Deutsche Bank: Μπορούν τα «πάντσερ» με το Euro 2024 να αναστήσουν τη γερμανική οικονομία;

Χρήστος Δοντάς
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Deutsche Bank: Μπορούν τα «πάντσερ» με το Euro 2024 να αναστήσουν τη γερμανική οικονομία;
Η Ευρώπη προσβλέπει σε ένα μεγάλο αθλητικό καλοκαίρι καθώς μετά το Euro στη Γερμανία ακολουθούν οι Ολυμπιακοί Αγώνες στο Παρίσι. Μπορεί η γερμανική ομάδα να κρατήσει το τρόπαιο στο Βερολίνο;

Η Ευρώπη προσβλέπει σε ένα μεγάλο αθλητικό καλοκαίρι, καθώς μετά το Euro 2024 στη Γερμανία ακολουθούν οι Ολυμπιακοί Αγώνες στο Παρίσι. Οι αναλυτές της Deutsche Bank προσπαθούν να δώσουν απαντήσεις στο κρίσιμο ερώτημα το κατά πόσο έχει σημασία μια τέτοιου βεληνεκούς διοργάνωση για τις οικονομίες των χωρών.

Η απάντηση πιθανότατα εξαρτάται από το πόσο καλά αποδίδει η γερμανική ομάδα και πόσο θα τραβήξει το γερμανικό κοινό. Η φιλοξενία του ίδιου του τουρνουά αξίζει ίσως το 0,1% του τριμηνιαίου ΑΕΠ ως προσωρινή ώθηση - σχεδόν καταλύτης για τη συνεχιζόμενη οικονομική ανάκαμψη.

Αλλά αυτό το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι ισχυρότερο και με μεγαλύτερη χρονική ένταση εάν η Γερμανία επαναλάμβανε κάτι παρόμοιο με το Sommermärchen (το «καλοκαιρινό παραμύθι») του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2006. Οι οικονομολόγοι διερωτώνται, λοιπόν, η Γερμανία μπορεί να ξεπεράσει τις προσδοκίες;

Σύμφωνα με τους ίδιους το να κερδίζεις είναι καλύτερο από το να φιλοξενείς μια διοργάνωση - το να κάνεις και τα δύο είναι το ιδανικό όμως. Οι διοργανώτριες χώρες των Ολυμπιακών Αγώνων ή των Παγκοσμίων Κυπέλλων της FIFA σπάνια κερδίζουν θετικές οικονομικές ή ακόμα και κοινωνικές αποδόσεις σε αυτά που είναι συχνά μαζικές και δημόσιες χρηματοδοτούμενες επενδύσεις σε νέα στάδια και δημόσιες υποδομές. Ενδεικτικό είναι πως το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2006 στη Γερμανία, δεν είχε μόνιμα αποτελέσματα για το εισόδημα ή την απασχόληση, παρά το γεγονός ότι η Γερμανία επένδυσε περισσότερα από 3 δισ. ευρώ σε νέες υποδομές.

Το τουριστικό «κανάλι»

Το Παγκόσμιο Κύπελλο το 2006 ενίσχυσε τον τουρισμό κατά το θερινό τρίμηνο κατά περίπου 0,25% του ΑΕΠ. Ωστόσο, τα Παγκόσμια Κύπελλα της FIFA - ή οι Θερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες - πιθανότατα προσελκύουν πολύ περισσότερο τουρισμό από το εξωτερικό από το Euro. Η one off επίδραση του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2006 ήταν ιδιαίτερα έντονη με την έλευση τουριστών από την Αφρική και την Αμερική, με τον τριπλασιασμό των επισκεπτών από τη Βραζιλία να αποτελεί ίσως το πιο αξιοσημείωτο μέγεθος.

Συγκριτικά, τα UEFA Euro τείνουν να τα παρακολουθούν κυρίως Ευρωπαίοι οπαδοί που ταξιδεύουν σε μικρότερες αποστάσεις για να δουν λιγότερα παιχνίδια, περιορίζοντας τη συνολική δαπάνη. Πράγματι, τα Euro το 2008 και το 2016 δεν προκάλεσαν καμία προφανή ώθηση στα έσοδα για τον τουρισμό της Αυστρίας/Ελβετίας και της Γαλλίας, αντίστοιχα, ενώ το Euro 2012 σημείωσε μια ήπια ώθηση στον τουριστικό κλάδο της Πολωνίας (δεν υπάρχουν στοιχεία για την Ουκρανία από κοινού). Συνολικά, ο αντίκτυπος που σχετίζεται με τον τουρισμό από τη φιλοξενία του Euro μπορεί να ανέλθει στο 0,1% του τριμηνιαίου ΑΕΠ - αποτελώντας δύσκολα ένα ισχυρό «καταλύτη» για την ανάκαμψη της γερμανικής οικονομίας.

