Για ανατιμήσεις στις τιμές των διοδίων εντός του 2023 που φθάνουν από τα επίπεδα του +10% με +11% έως και αυτά του +15% με +16% προϊδεάζουν ήδη οι εταιρείες παραχώρησης που λειτουργούν, συντηρούν και διαχειρίζονται τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας, όπως για παράδειγμα τον οδικό άξονα «Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα (Ολυμπία Οδός)», το τμήμα «ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί» (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), «πατώντας» πάνω στους δεδομένους όρους των συμβάσεων για ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή τελών. Ωστόσο, δεν θέτουν άμεσα τις ανατιμήσεις σε εφαρμογή.
Οι ανακοινώσεις με τα αυξημένα διόδια στο Τύπο της Ολυμπίας Οδού και του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, αναφέρουν ότι οι χρήστες των εθνικών οδών θα ενημερωθούν ένα μήνα πριν για την εφαρμογή των νέων τιμολογίων. Το προηγούμενο διάστημα υπήρξε στο παρασκήνιο έντονη συζήτηση μεταξύ των παραχωρησιούχων και της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών για το θέμα των διοδίων με τις εταιρείες να επικαλούνται τον υψηλό πληθωρισμό για να στηρίξουν την απόφασή τους για αυξήσεις κι ενώ σε προηγούμενα έτη δεν είχαν προχωρήσει σε γενναίες αναπροσαρμογές (κάποια έτη βέβαια ο πληθωρισμός ήταν χαμηλός ή και αρνητικός).
Αυξήσεις με «φόντο» το μέλλον
Βάσει των συμβάσεων που έχουν υπογράψει οι εταιρείες παραχώρησης με το δημόσιο, για να προχωρήσουν αναπροσαρμογές των διοδίων θα πρέπει να γνωστοποιηθούν μέχρι το τέλος κάθε έτους, ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν τον επόμενο χρόνο. Το δικαίωμά τους σχετίζεται και με την πορεία του πληθωρισμού.
Με την απαραίτητη όσο και κρίσιμη υποσημείωση όμως, τουλάχιστον για την ώρα και μέχρι νεοτέρας, ότι οι εταιρείες παραχώρησης δεν κάνουν λόγο για αυξήσεις από 01/01/2023 αλλά σημειώνουν ότι θα ενημερώσουν τους χρήστες των αυτοκινητόδρομων τουλάχιστον ένα μήνα πριν για τυχόν εφαρμογή εντός του πλαισίου των νέων, υψηλότερων, τιμών διοδίων τελών. Ενημέρωση που θα μπορούσε να «παραπέμπει» σε ανατιμήσεις σε βάθος χρόνου, λόγω προεκλογικής περιόδου και κυβερνητικού «στοπ» σε αυξήσεις τελών στα διόδια άμεσα. Εικάζεται ότι σε ανάλογες κινήσεις ενημέρωσης – κατοχύρωσης μελλοντικών ανατιμήσεων έχουν προχωρήσει και οι άλλες κοινοπραξίες – παραχωρησιούχοι των υπόλοιπων μεγάλων αυτοκινητόδρομων Νέα Οδός, Κεντρική Οδός της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (Ιόνιο Οδός – Ε.Ο. Μεταμόρφωση – Σκάρφεια και Ε 65), ή και Μορέας (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και κλάδος ΛΕΥΚΤΡΟ – ΣΠΑΡΤΗ).
Να αναφέρουμε ότι οι κοινοπραξίες Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έχουν και ξένους ισχυρούς μετόχους (Γάλλους της Vinci και Γερμανούς της Hochtief) οι οποίοι φέρονταν να ασκούν εντονότερες πιέσεις για ανατιμήσεις έναντι των πιο... διαλλακτικών εγχώριων συνεταίρων τους.
Οι τιμές στην «Ολυμπία Οδό»
Για παράδειγμα, σύμφωνα με σχετική ενημέρωση της «Ολυμπίας Οδού» (ΕΛΛΑΚΤΩΡ μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Hochtief, Vinci), όταν εφαρμοστεί το νέο τιμολόγιο, για την κατηγορία 2 (τα γνωστά ΙΧ οχήματα), στον σταθμό διοδίων στην Ελευσίνα η τιμή διέλευσης θα ανέβει σε 2,4 ευρώ από 2,1 ευρώ πριν (αύξηση 14,2%), στον Ισθμό σε 2 ευρώ από 1,8 ευρώ πριν (+11,1%), στο Κιάτο σε 2,6 ευρώ από 2,3 ευρώ το 2022 (+13%), στον σταθμό Ελαιώνας στα 3,7 ευρώ από 3,3 ευρώ πριν (+12,1%), στο Ρίο στα 2,5 ευρώ από 2,3 ευρώ πριν (8,6%). Πρόκειται για τους μετωπικούς σταθμούς στον οδικό άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα. Αντίστοιχα, βάσει όσων ενημερώνει η κοινοπραξία, θα υπάρξει αύξηση 0,1 έως 0,2 ευρώ (π.χ. σε Ν. Πέραμο, Πάχη, Κιάτο, Δερβένι, Ακράτα, Δρέπανο) ή και 0,3 ευρώ (Καλάβρυτα) στους πλευρικούς σταθμούς διοδίων.
Τα νέα διόδια στον «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου»
Αντίστοιχα, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Vinci Concessions, Hochtief) γνωστοποίησε το ανώτατο όριο διοδίων τελών για το 2023 (επίσης όταν εφαρμοστούν τα νέα τιμολόγια). Όσον αφορά στους μετωπικούς σταθμούς, στην Πελασγία η τιμή των διοδίων θα ανέβει σε 3,9 ευρώ από 3,5 ευρώ (αύξηση 10,2%), σε Μοσχοχώρι θα ανατιμηθούν στα 4,5 ευρώ από 4 ευρώ το 2022 (+12,5%), σε Μακρυχώρι στα 2,9 ευρώ από 2,5 ευρώ το 2022 (+16%), σε Λεπτοκαρυά στα 3,6 ευρώ από 3,2 ευρώ (12,5%) και στο Κλειδί στα 2,5 ευρώ από 2,2 ευρώ φέτος (13,6%). Ανάλογες ανατιμήσεις θα υπάρξουν σε πλευρικούς σταθμούς διοδίων, π.χ. σε Γλύφα στα 2,9 ευρώ, Βελεστίνου στα 1,4 ευρώ, Μ. Μοναστηρίου στα 2,1 ευρώ, Κιλελέρ στα 2,7 ευρώ, Γυρτώνης στα 0,8 ευρώ, Μακρυχωρίου (Θ) σε 1,3 ευρώ, Ευαγγελισμού 1,3 ευρώ, Πυργετού 1,9 ευρώ, Πλαταμώνα σε 0,7 ευρώ (σταθερό), Λεπτοκαρυάς 2 ευρώ, δηλαδή και στα πλευρικά διόδια κατά βάση ανακοινώθηκαν «μελλοντικές» αυξήσεις έως και 0,2 - 0,3 ευρώ.
Τα «παζάρια» και τα σενάρια
Το insider.gr έχει αναφερθεί πολλές φορές στα «παζάρια» και τις φόρμουλες συμβιβασμού ανάμεσα σε υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και παραχωρησιούχους με φόντο διόδια και συμβάσεις παραχώρησης με την κυβέρνηση, λόγω εκλογών εντός του 2023, από την μεριά της να βάζει «πάγο» στις προθέσεις των εταιρειών για μεγάλες ανατιμήσεις από την πρωτοχρονιά, λόγω πληθωρισμού. Με την υποσημείωση βέβαια ότι οι εταιρείες Παραχώρησης δεν έχουν μόνο Έλληνες μετόχους (ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) αλλά και ξένους ομίλους, όπως η γαλλική Vinci και η γερμανική Hochtief. Στα σενάρια έχουν εμπλακεί γενικότερα οι συμβάσεις, τα ηλεκτρονικά – αναλογικά διόδια στο σύνολο των μεγάλων οδικών αξόνων, οι υποχρεωτικές επενδύσεις (ηλεκτροκίνηση κ.α.) αλλά και το ενδεχόμενο, λόγω εκλογών, οι εταιρείες να ανακοινώσουν μεν τις μελλοντικές ανατιμήσεις (στο ύψος του πληθωρισμού Σεπτεμβρίου 2022) αλλά τελικά να μην ισχύσουν άμεσα αλλά σε βάθος χρόνου, έως και ορίζοντα 6μήνου.
Η πλευρά της κυβέρνησης, παρότι δεν τίθεται θέμα έγκρισης καθώς υπάρχουν οι σχετικές προβλέψεις στις συμβάσεις, πιέζει οι αυξήσεις να μην εφαρμοστούν, τουλάχιστον άμεσα, στο πλαίσιο της γενικότερης προσπάθειας για συγκράτηση των τιμών, αλλά και γιατί βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο. Μάλιστα, ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, πριν λίγες ημέρες είχε δηλώσει κατηγορηματικά ότι «δεν θα υπάρξουν αυξήσεις στα διόδια», προσθέτοντας ότι σταδιακά θα αρχίσουν να μπαίνουν χιλιομετρικές χρεώσεις.