Άνοιξε χθες Κυριακή η πλατφόρμα όπου οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις για το κοινωνικό μέρισμα.
Μέχρι τα μεσάνυχτα της Τρίτης 12 Δεκεμβρίου 2017, οι πολίτες μπορούν να κάνουν την αίτηση τους στην ιστοσελίδα www.koinonikomerisma.gr.
Το κοινωνικό μέρισμα πάει σε αναλογία με τον αριθμό των μελών του νοικοκυριού, του εισοδήματος και των περιουσιακών στοιχείων του εκάστοτε δικαιούχου.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, οι δικαιούχοι πρέπει να ακολουθήσουν έξι βήματα προκειμένου να πάρουν το κοινωνικό μέρισμα.
Συνοπτικά τα έξι βήματα:
- Βήμα 1: Μπείτε στην πλατφόρμα
- Βήμα 2: Ελέγξτε τα στοιχεία σας
- Βήμα 3: Συμπληρώστε το IBAN σας
- Βήμα 4: Πείτε στους φιλοξενούμενούς σας να δώσουν τη συγκατάθεσή τους
- Βήμα 5: Δείτε, αν πληροίτε τα κριτήρια επιλεξιμότητας
- Βήμα 6: Αποδεχθείτε το Κοινωνικό Μέρισμα του 2017
Αναλυτικά τι πρέπει να κάνετε
Βήμα 1: Μπείτε στην πλατφόρμα
Με την είσοδό σας στο σύστημα, θα σας ζητηθεί:
- Να επιβεβαιώσετε τον ΑΜΚΑ σας και να εισάγετε ένα e-mail και τον αριθμό ενός κινητού τηλεφώνου που θα χρησιμοποιηθούν για αποστολή τυχόν ειδοποιήσεων.
- Επίσης, να συναινέσετε στην επεξεργασία των στοιχείων που απαιτούνται, δηλαδή των στοιχείων που αφορούν εσάς, την/τον σύζυγό σας ή/και τα προστατευόμενα τέκνα σας.
Αν το σύστημα δεν πιστοποιεί τον συνδυασμό ΑΦΜ και ΑΜΚΑ που έχετε εισάγει, θα εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα.
Στην περίπτωση αυτή:
Θα πρέπει να πάτε σε ένα ΚΕΠ και να ζητήσετε να ενημερώσετε την εγγραφή του ΑΜΚΑ σας ως προς το πεδίο του ΑΦΜ. Για το σκοπό αυτό, θα χρειαστείτε ένα έγγραφο που να αποδεικνύει την ταυτότητά σας (ΑΔΤ, Διαβατήριο, κτλ) και ένα έγγραφο που να αναγράφει το ΑΦΜ μαζί με τα προσωπικά στοιχεία σας (π.χ. εκκαθαριστικό εφορίας).
Μόλις γίνει η διόρθωση, μπορείτε να ξεκινήσετε εκ νέου τη διαδικασία (Βήμα 1), προκειμένου να διαπιστώσετε, αν είστε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος.
Βήμα 2: Ελέγξτε τα στοιχεία σας
Στο στάδιο αυτό:
Αφού συναινέσετε στην επεξεργασία προσωπικών και λοιπών στοιχείων, θα εμφανιστεί μία φόρμα που αναφέρει:
- Τα προσωπικά σας στοιχεία (ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, φύλο, κτλ),
- οικονομικά στοιχεία (φορολογητέο και αφορολόγητο ετήσιο εισόδημα),
- περιουσιακά στοιχεία (αξία ακίνητης περιουσίας, τόκους καταθέσεων),
- μία ένδειξη για το αν πληρούται το κριτήριο της μόνιμης κατοικίας στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία,
- μία ένδειξη για το αν ικανοποιείται το κριτήριο της ύπαρξης έστω και ενός μήνα ασφάλισης φορέα κύριας ασφάλισης και τέλος,
- μία λίστα με τα μέλη του νοικοκυριού σας.
Αν κάποια από τα προσωπικά σας στοιχεία εμφανίζονται λανθασμένα στο σύστημα, θα πρέπει να μεταβείτε σε ένα ΚΕΠ και να διορθώσετε το στοιχείο που εμφανίζεται εσφαλμένα, χρησιμοποιώντας κάθε πρόσφορο έγγραφο που μπορεί να αποδείξει την αλλαγή που θέλετε να κάνετε.
