Στα 5,57 εκατ. διαμορφώθηκε το πελατολόγιο της ΔΕΗ τον Δεκέμβριο του 2023, σύμφωνα με την τελευταία αναφορά για τη λιανική ρεύματος που δημοσίευσε η Ρυθμιστική Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ). Τον ίδιο μήνα, στο σύνολό τους οι ιδιώτες προμηθευτές εκπροσωπούσαν 1,93 εκατ. νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις στη χαμηλή και μέση τάση.
Όσον αφορά την κατάταξη των ιδιωτών προμηθευτών, οι εξαγορές των Watt & Volt και Volterra μέσα στο προηγούμενο έτος άφησαν ισχυρό «αποτύπωμα» στο χαρτοφυλάκιο της Protergia. Έτσι, η εταιρεία προμήθειας της Mytilineos ενίσχυσε το πελατολόγιό της στους 495.300 καταναλωτές.
Ακολούθησε η η Elpedison με 315.300 καταναλωτές, ενώ αμέσως μετά βρέθηκε η ZeniΘ η οποία τον Δεκέμβριο εκπροσωπούσε 308.000 νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις. Σε μικρή απόσταση βρέθηκε η ΗΡΩΝ, χάρις στους 301.400 πελάτες που διέθετε.
Ανάμεσα στους ιδιώτες παρόχους, την 5η θέση κατέλαβε η NRG με ένα χαρτοφυλάκιο 229.500 πελατών. Σημαντικά ενισχυμένη ήταν και η Φυσικό Αέριο, διαθέτοντας 169.200 καταναλωτές στη χαμηλή και μέση τάση τον Δεκέμβριο. Πάνω από το όριο των 100.000 πελατών βρέθηκε η VOLTON, με 101.600 νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Η λίστα των εταιρειών ολοκληρώνεται με την ΕΛΙΝΟΙΛ (4.100),τον ΟΤΕ (2.400) και την Eunice (2.200).
- ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ρεύμα: Απαραίτητες οι μακρόπνοες επενδύσεις στα δίκτυα διανομής – Τι υποστηρίζουν οι ευρωπαϊκές εταιρείες ενέργειας
Εικόνα στασιμότητας
Συγκρίνοντας πάντως τις επιδόσεις των εταιρειών τον Δεκέμβριο του 2023, με αυτές του Ιανουαρίου του ίδιου έτους, προκύπτει για πέρυσι εικόνα στασιμότητας στην εγχώρια λιανική ρεύματος. Είναι ενδεικτικό ότι στο εν λόγω 11μηνο, η ΔΕΗ έχασε μόλις 32.300 μετρητές, ενώ στο σύνολό τους οι εναλλακτικοί πάροχοι κέρδισαν 48.400 πελάτες.
Η μειωμένη κινητικότητα στον κλάδο της προμήθειας ρεύματος αποδίδεται σε σημαντικό βαθμό στα έκτακτα μέτρα που συνέχισαν να ισχύουν στη λιανική και το 2023, ως απάντηση στην ενεργειακή κρίση. Ένα από τα βασικά έκτακτα μέτρα ήταν η ανακοίνωση των χρεώσεων σε μηνιαία βάση από τις εταιρείες, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα πρόβλεψης από τους καταναλωτές των χρεώσεων που θα επέβαλε κάθε εταιρεία τους επόμενους μήνες.
Όπως είναι φυσικό, η έλλειψη προβλεψιμότητας κατέστησε επιφυλακτικούς τους καταναλωτές στο να μετακινηθούν σε κάποιον άλλο πάροχο, αφού τίποτε δεν μπορούσε να διασφαλίσει πως μία εταιρεία που ήταν από τις πιο οικονομικές κάποιο μήνα, δεν θα γινόταν από τις ακριβότερες τον αμέσως επόμενο μήνα. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι αν και η συγκεκριμένη αμφιβολία ήταν βάσιμη, στην πραγματικότητα ελάχιστες εταιρείες διαφοροποίησαν την εμπορική πολιτική τους, όσο ίσχυσαν τα έκτακτα μέτρα.
- ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ρεύμα: Πώς θα αλλάζουν προμηθευτή οι καταναλωτές με οφειλές – Προς διαβούλευση το πλαίσιο
Ενίσχυση των μετακινήσεων το 2024
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, πλέον έχει ενισχυθεί η κινητικότητα στην αγορά, μετά το πρώτο «μούδιασμα» που έφερε στις αρχές του 2024 η αυτόματη μετάπτωση των περισσότερων καταναλωτών στα πράσινα τιμολόγια. Όπως εκτιμούν, για το σύνολο του κλάδου, πάνω από το 90% των καταναλωτών βρέθηκαν στα ειδικά τιμολόγια.
Όσον αφορά τα «χρώματα» των προϊόντων που προτιμούν οι νέοι πελάτες, τα ίδια στελέχη σημειώνουν πως η συντριπτική πλειονότητα των καινούριων συμβάσεων αφορά κίτρινα τιμολόγια. Κι αυτό γιατί η «αρχιτεκτονική» τους εγγυάται ότι οι τελικές τιμές θα κινούνται σε ανταγωνιστικά επίπεδα, έναντι των υπόλοιπων συμβάσεων.
Όπως προσθέτουν οι εκπρόσωποι του κλάδου, στις αρχές του έτους υπήρχε σημαντικό καταναλωτικό ενδιαφέρον και για τα μπλε (σταθερά) τιμολόγια. Ωστόσο, με την αποκλιμάκωση στην πορεία των λιανικών τιμών ρεύματος, ατόνησε η στροφή στις συμβάσεις σταθερής χρέωσης.