Δυσοίωνες είναι οι εκτιμήσεις για τον κλάδο των σουπερμάρκετ καθώς η μείωση της κατανάλωσης αναμένεται να προκαλέσει νέα σημαντική καθίζηση στον τζίρο τους, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για νέα συρρίκνωση της αγοράς.
Συμφωνα με έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, το 2016 αναμένεται νέα μείωση της δαπάνης στα σούπερ μάρκετ, της τάξης του 3,2%.
Ειδικότερα, η πλειοψηφία των καταναλωτών (60%) δηλώνει ότι το 2015 μείωσε την αξία των αγορών τους από το σουπερμάρκετ σε σχέση με το προηγούμενο έτος
Το ποσοστό αυτό των καταναλωτών είναι μικρότερο από τα αντίστοιχα ποσοστά του 2012 και του 2013, αλλά εξακολουθεί να αποτυπώνει μία συνεχή αρνητική τάση. Συνολικά την τελευταία 4ετία ποσοστό άνω του 60% του καταναλωτικού κοινού δηλώνει ότι μειώνει τις αγορές του από το σουπερμάρκετ.
Συνολικά η μηνιαία δαπάνη των νοικοκυρών σε ήδη παντοπωλείου έχει μειωθεί την τελευταία 5ετία κατά 17,4% ενώ συγκεκριμένα η δαπάνη σε τρόφιμα κατά 14,8%. Το 2010 το μέσο νοικοκυριό δαπανούσε μηνιαία σε είδη παντοπωλείου 460 ευρώ ενώ το 2014 380 ευρώ, 80 ευρώ δηλαδή λιγότερο. Συνολικά οι δαπάνες παντοπωλείου, διατροφής και εστίασης (δηλαδή οι δαπάνες που σχετίζονται με τη διατροφή) μειώθηκαν κατά 21,4% την πενταετία 2010-2014.
Η πλειοψηφία των καταναλωτών (52%) δηλώνει ότι 2016 θα μειώσει εκ νέου την αξία των αγορών της από το σουπερμάρκετ, το 30% θα την διατηρήσει στα ίδια επίπεδα και μόλις 18% θα την αυξήσει.
Τα μη ενθαρρυντικά στοιχεία σε συνδυασμό με τις πρόσφατες αλλαγές που έχουν συντελεστεί στον κλάδο (εξαγορά της Βερόπουλος από την Metro, συνεργασία Σκλαβενίτη -Μαρινόπουλου), έχουν βάλει σε «δεύτερες σκέψεις» σχετικά με το πλάνο ανάπτυξης του, πολλούς μεγάλους παίκτες.
Οι καταναλωτές επιλέγουν κοτόπουλο αντί για μοσχάρι
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, αν και η δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου σε αξία μειώθηκε, η δαπάνη ως ποσοστό επί των συνολικών αγορών των νοικοκυριών έμεινε σταθερή και μάλιστα αυξήθηκε λίγο.
Το 2010 η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου αντιστοιχούσε στο 23,5% των αγορών του μέσου νοικοκυριού, ενώ το 2014 αντιστοιχούσε στο 26%, αυξήθηκε δηλαδή κατά 2,5%. Πρακτικά δηλαδή ενώ η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου μειώθηκε, οι υπόλοιπες δαπάνες (π.χ. είδη ένδυσης, είδη επίπλωσης, υπηρεσίες) μειώθηκαν με ακόμα μεγαλύτερο ρυθμό. Η εξέλιξη αυτή είναι αναμενόμενη καθώς τα περισσότερα από τα προϊόντα παντοπωλείου και ειδικά τα είδη διατροφής εξυπηρετούν βασικές ανάγκες του καταναλωτή και κατά συνέπεια πιο δύσκολο να περικοπούν σε περιόδους οικονομικής κρίσης.
Ένα μεγάλο μέρος της μείωσης της δαπάνης που παρατηρείται αντιστοιχεί στην αξιοποίηση από τον καταναλωτή προσφορών και εκπτώσεων. Συγκεκριμένα:
Οι 9 στους 10 καταναλωτές εξοικονομούν χρήματα μέσω προσφορών και 7 στους 10 τουλάχιστον 5% της αξίας των αγορών τους.
Η μεσοσταθμική εξοικονόμηση είναι 11,2%.
Πρακτικά, το καταναλωτικό κοινό προσπαθεί να αγοράσει τα ίδια πράγματα που αγόραζε δαπανώντας λιγότερα χρήματα. Πρόκειται άλλωστε για βασικά αγαθά τα οποία δεν μπορούν περικοπούν.
Εκτιμάται ότι η αξιοποίηση προσφορών εκπτώσεων αντιστοιχεί στο 60% της μείωσης της δαπάνης που παρατηρείται.
Το υπόλοιπο 40% αντιστοιχεί σε μεταβολή καταναλωτικών συνηθειών προς φθηνότερες εναλλακτικές προϊόντων (π.χ. κοτόπουλο αντί για μοσχάρι) και αξιοποίηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.