Αν το σύστημα δεν έχει σωστή ένδειξη για το κριτήριο ύπαρξης έστω και ενός μήνα ασφάλισης σε φορέα κοινωνικής ασφάλισης, θα πρέπει να μεταβείτε σε υποκατάστημα του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) και να ζητήσετε να διορθωθούν τα στοιχεία σας, προσκομίζοντας κάθε αναγκαίο έγγραφο. Οι διορθώσεις σχετίζονται μόνο με αποκατάσταση σφαλμάτων αναφορικά με την ταυτότητα του ασφαλισμένου και όχι σε εκ των υστέρων αναγνώριση χρόνου ασφάλισης.
Αλλαγές σχετικά με τα οικονομικά σας στοιχεία ή τη διασταύρωση της επί πενταετίας μόνιμης κατοικίας στη χώρα δεν είναι δυνατή, καθώς προκύπτει από παρελθούσες φορολογικές σας δηλώσεις και από τα στοιχεία του ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ.
Βήμα 3: Συμπληρώστε το IBAN σας
Απαραίτητη είναι η συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού IBAN στον οποίον είστε δικαιούχος ή συνδικαιούχος.
Θα πρέπει να δηλώσετε έγκυρο και ενεργό IBAN, στον οποίο είστε υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος. Σε αντίθετη περίπτωση, δεν θα πραγματοποιηθεί η πληρωμή ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια. Για το λόγο αυτό, προτείνουμε να χρησιμοποιήσετε τυχόν δηλωμένο ακατάσχετο λογαριασμό, το λογαριασμό μισθοδοσίας ή είσπραξης σύνταξης ή επιδομάτων (ανεργίας, ΚΕΑ, κτλ).
Υπογραμμίζεται η σημασία της ορθής συμπλήρωσης του συγκεκριμένου πεδίου. Επισημαίνεται, επίσης ότι θα διερευνηθεί σε μεταγενέστερο έλεγχο η συσχέτιση των αριθμών λογαριασμών IBAN με τους ΑΦΜ των δικαιούχων, όπως και η τυχόν εμφάνιση του ίδιου IBAN σε περισσότερους του ενός δικαιούχους.
Βήμα 4: Πείτε στους φιλοξενούμενούς σας να δώσουν τη συγκατάθεσή τους
Σε περίπτωση που το νοικοκυριό σας περιλαμβάνει και ενήλικα φιλοξενούμενα μέλη, απαιτείται η συγκατάθεση των φιλοξενούμενων ατόμων, μέσω των κωδικών τους στο Taxis-net, για την προσπέλαση των στοιχείων τους από τη Γ.Γ.Π.Σ., προκειμένου να διαπιστώσετε, αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησης.
Η θετική συγκατάθεση όλων των φιλοξενούμενων ενηλίκων εντός της προθεσμίας είναι απαραίτητη προϋπόθεση ολοκλήρωσης της αίτησης. Συνεπώς, θα πρέπει να επικοινωνήσετε άμεσα με τους φιλοξενούμενούς σας (στη φόρμα αναγράφονται τα στοιχεία των ατόμων των οποίων η συναίνεση απαιτείται), ώστε να μπουν στο διαδικτυακό τόπο με τους δικούς τους κωδικούς και να συναινέσουν.
Προσοχή: Αν διαπιστώσετε ότι άγνωστο σε εσάς άτομο απεικονίζεται ως φιλοξενούμενός σας, μπορείτε να το εξαιρέσετε, χρησιμοποιώντας την αντίστοιχη επιλογή που είναι διαθέσιμη δίπλα στο όνομά του. Η επιλογή αυτή συνιστά καταγγελία προς την οικεία ΔΟΥ σε βάρος του εμφαινόμενου ως φιλοξενούμενου, περί ψευδούς υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Αν έχετε αποκτήσει τέκνο, μετά την 1/1/2017, μπορείτε να το δηλώσετε, εισάγοντας τον αριθμό ΑΜΚΑ. Καμία άλλη αλλαγή στη σύνθεση του νοικοκυριού δεν είναι δυνατή.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αν κατά τα τέσσερα πρώτα βήματα έχει προκύψει η ανάγκη να διορθώσετε τα στοιχεία σας σε ΚΕΠ ή στον ΕΦΚΑ, για να ενημερωθεί η πλατφόρμα με τις αλλαγές που κάνατε, πρέπει να ζητήσετε να γίνει επαναξιολόγηση του νοικοκυριού σας, κάνοντας την επιλογή στην οθόνη «Αξιολόγηση επιλεξιμότητας κοινωνικού μερίσματος». Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας αποδοχής του κοινωνικού μερίσματος.
