Η ταλαιπωρία της άυλης τραπεζικής
Η ταλαιπωρία στα τραπεζικά καταστήματα των τραπεζών, παρά τις προσπάθειες οργάνωσης είναι γεγονός. Λίγα άτομα και ραντεβού. Αν θέλετε συναλλαγές με μετρητά από τότε μέχρι τότε. Αν θέλετε άλλη συναλλαγή πάλι από τότε μέχρι τότε. Και σε όλα αυτά, μετά τις δημοτικές εκλογές, οι τράπεζες θα κλείνουν το ένα μετά το άλλο τα καταστήματα του δικτύου τους σε μια προσπάθεια περαιτέρω περιορισμού του κόστους. Όλα αυτά ασφαλώς οδηγούν ανθρώπους να αποκόπτονται από την περιουσία τους και να πρέπει να εξαρτώνται από τρίτους που έχουν πρόσβαση πλέον στην περιουσία αυτήν. Και μετά εξηγήστε μου πως ανθεί η διαδικτυακή απάτη και όχι μόνον...
Ο δαίμονας των μετρητών
Το ίδιο αναρωτιούνται κάποιοι αν και κατά πόσο είναι συνταγματική η συναλλαγή μέχρι 500 ευρώ με μετρητά. Το ξέρετε πως στην Ευρώπη κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Μπορεί να σε κοιτάζουν με κάποια καχυποψία- και ασφαλώς δεν είναι ότι καλύτερο οι συναλλαγές τέτοιων ποσών με μετρητά- όμως εφόσον τα μετρητά κρίνονται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ως ισότιμο μέσον πληρωμής, είναι απορίας άξιον η περαιτέρω διαχείριση.
Σήμερα όλοι Λονδίνο
Σήμερα λοιπόν ξεκινάει το roadshow της Morgan Stanley στο Λονδίνο, ένα συνέδριο το οποίο θα δώσει αρκετή αίγλη στην Ελλάδα μιας και η χώρα μας επενδυτικά προσελκύει όλο και περισσότερα και πιο αξιόλογα κεφάλαια που θέλουν να επενδύσουν στο Ελληνικό Χρηματιστήριο. Και για να μην ξεχνιόμαστε 37 εταιρείες θα δώσουν ηχηρό παρόν και πολύ υψηλό επίπεδο. Οι τράπεζες και οι ενεργειακές αποτελούν τους δύο επενδυτικούς κόμβους του συγκεκριμένου συνεδρίου.
Ο πρωθυπουργός θα είναι επίσης εκεί δίνοντας το αποτύπωμα της κυβερνητικής πολιτικής σε ό, τι αφορά τις επενδύσεις.
ESG και τα μυαλά στα κάγκελα
Θέλω να σας ενημερώσω πως οι τράπεζες δεν έχουν ακόμη καταφέρει να συμφωνήσουν στο ερωτηματολόγιο προς τις μεγάλες επιχειρήσεις σε ό, τι αφορά τις νόρμες ESG που πρέπει αυτές να τηρούν. Και όλα αυτά ενώ ο χρόνος τρέχει για τα κλιματικά stress tests.
Είναι πιο εύκολο να περάσεις την καμήλα από την τρύπα της βελόνας παρά να συμφωνήσουν οι τράπεζες κατά την ευαγγελική ρήση.
Ο συντηρητικός Ευτύχης Βασιλάκης
Στα 215 εκατ. ευρώ είναι πιθανόν να διαμορφωθούν τα κέρδη προ φόρων της Aegean τη φετινή χρονιά, σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ομίλου Ευτύχη Βασιλάκη, που μίλησε στην ενημέρωση στους αναλυτές. Στο εννεάμηνο τα κέρδη προ φόρων ήταν 217,5 εκατ. ευρώ γεγονός που δείχνει ότι η εταιρεία αναμένει οριακή ζημία στο τελευταίο τρίμηνο. Όμως πέρυσι η εταιρεία είχε κέρδη στο τέταρτο τρίμηνο 19,9 εκατ. ευρώ και φαίνεται ότι για φέτος ότι η πρόβλεψη είναι άκρως συντηρητική για να μην πούμε προκλητικά υποτιμημένη. Και δεν θα προκαλέσει έκπληξη αν τα προ φόρων κέρδη πιάσουν τα 250 εκατ. ευρώ και τα καθαρά μετά από φόρους κέρδη υπερβούν τα 190 εκατ. ευρώ.
Ανεξέλεγκτο buyback
Χωρίς «φρένα» συνεχίζονται οι αγορές ιδίων μετοχών από πλήθος εισηγμένων. Η κάθε μια για τους λόγους της αν και πολλές είναι οι εταιρείες που αγοράζουν για να κάνουν «δώρα» στο management. Το ερώτημα όμως που τίθεται είναι ποιος ελέγχει αν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για αγορές ιδίων ειδικά για εταιρείες που είναι σκασμένες στον δανεισμό.
