Η κρίση στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας οδηγεί στα ύψη το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών εμπορευμάτων, καθώς υπάρχει η περίπτωση οι επιθέσεις να επεκταθούν όπως φαίνεται και από την επίθεση που πραγματοποιήθηκε με drone το Σάββατο σε πλοίο στον Ινδικό Ωκεανό, πολύ μακριά από την περιοχή της Υεμένης που ελέγχουν οι Χούθι.
Όταν ξεκίνησαν οι επιθέσεις των Χούθι, ως αντίποινα για την επίθεση του Ισραήλ στη Γάζα, αναλυτές προέβλεπαν διπλασιασμό των ναύλων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η πρόβλεψη αυτή έχει ήδη γίνει πραγματικότητα σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Clarksons Research, καθώς οι εταιρείες επιχειρούν να ανακτήσουν τα αυξημένα κόστη της δρομολόγησης των πλοίων από την Άπω Ανατολή στη Μεσόγειο, τη Βόρεια Ευρώπη και την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας αντί να κατευθύνονται μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.
Οι εκτροπές των πλοίων έχουν ήδη μεγαλύτερη επίπτωση στις ναυτιλιακές αγορές από τις διαταραχές που είχε προκαλέσει το μπλοκάρισμα του Σουέζ το 2021, όταν είχε κολλήσει εκεί το πλοίο Ever Given. Πλέον εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πετρελαιοφόρα πλοία και πλοία μεταφοράς οχημάτων αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα. Η Clarksons Research καταγράφει μείωση 43% στον όγκο των εμπορευμάτων που περάσαν από την περιοχή την προηγούμενη εβδομάδα σε σχέση με το πρώτο μισό του Δεκεμβρίου. Στα εμπορευματοκιβώτια η πτώση ήταν 82%.
Ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους και των επιπτώσεων στην συνολική αγορά λόγω της επιπλέον απόστασης που διανύουν τα πλοία, τα ναύλα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 39% μόνο την τελευταία εβδομάδα, στα 1.209 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 20 ποδιών (teu). Η τιμή αυτή παραμένει εντός του μέσου όρου των τελευταίων ετών και κατά 80% χαμηλότερη από τα ιστορικά υψηλά της πανδημίας όταν οι χρεώσεις είχαν φτάσει τα 7.800 δολάρια, σύμφωνα με την Clarksons.
Εκτός όμως των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε αναμονή από την πλευρά της Μεσογείου, βρίσκονται και πολλά πετρελαιοφόρα που μεταφέρουν κάθε ημέρα πάνω από 8 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, από και προς την Ασία, με φορτία κυρίως από Καζακστάν, Ρωσία, Λιβύη και Αζερμπαϊτζάν.
Την ίδια στιγμή, οι αυξήσεις στα ναύλα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επεκτείνονται και σε άλλες περιοχές. Για παράδειγμα η MSC Mediterranean Shipping Company επέβαλε επιπλέον χρεώσεις στα διατλαντικές μεταφορές, μια διαδρομή που δεν έχει καμία σχέση με τη Διώρυγα του Σουέζ. Η εταιρεία ανέφερε ότι θα απαιτηθούν επιπλέον πλοία για να διατηρηθούν οι ροές μεταφοράς εμπορευμάτων.
Η «τέλεια καταιγίδα»
Το ζητούμενο πλέον είναι να αποφευχθεί η περαιτέρω επέκταση της κρίσης, μετά και από την παρέμβαση των ΗΠΑ με χώρες της ΕΕ και του ΝΑΤΟ συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας για την περιφρούρηση της περιοχής.
Σε αντίθετη περίπτωση το διεθνές εμπόριο θα είναι αντιμέτωπο με μια ακόμη «τέλεια καταιγίδα», όπως ανέφερε σε δήλωσή του ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης,
«Εφόσον η παρέμβαση των Η.Π.Α. με την πρώτη ομάδα των χωρών της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ, που ανέλαβαν δράση για τη διαφύλαξη της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα, δεν αποδώσει σύντομα, τότε οι οικονομικές ζημίες, σε παγκόσμια κλίμακα, θα ανέλθουν ημερησίως σε πολλά δισεκατομμύρια δολάρια», προειδοποίησε την προηγούμενη εβδομάδα ο κ. Κορκίδης σημειώνοντας πως το προς δεκαετίας κλείσιμο της Διώρυγα λόγω του Ever Given που δημιούργησε καθυστέρηση δυο εβδομάδων στις αφίξεις στον Πειραιά και άλλα λιμάνια της Μεσογείου, καθώς και 3-4 εβδομάδες επιπλέον χρόνο στις τελικές παραδόσεις εμπορευμάτων κόστισε, σε παγκόσμια κλίμακα, περίπου 6 δις δολάρια για κάθε εβδομάδα καθυστέρησης.
«Δεδομένου ότι το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διακινείται δια θαλάσσης, η επίδραση στη διαμόρφωση των τιμών διαμετακόμισης, αλλά και στα κόστη των καυσίμων, είναι αναπόφευκτη. Σε αναμονή, λοιπόν, των εξελίξεων, ευχόμαστε να υπάρξει ταχεία αποκλιμάκωση της έντασης και να αποφευχθεί η “τέλεια καταιγίδα”, γιατί διανύουμε μια περίοδο που το παγκόσμιο εμπόριο έχει ανάγκη από ηρεμία και η εφοδιαστική αλυσίδα χρειάζεται τη διαθεσιμότητα της μεγαλύτερης Διώρυγας του κόσμου», ανέφερε ακόμη ο κ. Κορκίδης.