Είναι σημαντικό, ωστόσο, ότι ο αντίκτυπος ενός επιτυχημένου αθλητικού γεγονότος μπορεί να υπερβαίνει κατά πολύ τις άμεσες δαπάνες που σχετίζονται με το ίδιο το τουρνουά, εάν ενισχύει το κλίμα σε μια χώρα, είτε η διοργανώτρια χώρα είτε οποιαδήποτε άλλη συμμετέχουσα χώρα. Μια εξαιρετική εμπειρική μελέτη που δημοσιεύτηκε μόλις την περασμένη εβδομάδα δείχνει ότι, ενώ η φιλοξενία ενός Παγκοσμίου Κυπέλλου FIFA δεν έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο σε μια συμμετέχουσα χώρα, η κατάκτηση ενός Παγκοσμίου Κυπέλλου ενισχύει την αύξηση του ΑΕΠ κατά περίπου 0,5 ποσοστιαίες μονάδες για τα επόμενα δύο τρίμηνα πριν εξασθενήσει το αποτέλεσμα.

Επεκτείνοντας την ουσία αυτών των αποτελεσμάτων, είναι λογικό ότι αυτή η ώθηση ανάπτυξης να ισχύει και σε αυτή την περίπτωση, έστω και σε μικρότερο βαθμό, σε μια χώρα που ξεπερνά τις προσδοκίες. Και το πιο σημαντικό, η ώθηση μπορεί να μεγεθυνθεί για μια διοργανώτρια χώρα που τα πάει καλά στο δικό της τουρνουά, όπως αναφέρει η DB.

Πράγματι, στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 2006 - το οποίο είδε τη γερμανική ομάδα να προκρίνεται στα ημιτελικά σε αντίθεση με τις προσδοκίες του κοινού για μια συμμετοχή στο τουρνουά - είχε πολύ σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην εμπιστοσύνη των Γερμανών καταναλωτών. Ιδιαίτερα η τάση των καταναλωτών να δαπανήσουν ξέφυγε αρκετά από τα διαγράμματα.

Βέβαια, το κλίμα είχε ήδη αρχίσει να βελτιώνεται σε ολόκληρη τη γερμανική οικονομία στις αρχές του 2006, ίσως ως αποτέλεσμα των πρόωρων εκλογών στα τέλη του 2005 και των μεταρρυθμίσεων της Ατζέντας 2010 που άρχισαν να αποδίδουν καρπούς στην αγορά εργασίας. Ωστόσο, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών ξεπέρασε σαφώς τη γενική βελτίωση της οικονομίας καθώς η γερμανική ομάδα κινήθηκε απροσδόκητα καλά στο τουρνουά και το Sommermärchen ξεδιπλώθηκε.

Η ουσία για την επανάληψη αυτού του φαινομένου Sommermärchen, λοιπόν, είναι το πόσο καλά θα αποδώσει η γερμανική ομάδα ενάντια στις προσδοκίες και σε ποιο βαθμό μπορεί να συμμετάσχει το γερμανικό κοινό, όπως και το 2006. Διοργάνωση τουρνουά χωρίς να αυξηθεί το buy-in από το γερμανικό κοινό είναι απίθανο να είναι αρκετό για να ξεκινήσει η δαπάνη των νοικοκυριών.

Εάν, ωστόσο, η γερμανική ομάδα εκπλήξει και ενθουσιάσει το γερμανικό κοινό, πόσο μάλλον να κερδίσει το τουρνουά, αυτό θα μπορούσε να συμβάλει στην ανάκαμψη της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και των πραγματικών δαπανών το καλοκαίρι, όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζεται.

Μπορούν τα «πάντσερ» να δώσουν κερδίσουν το τρόπαιο;

Οι στοιχηματικές στο Ηνωμένο Βασίλειο θέτουν πιθανότητες να κερδίσει η Γερμανία το Euro στο 15% σε περίπου και υπονοούν ότι ο αποκλεισμός στα προημιτελικά είναι το πιο πιθανό αποτέλεσμα. Αυτό μπορεί να αντικατοπτρίζει μια βρετανική προκατάληψη και να παραποιεί τις προσδοκίες για τη Γερμανία, σύμφωνα με τους αναλυτές.

Για σύγκριση, μια δημοσκόπηση που διεξήχθη για ένα γερμανικό περιοδικό νωρίτερα αυτή την εβδομάδα έδειξε ότι η μέση προσδοκία θα είναι ο αποκλεισμός στα ημιτελικά. Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι αυτή η δημοσκόπηση έδωσε επίσης μεγαλύτερη βαρύτητα σε μια πρόωρη έξοδο στις φάσεις των ομίλων από ό,τι οι στοιχηματικές αποδόσεις.

Από ένα cross check μεταξύ των οικονομολόγων της DB, φαίνεται πως κανείς δεν περιμένει ένα αποκλεισμό της Γερμανίας πριν από τα προημιτελικά και περισσότεροι από τους μισούς περιμένουν ότι η Γερμανία θα φτάσει τουλάχιστον στα ημιτελικά. Σύμφωνα με την άποψη των ίδιων η Γερμανία θεωρείται ότι έχει περίπου 20% προοπτικές να κερδίσει το Euro αυτό το καλοκαίρι.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider