Ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης εμφανίζει το τελευταίο διάστημα η αγορά των σνακ στη χώρα μας, γεγονός που ωθεί ολοένα και περισσότερες εταιρείες τροφίμων να επενδύουν προς αυτή την κατεύθυνση, κόντρα στην αβεβαιότητα που γεννούν οι επίμονες πληθωριστικές πιέσεις.
Το μεγάλο στοίχημα άλλωστε για την αγορά των σνακ, το οποίο δείχνει τον δρόμο για το μέλλον, είναι να πείσουν ότι αποτελούν μια υγιεινή διατροφική επιλογή που ακολουθεί τον σύγχρονο τρόπο ζωής και υπηρετεί τις αρχές της ευζωίας.
«Η υγεία και η καλοζωία αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία. Ο καταναλωτής επιζητά όλο και περισσότερο την υγιεινή διατροφή» δήλωσε πρόσφατα ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, Λευτέρης Κιοσές, παρουσιάζοντας, από το βήμα του 14ου Food Retail Conference, τις βασικές τάσεις που θα κυριαρχήσουν στον κλάδο των σούπερ μάρκετ την τρέχουσα χρονιά.
Κανείς άλλωστε δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός πως η πανδημία του κορονοϊού άλλαξε άρδην τις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, με τους τελευταίους να στρέφονται όλο και πιο έντονα σε τρόφιμα που προάγουν την ευζωία και ευεξία, αντιπροσωπεύοντας έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής.
Οι κινήσεις της βιομηχανίας τροφίμων
Προς αυτή την κατεύθυνση η Agrino, μια από τις γνωστές εταιρείες στην ελληνική αγορά η οποία προσφέρει ελληνικά ρύζια και όσπρια υψηλής διατροφικής αξίας, ανακοίνωσε πριν από μερικά 24ωρα το λανσάρισμα μιας σημαντικής καινοτομίας στην αγορά των σνακ. Απαντώντας στις διεθνείς διατροφικές τάσεις και σε συνέχεια της μεγάλης αποδοχής των ρυζογκοφρετών της, η Agrino αποφάσισε να λανσάρει τσιπς από ελληνικό καστανό ρύζι, όσπρια και φυσικά συστατικά. Τα Agrino Rice Chips περιέχουν έναν συνδυασμό ελληνικού καστανού ρυζιού, πλούσιο σε φυτικές ίνες, και οσπρίων, βασική πηγή φυτικών πρωτεϊνών. Επειδή δεν είναι τηγανισμένα, περιέχουν τουλάχιστον 50% λιγότερα λιπαρά και λιγότερες θερμίδες από τα συνηθισμένα πατατάκια. Δεν περιέχουν γλουτένη, τεχνητά αρώματα ή χρώματα, ενώ είναι vegan και νηστίσιμα. Το υγιεινό σνακ σε μορφή τσιπς παράγεται σε ειδικά σχεδιασμένη γραμμή στο εργοστάσιο της Agrino στη Σίνδο Θεσσαλονίκης, χρησιμοποιώντας τη διεργασία popping ρυζιού και οσπρίων, που επιτυγχάνεται και στις ρυζογκοφρέτες. Η σειρά Agrino Rice Chips απευθύνεται σε όλες τις γευστικές προτιμήσεις και ηλικίες, ενώ περιλαμβάνει πέντε σχεδιασμένους κωδικούς γεύσεων: Aegean herbs, Sour cream & onion, Ketchup, Hummus, Creamy mushroom. Το καινοτόμο προϊόν κυκλοφορεί σε 100% ανακυκλώσιμη συσκευασία των 60 γραμμαρίων και βρίσκεται στο σύνολο της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου, αλλά και της μικρής λιανικής.
