τα προ κρίσης επίπεδα τιμών φυσικού αερίου είναι παρελθόν. Οι ακριβές τιμές ήρθαν για να μείνουν. Και προς το σκοπό αυτό επιχειρείται να σχεδιαστεί η πολιτική που θα ακολουθήσει η Ευρώπη το επόμενο διάστημα, ενσωματώνοντας το REPowerEU, αλλά και το Ταμείο Ανάκαμψης, στα οποία επίσης προς το παρόν υπάρχουν διαφορετικές απόψεις για το πώς θα εξελιχθούν.
Το αντιστάθμισμα στο δημοσιονομικό πεδίο
Η παρενέργεια που προκαλεί η προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όλο το τελευταίο διάστημα να βρει μία κοινή συνισταμένη στο θέμα του δυναμικού πλαφόν στο φυσικό αέριο είναι δημοσιονομική. Σύμφωνα με πληροφορίες, το τι ευελιξίες θα υπάρχουν το 2023 συνδέεται με το τι όφελος θα έχουν τα κράτη-μέλη στο πεδίο του φυσικού αερίου. Αν δηλαδή, για παράδειγμα, μέσα στον Οκτώβριο κατατεθεί η πρόταση της Κομισιόν και γίνει εφικτή μία τέτοια συμφωνία μέσα στο φθινόπωρο, τότε από μόνη της θα μειώσει το κόστος στήριξης στο ενεργειακό πεδίο, αφήνοντας το δημοσιονομικό περιθώριο για μέτρα στήριξης χωρίς να χρειάζεται μεγαλύτερη ευελιξία στους δημοσιονομικούς κανόνες. Ή και το αντίθετο. Με ένα μεγάλο μέρος της ελπίδας για συμφωνία να συνδέεται και με το πολύ βαρύ χειμώνα που θα περάσει η Γερμανία, αν δεν έχει πλήρη κάλυψη...