Βήμα 5: Δείτε, αν πληροίτε τα κριτήρια επιλεξιμότητας
Εφόσον όλα τα ενήλικα μέλη του νοικοκυριού σας έχουν συναινέσει, εμφανίζεται η ένδειξη που αναφέρει, αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησης. Σε θετική περίπτωση, ενημερώνεστε αμέσως για το ποσό του κοινωνικού μερίσματος που αντιστοιχεί στο νοικοκυριό σας. Διαφορετικά, εμφανίζονται αναλυτικά οι λόγοι για τους οποίους δεν είστε δικαιούχος του μερίσματος.
Εάν δεν εμφανιστεί αυτή η πληροφορία, κάποιο από τα μέλη του νοικοκυριού δεν έχει δώσει ακόμα τη συναίνεσή του ή έχει αρνηθεί να την δώσει.
Βήμα 6: Αποδεχθείτε το Κοινωνικό Μέρισμα του 2017.
Εφόσον πληρούνται τα κριτήρια, θα πρέπει να κάνετε την επιλογή «Αποδέχομαι το κοινωνικό μέρισμα», ώστε να καταστείτε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος.
Προσοχή: Σε περίπτωση μη αποδοχής, δεν θα καταστείτε δικαιούχος ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια.
Ηλικιωμένοι δικαιούχοι
Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, όσοι δικαιούχοι είναι άνω των 70 ετών και όσοι λαμβάνουν σύνταξη ή το επίδομα των ανασφάλιστων υπερηλίκων του ΟΓΑ, δεν είναι απαραίτητο να υποβάλουν αίτηση.
«Εφόσον πληροίτε τα κριτήρια για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, το κοινωνικό μέρισμα θα σας καταβληθεί αυτόματα στο λογαριασμό στον οποίο λαμβάνετε τη σύνταξη ή το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων. Αυτό αφορά, όμως, μόνο όσα νοικοκυριά αποτελούνται από ένα μόνο άτομο ή από ένα ζευγάρι και δεν ισχύει, όταν υπάρχουν και άλλα μέλη στο νοικοκυριό».
160.000 αιτήσεις από το πρωί της Δευτέρας
Στις δηλώσεις του προς το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ), ο γενικός γραμματέας Πρόνοιας του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Δημήτρης Καρέλλας σημείωσε ότι το ενδιαφέρον του κόσμου για το αν είναι δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος ξεκίνησε από το βράδυ της Κυριακής που άνοιξε η πλατφόρμα. Όπως είπε, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, η πλατφόρμα δέχθηκε τις πρώτες ώρες, μέχρι τις 09:30 το πρωί, περίπου 160.000 αιτήσεις, εκ των οποίων εγκρίθηκαν παραπάνω από τις μισές, δηλαδή 89.900 αιτήσεις.
Ο γενικός γραμματέας Πρόνοιας του υπουργείου δήλωσε, επίσης ότι υπάρχουν αρκετές αιτήσεις οι οποίες παραμένουν στο σύστημα ως μη ολοκληρωμένες. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, πιθανότατα, πρόκειται για πολίτες οι οποίοι εισήλθαν στο σύστημα και είδαν ότι δεν δικαιούνται το κοινωνικό μέρισμα ή μπήκαν στο σύστημα, κάτι τους ζητήθηκε και έχουν αφήσει την αίτηση παγωμένη. «Με το που θα έχουν το νέο στοιχείο, ακυρώνουν την παλιά αίτηση, μπαίνουν στην καινούργια, εντός των προθεσμιών και ολοκληρώνεται η διαδικασία» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, τόνισε ότι, με την είσοδο του ενδιαφερόμενου στο σύστημα, του ζητείται να εισαγάγει ένα email και τον αριθμό ενός κινητού τηλεφώνου που θα χρησιμοποιηθούν για αποστολή τυχόν ειδοποιήσεων.