Μεγάλες προσδοκίες από την αμερικανική αγορά έχει ο ελληνικός τουρισμός, αναμένοντας για την φετινή χρονιά οι επισκέπτες από την άλλη άκρη του Ατλαντικού να υπερβούν αισθητά σε απόλυτο αριθμό αυτούς της «χρυσής» χρονιάς του 2019. Σε αυτό συνηγορεί και ο αριθμός των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων Ελλάδας - Αμερικής, ο οποίος υπερβαίνει κατά 30% περίπου αυτόν της τελευταίας προ πανδημικής χρονιάς.
Τις προσδοκίες ενισχύει και το γεγονός ότι ακόμα και πέρυσι - παρά τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που ήταν σε ισχύ λόγω πανδημίας τους πρώτους πέντε μήνες του έτους - η αμερικανική αγορά τερμάτισε στη δεύτερη θέση στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», θέτοντας τις βάσεις για ένα δυναμικό ξεκίνημα το 2022. Για να ανταπεξέλθουν στην ισχυρή ζήτηση, οι αεροπορικές εταιρείες φέτος αυξάνουν τόσο τις συνδέσεις όσο και τον αριθμό των προγραμματισμένων θέσεων, για την χώρα μας.
Σε αυτό το πλαίσιο, η American Airlines, μια από τις 4 αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν απευθείας πτήσεις συνδέοντας την Ελλάδα με τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, έχει προγραμματίσει να προσφέρει πάνω από 280 χιλ. θέσεις κατά τη θερινή περίοδο, με προορισμό τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Ο αριθμός είναι υπερδιπλάσιος του 2019, όπου είχε μεταφέρει στην Αθήνα σχεδόν 130 χιλ. Αμερικανούς ταξιδιώτες. Όπως ανέφεραν οι επικεφαλής της εταιρείας μάλιστα, σε σχετική συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε χθες στην Αθήνα, η εταιρεία πέτυχε να ανακτήσει ήδη από το 2021 το 96% της επιβατικής της κίνησης - μεταφέροντας μέσα σε μόλις λίγους μήνες περί τους 125.000 επιβάτες Αμερικανούς ταξιδιώτες στην Αθήνα.
Για φέτος ο αερομεταφορέας, ο οποίος μετρά ήδη 15 χρόνια παρουσίας στη χώρα μας - πραγματοποίησε την πρώτη απευθείας πτήση από Φιλαδέλφεια προς Αθήνα το 2007 - θα συνεχίζει τις απευθείας καθημερινές πτήσεις από Φιλαδέλφεια, Σικάγο και Νέα Υόρκη προς την ελληνική πρωτεύουσα. Αρχής γενομένης από τις 6 Μαΐου δε, επενδύει σε μεγαλύτερες χωρητικότητες και διευρυμένο θερινό πρόγραμμα, το οποίο θα ρίξει αυλαία στα τέλη Οκτωβρίου. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Cristian Lizana Prado, Περιφερειακός Διευθυντής Πωλήσεων Ευρώπης, η American Airlines αυξάνει την δραστηριότητά της κατά 80% σε σχέση με το 2019 και κατά 40% σε σχέση με το 2021.
Αύξηση των συνδέσεων Ελλάδας - ΗΠΑ
H American Airlines είναι βέβαια ένας εκ των πολλών αερομεταφορέων με «αμερικανικό διαβατήριο» που αυξάνουν την διαθεσιμότητα προς την χώρα μας. Να θυμίσουμε ότι στο ίδιο πλαίσιο η Delta Airlines είχε ανακοινώσει πρόσφατα ότι σχεδιάζει να προσφέρει αυτό το καλοκαίρι, περισσότερες θέσεις από ποτέ μεταξύ Αθήνας και Ηνωμένων Πολιτειών, στις οποίες συγκαταλέγονται μια καινούργια πτήση προς Βοστώνη, 11 προς Νέα Υόρκη (αεροδρόμιο JFK) και μία καθημερινή προς Ατλάντα. Για την ακρίβεια η αεροπορική εταιρεία σχεδιάζει να διαθέσει φέτος 5.922 θέσεις για τη χώρα μας κάθε εβδομάδα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Καθημερινές πτήσεις που συνδέουν απευθείας την Αθήνα με την Νέα Υόρκη έχει ήδη ξεκινήσει και η United, ενώ από τις 7 Μαΐου αναμένεται να ξεκινήσει και η σύνδεση Αθήνα - Ουάσιγκτον.
Νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, ξεκίνησε το θερινό της πρόγραμμα και η Air Canada, η οποία ενώνει με απευθείας πτήσεις την Αθήνα με το Μόντρεαλ και το Τορόντο. Οι πτήσεις της εταιρείας θα γίνουν μάλιστα καθημερινές στο πικ της σεζόν και θα διαρκέσουν έως τα τέλη Νοεμβρίου, ενώ ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο το θερινό δρομολόγιο της Air Canada να αποκτήσει πιο μόνιμο χαρακτήρα, συνδέοντας την Ελλάδα με τον Καναδά καθόλη την διάρκεια του έτους. Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί και η καθημερινή απευθείας πτήση που διατηρεί η Emirates από το αεροδρόμιο της Νέας Υόρκης προς την Αθήνα.