Τι θα γίνει με τις τιμές διοδίων για το 2024;
Δεν θέλουμε να «ξύσουμε πληγές», αλλά οσονούπω τελειώνει ο Νοέμβριος, ενώ σε λίγο παραπάνω από 30 ημέρες ολοκληρώνεται και η χρονιά. Κατά συνέπεια, σε αυτές τις λίγες εβδομάδες πρέπει, κανονικά και λογικά, να υπάρξει τελική συμφωνία για τις ανατιμήσεις στα διόδια ανάμεσα σε δημόσιο, ήτοι υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, και παραχωρησιούχους που λειτουργούν τους οδικούς άξονες μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Οι παλιές συναντήσεις δεν είχαν βγάλει «λευκό καπνό», σας έχουμε ενημερώσει κατά καιρούς για τις αντιλήψεις των δύο πλευρών και τα περί «διαμοιρασμού κόστους και βάρους» που προτάσσει το υπουργείο, αλλά και οι ιδιώτες από την άλλη βασίζονται σε συμβάσεις που προβλέπουν αλλαγές βάσει πληθωρισμού. Πέρσι τον Σεπτέμβριο ήταν στο δυσθεώρητο (για να γίνουν ισόποσες αυξήσεις) 12%, αλλά φέτος ο πληθωρισμός ήταν κάπου στο 2,4%, αν δεν με απατά η μνήμη μου. Άρα, να υποθέσουμε ότι θα πάρουμε αυτό το νούμερο ως μια… «βάση», μαζί με κάτι από τα περσινά διεκδικούμενα (από τους κατασκευαστές), κάπου στο +6% με +8%, μαζί με ολίγη από σταδιακή άνοδο; Θα δούμε προσεχώς τι έχουν βγάλει οι τελευταίες ζυμώσεις και αν θα υπάρξουν και νέες. Μια φορά πάντως, η χρονιά κινείται προς το τέλος της, άρα από Δεκέμβριο αναμένονται νεότερα.
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και η Πρότυπη Πρόταση
Με αφορμή τις παρενέργειες που έχουν «χτυπήσει», για την ώρα, τον διαγωνισμό για την επέκταση της Λ. Κύμης (με αναδόχους τους ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat), θέμα για το οποίο πρόσφατα σας τα γράφαμε, η στήλη αναρωτήθηκε τί γίνεται με κάποιες άλλες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, αυτές που πρότειναν να κατασκευαστούν ως ενιαία παραχώρηση οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις μέσω μοντέλου «Πρότυπης Πρότασης». Εχει ξεχαστεί το θέμα λόγω των μαζικών έργων που προχωράνε; Εχει μείνει λίγο στην άκρη επειδή ίσως άλλαξαν προτεραιότητες του υπουργείου σε projects; Αναμένονται παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο; Εχω την αίσθηση, πάντως, ότι οι εμπλεκόμενοι όμιλοι δεν θα ξεχάσουν το θέμα και αργά ή γρήγορα θα πιέσουν για να δούνε αν και πώς προχωρά.
Εκτός Ταμείου Ανάκαμψης κάποιες υποδομές
Είτε για λόγους χαμηλής ωρίμανσης, είτε επειδή το Ταμείο Ανάκαμψης έχει πιο «σφιχτά» χρονοδιαγράμματα έναντι άλλων χρηματοδοτικών «καλαθιών» αλλά και σε σχέση με την ελληνική πραγματικότητα που βρίθει καθυστερήσεων και εκκρεμοτήτων, είτε λόγω νέων δεδομένων (π.χ. ζημίες από Daniel) ή αναπροσαρμογής στόχων και προτεραιοτήτων, κάποια έργα υποδομών μάλλον «χάνουν το τρένο» του RRF. Βέβαια, αυτό μπορεί και να μην είναι μεγάλο πρόβλημα, καθώς, αν έμεναν εντός ίσως να έχαναν χρηματοδότηση, ενώ πλέον, η κυβέρνηση θα αναζητήσει άλλους πόρους. Αν θυμόμαστε καλά, ανάμεσα σε αυτά είναι 4-5 έργα κατασκευής φραγμάτων/αντιπλημμυρικών ανά την χώρα (Κρήτη, Λουτράκι, Θεσσαλονίκη, Αμβρακία) ή και ύδρευσης, τα ηλεκτρονικά διόδια, το 5G στους οδικούς άξονες, το ΣΔΙΤ ανάταξης του σιδηρόδρομους, εκτός αν ξεχνάμε και κάποιο άλλο. Και δεν είναι λίγα τα ποσά, κάπου 600 – 700 εκατ. ευρώ. Βέβαια, μπήκαν έργα όπως η αποκατάσταση ζημιών στη Θεσσαλία (σιδηρόδρομος κ.α.), ενώ, γενικά, έτσι κι αλλιώς το RRF είχε τις αναπροσαρμογές του. Κάποια άλλα όμως, όπως ο Ε 65, ο ΒΟΑΚ, έργα οδικής ασφάλειας κ.α., παραμένουν εντός.
