«Οι επιχειρήσεις της Κρήτης ευνοήθηκαν από την πρώτη εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου και ιδίως οι επιχειρήσεις του πρωτογενούς τομέα», ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, έχει έμπρακτα θέσει την Κρήτη στο επίκεντρο σημαντικών αναπτυξιακών παρεμβάσεων και έργων που συνδέονται με την τόνωση της ανταγωνιστικότητας της περιφερειακής της οικονομίας.
Ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε στα «μεγάλα έργα που μετά από 10ετίες δρομολογούνται για την Κρήτη, όπως ο ΒΟΑΚ, το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι, η αναβάθμιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Κρήτης με τον υπόλοιπο νησιωτικό χώρο, η προώθηση επενδύσεων άνω των 60 εκατ. ευρώ σε όλα τα λιμάνια της Κρήτης, η οριστική ένταξη της Κρήτης στις διατάξεις του νόμου 4770/21 του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής».
Ο κ. Πλακιωτάκης είχε κληθεί να απαντήσει στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτη Βαρδάκη με την οποία καλούσε την κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει αν θα προχωρήσει στην πλήρη εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου στην Κρήτη.
«Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν αυτή που έθεσε την Κρήτη στο επίκεντρο σημαντικών αναπτυξιακών παρεμβάσεων βάζοντας παράλληλα τις επιχειρήσεις της Κρήτης στο Μεταφορικό Ισοδύναμο από την 1/1/2020», απάντησε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι το 2018 που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έφερε το νόμο για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, εξαιρέθηκαν Λευκάδα, Εύβοια και Κρήτη, και για τους επιβάτες και για τις επιχειρήσεις.
«Για την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ η Κρήτη συνειδητά και συστηματικά είχε εξαιρεθεί από τους σχεδιασμούς για το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Όπως, άλλωστε, η Κρήτη δεν αποτέλεσε πεδίο άσκησης σοβαρής αναπτυξιακής πολιτικής από την κυβέρνηση σας κύριε Βαρδάκη. Χωρίς ποτέ οι Κρητικοί να ακούσουν μια απολογία, ένα συγνώμη, για την απαράδεκτη στάση και συμπεριφορά αυτή», είπε ο Γιάννης Πλακιωτάκης και επισήμανε ότι με απόφαση της παρούσας κυβέρνησης καθιερώθηκε το Μεταφορικό Ισοδύναμο για τις επιχειρήσεις της Κρήτης, από 1-1-2020 και αφού προηγήθηκε διαβούλευση με τα 4 Επιμελητήρια και την Περιφέρεια για το βέλτιστο μοντέλο εφαρμογής σε τομείς και κλάδους που στην πράξη αποδείχτηκε ότι είχαν μεγαλύτερη ανάγκη στήριξης για να μειώσουν το μεταφορικό κόστος.
«Είναι οι Αποφάσεις που μετρούν», είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, απευθυνόμενος στον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, και υπογράμμισε ότι παρά τις επιπτώσεις της πανδημίας, οι επιχειρήσεις της Κρήτης ευνοήθηκαν από την πρώτη εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου και ιδίως οι επιχειρήσεις του πρωτογενούς τομέα.
Μέχρι στιγμής, και σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Πλακιωτιάκης στη Βουλή, η πορεία υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τις επιχειρήσεις της Κρήτης έχει ως εξής:
• Έχουν εξοφληθεί το σύνολο των επιχειρήσεων που έκαναν αίτημα χρηματοδότησης στο Α και Β εξάμηνο του 2020, εκτός εκείνων που μπήκαν στο δείγμα ελέγχου του Β εξαμήνου και ο έλεγχος αυτών αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι αρχές Οκτωβρίου, οπότε θα εξοφληθούν και εκείνες.