«Ακόμα και μέσα στην εξαιρετικά δύσκολη περίοδο της πανδημίας, η αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών επέδειξε μεγάλη ανθεκτικότητα και παραμένει ανάμεσα στις πιο δημοφιλείς και σημαντικές αγορές μας, με σημαντικό ρόλο σε αυτό να διαδραματίζει πάντα η μεγάλη και δραστήρια ελληνοαμερικανική κοινότητα» επεσήμανε χαρακτηριστικά η Ιωάννα Παπαδοπούλου, διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ΗΠΑ ήταν προ πανδημίας η ισχυρότερη τουριστική αγορά για το αεροδρόμιο της Αθήνας, καταγράφοντας το 2019, 694.362 αφίξεις, περισσότερες από ότι η Βρετανία ή η Γερμανία. Οι πτήσεις από τις ΗΠΑ μάλιστα παρουσίαζαν συνεχή αύξηση χωρητικότητας και συχνοτήτων τα τελευταία χρόνια, η οποία όμως ανακόπηκε από την πανδημία. Ακόμα και πέρυσι ωστόσο, και παρά τους περιορισμούς για την εξάπλωση της Covid-19, οι αφίξεις από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κατάφεραν να ανεβάσουν γρήγορα ρυθμούς, φτάνοντας στην δεύτερη θέση του Ελ. Βενιζέλος μέσα σε ένα μόλις τρίμηνο.
Οι εκτιμήσεις για φέτος είναι ακόμα πιο φιλόδοξες δεδομένου του ενδιαφέροντος των αμερικανών τουριστών για ταξίδια προς την χώρα μας. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι με την άρση των περιορισμών για την Covid-19 και την έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου, η Ελλάδα βρέθηκε στην κορυφή των αναζητήσεων των Αμερικανών τουριστών στο διαδίκτυο, σύμφωνα με την Tourix Analytics.
Η «ακτινογραφία» της αμερικανικής αγοράς
Τα παραπάνω αποκτούν βαρύνουσα σημασία στην κούρσα της χώρας μας για ανάκτηση των προ πανδημίας τουριστικών εσόδων. Κι αυτό γιατί οι Αμερικανοί τουρίστες βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη όταν πρόκειται να ταξιδέψουν. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, οι αμερικανοί συγκαταλέγονται στους ταξιδιώτες με τη μεγαλύτερη μέση κατά κεφαλή δαπάνη ανά ταξίδι. Μόνο πέρυσι η μέση δαπάνη των ταξιδιωτών
από τις ΗΠΑ έφτασε τα 1.505 ευρώ, βαίνοντας αυξανόμενη όλα τα προηγούμενα χρόνια. Με βάση τα στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (INSETE), η μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη (ΜΚΔ) για την αμερικάνικη αγορά το 2019 ανήλθε στα € 1.008,2, υψηλότερη κατά 78,8% από την ΜΚΔ που καταγράφηκε στο σύνολο της χώρας (€ 564,0). Μάλιστα την περίοδο 2017-2019 η ΜΚΔ των τουριστών από τις ΗΠΑ κατέγραψε αύξηση κατά +7,1% (από € 941,0 το 2017 σε € 1.008,2 το 2019).
Αντίστοιχα την τελευταία περίπου δεκαετία ( από το 2013) ο αριθμός των ταξιδιωτών από την άλλη άκρη του Ατλαντικού έχει σχεδόν υπερτριπλασιαστεί. Μόνο την περίοδο 2017-2019 ο εισερχόμενος τουρισμός από τις ΗΠΑ κατέγραψε αύξηση κατά +36,3%. Παρότι μάλιστα οι αφίξεις των ταξιδιωτών από τις ΗΠΑ εμφανίζουν εποχικότητα, η εποχικότητα αυτή δεν είναι τόσο έντονη όσο στις Ευρωπαϊκές αγορές, σύμφωνα με τον ΙΝΣΕΤΕ (το 74,5% των αφίξεων για το 2019 καταγράφηκε στα Q2 και Q3, ενώ τα αντίστοιχα μεγέθη για το Q1 και Q4 ήταν 8,9% και 16,7%).
Δεδομένου μάλιστα ότι οι Αμερικανοί στην πλειονότητά τους (81%) ταξιδεύουν στην Ελλάδα για διακοπές ή για να επισκεφθούν φίλους και συγγενείς (15%) και η μέση διάρκεια παραμονής τους ανά ταξίδι ανέρχεται σε 18 ημέρες, ενισχύουν όλη την αλυσίδα αξίας γύρω από τον τουρισμό.