Σε εντατικές προεργασίες μπαίνουν αυτή την περίοδο οι φορείς και οι επιχειρήσεις του τουρισμού με στόχο να προλάβουν το έγκαιρο σε σχέση με πέρυσι άνοιγμα της σεζόν τον Μάρτιο. Παρότι μάλιστα ο ρυθμός κρατήσεων που πραγματοποιούνται μέχρι στιγμής παραμένει σταθερός, με τις όποιες αυξητικές τάσεις να προέρχονται από συγκεκριμένες χώρες και να αφορούν συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα, οι προσδοκίες αυξάνουν καθώς η χώρα παραμένει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των τουριστών.
Ενδεικτική προς αυτή την κατεύθυνση είναι η πρόσφατη έρευνα της Accor, «Northern Europe Travel Trends Report» για την επιστροφή του ταξιδιού, σύμφωνα με την οποία η χώρα μας βρίσκεται στην τρίτη θέση των προτιμήσεων των Βορειοευρωπαίων ταξιδιωτών. Αναλυτικότερα, η Ελλάδα συγκέντρωσε ποσοστό 28% στο top 10 των ευρωπαϊκών χωρών και 18% στους 10 κορυφαίους προορισμούς του κόσμου, «κερδίζοντας» έτσι την τρίτη θέση μετά την Ιταλία και την Ισπανία.
Στο αυξημένο ενδιαφέρον των ταξιδιωτών, τόσο για την Ελλάδα όσο και για τις άλλες δύο μεσογειακές χώρες που βρέθηκαν στην πρώτη τριάδα, συμβάλλει ο δελεαστικός συνδυασμός του σύντομου χρόνου πτήσεων, του ζεστού κλίματος, της εντυπωσιακής ακτογραμμής, του καλού φαγητού για όλη την οικογένεια, της μόδας και του πολιτισμού.
Η υψηλή θέση βέβαια στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών αποκτά ιδιαίτερη σημασία αν συνδυαστεί και με την επαναφορά των ταξιδίων την τρέχουσα χρονιά, την οποία προβλέπει η μελέτη του κορυφαίου ομίλου φιλοξενίας παγκοσμίως. Αξίζει να σημειωθεί ότι βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας της Accor, η οποία πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 6.000 συμμετεχόντων από πέντε χώρες - Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Γερμανία, Πολωνία και Ρωσία, το 80% και πλέον των ερωτηθέντων σχεδιάζει να ταξιδέψει μέσα στο 2022. Παρά μάλιστα τα πρόσφατα εμπόδια που έφερε η μετάλλαξη Όμικρον, η οποία εκτόξευσε τον αριθμό των κρουσμάτων παγκοσμίως, οι ταξιδιώτες σχεδιάζουν να ξοδέψουν κατά μέσο όρο 39% περισσότερα χρήματα για ταξίδια την τρέχουσα χρονιά σε σχέση με την προ πανδημική χρονιά του 2019, πραγματοποιώντας κατά μέσο όρο 4 ταξίδια μέσα στο τρέχον έτος. Το 55% των δυνητικών ταξιδιωτών σκοπεύουν να ταξιδέψουν εντός Ευρώπης, ενώ από εκείνους που θέλουν να εξερευνήσουν προορισμούς εκτός της ηπείρου, το 13% σχεδιάζει ταξίδια στη Βόρεια Αμερική και το 11% στη Νοτιοανατολική Ασία. Τέλος η επιθυμία για ταξιδιωτικές αποδράσεις διαφαίνεται τόσο έντονη που το 30% των συμμετεχόντων σχεδιάζουν ενεργά και κάνουν κρατήσεις για ταξίδια στο πρώτο μισό του έτους, το 50% για το δεύτερο μισό ενώ περίπου ένας στους πέντε (17%) προχωρούν από τώρα σε κρατήσεις που αφορούν το 2023.
Όσο για τις τάσεις που παρατηρούνται πλέον στο ταξίδι φαίνεται να είναι συμβατές με το τουριστικό προϊόν της χώρας μας Βάσει της μελέτης της Accor στην κορυφή της λίστας είναι οι διακοπές στην παραλία, με το 33% των δυνητικών ταξιδιωτών να σχεδιάζει αποδράσεις στον ήλιο. Aυξημένη φαίνεται να είναι και η επιθυμία για «fly and flop», δηλαδή για διακοπές χαλάρωσης χωρίς λεπτομερές πρόγραμμα δραστηριοτήτων ενώ την επάνοδό του δείχνει να ετοιμάζει και ο city break τουρισμός με το 26% να σκοπεύει να ανταποκριθεί στο κάλεσμα της κοσμοπολίτικης κουλτούρας.
Η εν λόγω έρευνα έρχεται να συμπληρώσει τα μηνύματα αυξημένου ενδιαφέροντος που έρχονται όλο το προηγούμενο διάστημα από μεμονωμένες αγορές, όπως για παράδειγμα αυτή της Νορβηγίας. Να θυμίσουμε ότι βάσει των όσων ανέφερε ο υπουργός τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας μετά και την τηλεδιάσκεψη με τον πρέσβη της Νορβηγίας στην Αθήνα Φρούντα Όβερλαντ Άντερσενι, «η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις νικήτριες χώρες της νορβηγικής αγοράς κρατήσεων για το 2022». Μάλιστα ο Νορβηγός Πρέσβης πρόσθεσε ότι η χώρα του στηρίζει τον σχεδιασμό του υπουργείου Τουρισμού, ώστε να γίνει η Ελλάδα δωδεκάμηνος τουριστικός προορισμός.
Αντίστοιχο ενδιαφέρον επιβεβαιώνουν φορείς του κλάδου και από τις βασικές αγορές-τροφοδότες της χώρας, όπως αυτή της Βρετανίας και της Γερμανίας. Να θυμίσουμε ότι ήδη από το τέλος του Ιανουαρίου παρατηρήθηκε μια αύξηση της ροής των κρατήσεων από την βρετανική αγορά και πλήθος βρετανικών ταξιδιωτικών γραφείων ή tour operators συμπεριλάμβανε την Ελλάδα στις αγορές με ισχυρή ζήτηση για το καλοκαίρι του 2022. Αντίστοιχα γερμανικά δημοσιεύματα επιβεβαιώνουν όλο το προηγούμενο διάστημα τις ρόδινες προοπτικές του ελληνικού τουρισμού για την τρέχουσα χρονιά. «Τέσσερις στους πέντε Γερμανούς έχουν στραμμένο το μυαλό στις φετινές διακοπές», ανέφερε η εταιρεία ερευνών για Διακοπές και Ταξίδια (FUR) σε άρθρο του Γερμανικού Δημοσιογραφικού Δικτύου RND με τίτλο «Ο ελληνικός τουρισμός μεγάλος κερδισμένος της πανδημίας». Σύμφωνα μάλιστα με τον κορυφαίο γερμανικό τουρ οπερέιτορ TUI, «ήδη από τις 30 Ιανουαρίου περίπου 3,5 εκατομμύρια πελάτες της TUI είχαν κάνει κρατήσεις για το καλοκαίρι, που αντιστοιχεί περίπου στο 72% του 2019, την ίδια περίοδο».