• Συνολικά για το 2020, από την Κρήτη υποβλήθηκαν 2.461 αιτήσεις και έλαβαν 5.887.468 ευρώ μέσω του Μεταφορικού Ισοδυνάμου
• Ειδικότερα από τις αιτήσεις χρηματοδότησης της 1ης φάσης του έτους 2020 οι 1.354 ήταν από την Κρήτη με αιτούμενη χρηματοδότηση 4.670.280 ευρώ, ενώ από τις αιτήσεις χρηματοδότησης της 2ης φάσης του έτους 2020 οι 1.107 ήταν από την Κρήτη με αιτούμενη χρηματοδότηση 1.217.186 ευρώ.
• Για το 2021, μέχρι τα μέσα Σεπτέμβρη θα ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολών αιτημάτων και έως τέλος του έτους θα έχει προωθηθεί η πληρωμή των επιχειρήσεων εκτός εκείνων που θα μπουν στο δειγματοληπτικό έλεγχο.
Σε ότι αφορά την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τους επιβάτες, ο υπουργός είπε ότι εξετάζεται ως προς τις δημοσιονομικές και πρακτικές του διαστάσεις και αναμένεται να αποτελέσει στοιχείο αξιολόγησης στο πλαίσιο αναθεώρησης του νόμου 4551/2018 που θα γίνει έως το τέλος του έτους. «Η σχετική μελέτη εκπονείται από το ΚΕΠΕ, έναν ανεξάρτητο και αντικειμενικό φορέα, που εμπιστευτήκαμε για να έχουμε τεκμηριωμένη άποψη», είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για να τονίσει πως "η Κρήτη αποτελεί για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη μέρος μιας ειδικής και διαφοροποιημένης περιφερειακής πολιτικής, με στοχευμένα μέτρα ανάπτυξης και στήριξης των επιχειρήσεων της". Οι πόροι του ΕΣΠΑ που θα λάβει το 2021-2027 είναι αυξημένοι κατά 20% τουλάχιστον σε σχέση με τους πόρους της περιόδου 2014-2020 και σε ότι αφορά το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει συμπεριληφθεί στο σχεδιασμό μας μέσω του ΕΣΠΑ 2021-2027, του Ταμείου Ανάκαμψης και του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης 2022-2025, είπε ο Γιάννης Πλακιωτάκης.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Βαρδάκης, αναφερόμενος στο νόμο 4606/19 (άρθρο 14) της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και την ένταξη της Κρήτης στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, επεσήμανε ότι δεν πρόκειται απλώς για ένα "επίδομα", αλλά μια ουσιαστική ενίσχυση, που θεσμοθέτησε η απελθούσα κυβέρνηση, στην κατεύθυνση της τόνωσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων της Κρήτης, με πολλαπλά έμμεσα και άμεσα οφέλη για την εθνική και περιφερειακή οικονομία.
Μεταξύ άλλων τόνισε ότι «την τρέχουσα περίοδο που διανύουμε, λόγω της υγειονομικής κρίσης, απαιτείται η λήψη ενισχυτικών πολιτικών για τα νησιά, προκειμένου να τονωθεί η τοπική οικονομία. Οι κάτοικοι της Κρήτης είναι οι πλέον αδικημένοι, καθώς αν και κατοικούν σε νησί, δεν τυγχάνουν της ίδιας μεταχείρισης με τους κατοίκους άλλων νησιών που έχουν ενταχθεί στο Μέτρο.»
«Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Πλακιωτάκης, αφού εκθείασε την δήθεν άριστη αναπτυξιακή πολιτική που εφαρμόζει η ΝΔ του κ. Μητσοτάκη στην Κρήτη, αρκέστηκε απλά να απαντήσει ότι μετά την έκδοση της μελέτης του ΚΕΠΕ και αφού αξιολογηθούν οι δημοσιονομικές και πρακτικές διαστάσεις εφαρμογής του μέτρου, θα αποφασίσει αν θα επεκτείνει το Μεταφορικό Ισοδύναμο για τους επιβάτες - κατοίκους της Κρήτης. Τα ήξεις, αφίξεις του Κρητικού υπουργού Ναυτιλίας για την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου και στους κατοίκους της Κρήτης δημιουργούν πολλά ερωτηματικά», σημείωσε ο κ. Βαρδάκης.
Πηγη: ΑΠΕ - ΜΠΕ