Στο μεταξύ, τις δυνάμεις της σε νέες κατηγορίες αποφάσισε να δοκιμάσει από τα τέλη του 2022 η εταιρεία ΔΩΔΩΝΗ, ακολουθώντας τις διατροφικές ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή. Η ιστορική γαλακτοβιομηχανία της Ηπείρου μπήκε στην κατηγορία των αλμυρών σνακ πριν από περίπου 1,5 χρόνο, συστήνοντας στο καταναλωτικό κοινό τα Baked Cheese Thins, ένα τραγανό σνακ υψηλής διατροφικής αξίας, ψημένο με 100% Φέτα Π.Ο.Π ΔΩΔΩΝΗ, κατάλληλο για κάθε στιγμή της ημέρας. Με επίκεντρο τη φιλοσοφία για ποιοτικά και αγνά προϊόντα, τα Baked Cheese Thins συνδυάζουν την ιστορία της εταιρείας με τις σύγχρονες τεχνικές παραγωγής σνακ. Παράγονται μόνο με φυσικά συστατικά, είναι ιδανικά για χορτοφάγους (vegetarians), ενώ δεν περιέχουν γλουτένη και ξηρούς καρπούς. Παράλληλα, αποτελούν φυσική πηγή πρωτεΐνης (17gr ανά 100gr προϊόντος) η οποία προέρχεται από την υψηλή περιεκτικότητα στο τυρί. Οι καταναλωτές μπορούν να τα βρουν σε όλες τις μεγάλες αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, σε τρεις γεύσεις: Tomato & Oregano, Jalapeno Chilli και Caramelised Onion.
«Απαλλαγμένη» από κερδοσκοπία η αγορά των σνακ
Όπως δε επισημαίνουν κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου, η αγορά των σνακ στην Ελλάδα παρουσιάζει ένα ακόμη συγκριτικό πλεονέκτημα. «Στα σνακ δεν δύναται να υπάρξει κερδοσκοπία», δήλωσε πρόσφατα ο Managing Director της Mondelez για την Ελλάδα και την Κύπρο, Κωνσταντίνος Σωτηρόπουλος, συμμετέχοντας στις εργασίες του 9ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.
Όπως εξήγησε, αυτό δεν μπορεί να συμβεί για πολύ συγκεκριμένους λόγους, καθώς είναι τέτοια η δομή του εμπορίου που ευνοεί τον ανταγωνισμό, η παραγωγή επιμερίζεται τόσο σε ελληνικές όσο και διεθνείς εταιρείες, ο καταναλωτής εμφανίζεται πλέον καλά πληροφορημένος, ενώ υπάρχουν τέλος και οι ρυθμίσεις του κράτους στην κατεύθυνση πάταξης της αισχροκέρδειας.
Τα μεγέθη της αγοράς
Σύμφωνα με την τελευταία σχετική μελέτη που υλοποίησε η ICAP CRIF και η οποία είδε το φως της δημοσιότητας στα τέλη του 2022, η εγχώρια κατανάλωση των αλμυρών σνακ (τσιπς και μορφοποιημένων) κατέγραψε ανοδική πορεία την τριετία 2018-2020 με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 4%. Η τάση αυτή συνεχίστηκε και το 2021, με άνοδο 1,3%.
Ο παραγωγικός τομέας των αλμυρών σνακ αποτελείται από λίγες, μεγάλου μεγέθους βιομηχανικές μονάδες, καθώς και από μερικές εισαγωγικές εταιρείες, ενώ η ζήτηση για τυποποιημένα αλμυρά σνακ καλύπτεται κυρίως από τα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα. Η εισαγωγική διείσδυση του κλάδου διαμορφώθηκε τη διετία 2020-2021 σε 27%, ενώ η εξαγωγική επίδοση υπολογίζεται στο 21% περίπου το ίδιο χρονικό διάστημα.
Μεγάλη πρόκληση για τον κλάδο αποτελούν οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις, οι οποίες έχουν οδηγήσει σε ανατιμήσεις σε αρκετά τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένων και των τυποποιημένων ειδών.
Η προοπτική του... νέου
Η εγχώρια αγορά των σνακ έχει έναν ακόμη «σύμμαχο» και αυτός δεν είναι άλλος από τις προοπτικές που παρουσιάζει κάθε τι νέο. Σύμφωνα με τον Managing Director της NielsenIQ, Βάιο Δημοράγκα, σήμερα το καταναλωτικό κοινό είναι ανοιχτό στις αλλαγές ως προς τις διατροφικές του συνήθειες.
Πλέον, το 61% των καταναλωτών αγοράζουν ένα προϊόν επειδή έχει ξεκάθαρες πληροφορίες για το τι περιέχει, ενώ το 60% δοκιμάζουν ένα νέο ή καινοτόμο προϊόν που συνάδει με τις ανάγκες τους.