Πάνω από 11 δισεκατομμύρια δολάρια σε διαφημιστικά έσοδα αποκόμισαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στις ΗΠΑ από ανηλίκους πέρυσι, σύμφωνα με μια μελέτη από το Harvard T.H. Chan School of Public Health. Πρόκειται για την πρώτη μελέτη που υπολογίζει τα διαφημιστικά έσοδα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, συγκεκριμένα από τους νέους.
Το 2022, το YouTube είχε 49,7 εκατ. χρήστες κάτω των 18 ετών, το TikTok 18,9 εκατ., το Snapchat 18 εκατ., το Instagram 16,7 εκατ., το Facebook 9,9 εκατομμύρια και το Χ 7 εκατ. χρήστες.
Οι πλατφόρμες απέκτησαν συλλογικά σχεδόν 11 δισ. δολάρια σε έσοδα από διαφημίσεις: 2,1 δισ. δολάρια από χρήστες ηλικίας 12 ετών και κάτω και 8,6 δισ. δολάρια από χρήστες ηλικίας 13-17 ετών.
Σύμφωνα με τη μελέτη, το YouTube απέκτησε τα μεγαλύτερα έσοδα από διαφημίσεις σε χρήστες κάτω των 12 ετών (959,1 εκατ. δολάρια), ακολουθούμενο από το Instagram (801,1 εκατ. δολάρια) και το Facebook (137,2 εκατ. δολάρια).
Το Instagram έλαβε τα μεγαλύτερα έσοδα από διαφημίσεις σε χρήστες ηλικίας 13-17 ετών (4 δισ. δολάρια), ακολουθούμενο από το TikTok (2 δισ. δολάρια) και το YouTube (1,2 δισ. δολάρια).
Παράλληλα, το Snapchat έλαβε το μεγαλύτερο μερίδιο των συνολικών του εσόδων από διαφημίσεις σε χρήστες κάτω των 18 ετών (41%), ακολουθούμενο από το TikTok (35%), το YouTube (27%) και το Instagram (16%).
Η ανάγκη ρύθμισης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Τα ευρήματα της έρευνας επισημαίνουν την ανάγκη για ρύθμιση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καθώς οι ιδιοκτήτριες εταιρείες απέτυχαν να αυτορυθμιστούν αποτελεσματικά. Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι κανονισμοί καθώς και η μεγαλύτερη διαφάνεια από τις εταιρείες τεχνολογίας, θα μπορούσαν να συμβάλουν στην άμβλυνση των βλαβών στην ψυχική υγεία των νέων και στον περιορισμό των δυνητικά επιβλαβών πρακτικών διαφήμισης που στοχεύουν παιδιά και εφήβους. Μάλιστα, ερευνητές και νομοθέτες έχουν από καιρό επισημάνει τις αρνητικές επιπτώσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, των οποίων οι αλγόριθμοι οδηγούν σε υπερβολική χρήση και εθισμό.
«Αν και οι πλατφόρμες ισχυρίζονται ότι μπορούν να ρυθμίσουν τις πρακτικές τους για να μειώσουν τις βλάβες στους νέους, δεν το έχουν κάνει ακόμη και η μελέτη δείχνει ότι έχουν ισχυρά οικονομικά κίνητρα για να συνεχίσουν να καθυστερούν τη λήψη ουσιαστικών μέτρων για την προστασία των παιδιών», δήλωσε ο Bryn Austin, καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνικών Επιστημών στο Χάρβαρντ και συγγραφέας της μελέτης.
Σε μια μελέτη του 2020, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής είπε ότι τα παιδιά είναι «ευάλωτα στα πειστικά αποτελέσματα της διαφήμισης λόγω των ανώριμων δεξιοτήτων κριτικής σκέψης και της αναστολής των παρορμήσεων». «Τα παιδιά σχολικής ηλικίας και οι έφηβοι μπορεί να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τη διαφήμιση, αλλά συχνά δεν μπορούν να αντισταθούν όταν είναι ενσωματωμένη σε αξιόπιστα κοινωνικά δίκτυα, ενθαρρύνονται από επιρροές διασημοτήτων ή εμφανίζονται δίπλα σε εξατομικευμένο περιεχόμενο».
Η μεθοδολογία
Για να καταλήξουν στο ποσό των εσόδων, οι ερευνητές υπολόγισαν τον αριθμό των χρηστών κάτω των 18 ετών στο Facebook, το Instagram, το Snapchat, το TikTok, το X (πρώην Twitter) και το YouTube το 2022, με βάση δεδομένα πληθυσμού από την απογραφή των ΗΠΑ και δεδομένα έρευνας από τις Common Sense Media και Pew Research. Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν δεδομένα από την ερευνητική εταιρεία eMarketer, που τώρα ονομάζεται Insider Intelligence, και την Qustodio, μια εφαρμογή γονικού ελέγχου, για να υπολογίσουν τα έσοδα από διαφημίσεις κάθε πλατφόρμας στις ΗΠΑ το 2022 και τον χρόνο που περνούσαν τα παιδιά ανά ημέρα σε κάθε πλατφόρμα. Έπειτα, οι ερευνητές δημιούργησαν ένα μοντέλο προσομοίωσης χρησιμοποιώντας τα δεδομένα για να εκτιμήσουν πόσα έσοδα από διαφημίσεις κέρδισαν οι πλατφόρμες από ανηλίκους στις ΗΠΑ.