Μετρό: Πότε θα «σκάψει» ο δεύτερος μετροπόντικας
Σε φάση συναρμολόγησης βρίσκεται ο δεύτερος Μετροπόντικας που θα χρησιμοποιηθεί για τη διάνοιξη της υπόγειας σήραγγας της γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Ως γνωστόν, ο πρώτος από τους δύο έχει ξεκινήσει το υπόγειο «ταξίδια» του από την Κατεχάκη, έχοντας μάλιστα διανύσει και πάνω από 150 μέτρα βαθιά στη γη. Βέβαια, το μήκος του είναι έτσι κι αλλιώς μεγάλο, οπότε, μη νομίζετε ότι προχωρά με ταχείς ρυθμούς, πλην όμως, η αρχή έχει γίνει. Λογικά, ο δεύτερος, θέλει διάστημα ολίγων μηνών για να είναι έτοιμος, οπότε, θα αρχίσει να «σκάβει» από τη νέα χρονιά τη δική του υπόγεια σήραγγα από το άλλο άκρο, της Βεΐκου για να συναντήσει σε βάθος χρόνου (χρόνων) τον έτερο. Καλό τους «ταξίδι».
Η αναζήτηση εργατικών «χεριών»
Θυμάστε, ίσως, που κατά καιρούς σας μεταφέρουμε το πρόβλημα που έχουν οι κατασκευαστές για να επανδρώσουν τα πολλά εργοτάξια που «στήνονται» εσχάτως και τις λύσεις που προσδοκούν για διακρατικές συμφωνίες με τρίτες χώρες, που βέβαια, απαιτεί τη συνεργασιών πολλών υπουργείων αλλά και τη διευθέτηση σημαντικών ζητημάτων (που θα μένουν οι εισαγόμενοι εργάτες κ.α.). Πάντως, από κάποιες εταιρείες έχουν εξετάσει και μια άλλη επιλογή. Να φέρουν, μέσω της εκάστοτε Περιφέρειας που γίνεται το έργο, μερικές δεκάδες εργάτες, ή έστω όσους χρειάζονται, μέσω σχετικών προσκλήσεων – προκηρύξεων για να βρούνε «χέρια». Π.χ., η Αίγυπτος είναι μια καλή επιλογή ή η Ινδία. Βέβαια, υποθέτουμε ότι και εδώ υπάρχουν διαδικαστικά ζητήματα ή χρειάζονται λύσεις – διευθετήσεις, αλλά κάπως πρέπει να προχωρήσει το πράγμα. Σημειώστε δε ότι εσχάτως πέραν της ανόδου του κόστους υλικών κ.α., έχει διπλασιαστεί σχεδόν και το εργατικό κόστος καθώς κάποιοι τεχνίτες είναι δυσεύρετοι.
Αλλαγές για το αέριο στις κατοικίες
Την ευελιξία για στροφή στο φυσικό αέριο, από τους κατοίκους υφιστάμενων κτιρίων, διατήρησε τελικά το υπουργείο Περιβάλλοντος Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με νομοτεχνική βελτίωση στην οποία προχώρησε στο νομοσχέδιο που υπερψηφίσθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή. Με τη νομοτεχνική βελτίωση, δεν καταργείται πλήρως το Π.Δ 420/1987, με συνέπεια να διατηρείται η δυνατότητα αλλαγής του συστήματος κεντρικής θέρμανσης και του σχετικού εξοπλισμού (από πετρέλαιο έως φυσικό αέριο) μίας πολυκατοικίας, με την απόλυτη πλειοψηφία των συνιδιοκτητών.
Επίσης, όπως προβλέπεται στο Προεδρικό Διάταγμα, εξακολουθεί να ισχύει η δυνατότητα αυτονομίας των χρηστών εάν υπάρχει κεντρική θέρμανση, δηλαδή η δυνατότητα για οριστική αποσύνδεση της οριζόντιας ιδιοκτησίας από το δίκτυο κεντρικής θέρμανσης, σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης προτίθεται να εγκαταστήσει αυτόνομο σύστημα θέρμανσης. Όσον αφορά τις νέες οικοδομές, το ψηφισθέν νομοσχέδιο δεν έχει επί της ουσίας αλλαγή με το κείμενο που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Επομένως, η εγκατάσταση δικτύου αερίου έγινε πλέον προαιρετική.
Βραβεύσεις προσφοράς
Το διοικητικό συμβούλιο του Σωματείου «Οι Φίλοι της Τήνου» βράβευσαν πέντε αξιόλογα πρόσωπα για τη σημαντική συνεισφορά τους στην ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτισμού της Τήνου.
Η κα Σοφία Στάικου, πρώην πρόεδρος του ΠΙΟΠ βραβεύτηκε στο πλαίσιο της δημιουργίας του Μουσείου Μαρμαροτεχνίας στην πατρίδα του Γιαννούλη Χαλεπά. Το δίκτυο μουσείων του ΠΙΟΠ (Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς) υποστηρίζει τη διάσωση και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας. Βραβεύτηκαν επίσης για το έργο τους στο νησί, ο πατέρας Μάρκος Φώσκολος, οι κ.κ. Αλέκος Φλωράκης, Κώστας Δανούσης και Θέμης Ροδαμίτης
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.