Πόντους κερδίζει η επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν στην Ελλάδα με όλο και περισσότερους ταξιδιώτες να επιλέγουν να ταξιδέψουν στην χώρα το δίμηνο Μαΐου - Ιουνίου και Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου. Την ίδια στιγμή μάλιστα, με την αύξηση πτήσεων και αεροπορικών συνδέσεων και εκτός περιόδου αιχμής, η χώρα φαίνεται να ενισχύει τις επιδόσεις της στον εισερχόμενο τουρισμό και κατά τους μέχρι πρότινος «υποτονικούς» μήνες, Απρίλιο - Μάρτιο και Νοέμβριο - Δεκέμβριο ακόμη και το πρώτο τρίμηνο του έτους.
Το στοίχημα φαίνεται να ενισχύει η τάση των Ευρωπαίων τουριστών να κάνουν διακοπές εκτός του καυτού διμήνου Ιουλίου - Αυγούστου, όπως προκύπτει από πρόσφατη έρευνα ταξιδιωτικών τάσεων του Mastercard Economics Institute. Βάσει αυτής, η μεγαλύτερη μετατόπιση ζήτησης από τους μήνες αιχμής στους «shoulders months» όπως λέγονται, παρατηρείται στις μεσογειακές χώρες, μεταξύ των οποίων η Κροατία, η Ελλάδα, η Πορτογαλία και η Ιταλία. Συγκεκριμένα, η Κροατία καταλαμβάνει την πρώτη θέση μεταξύ των χωρών, με το μερίδιό της σε διανυκτερεύσεις που πραγματοποιήθηκαν το προαναφερθέν διανυκτερεύσεων να ενισχύεται κατά 4,5 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2012-2023. Στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Ελλάδα, με την ενίσχυση το μεριδίου της να φτάνει τις 4 ποσοστιαίες μονάδες και έπεται η Ισλανδία με άνοδο κατά 3,5 ποσοστιαίες μονάδες. Κι αυτό όταν συνολικά, το μερίδιο των διανυκτερεύσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά τη διάρκεια της ενδιάμεσης περιόδου (Μάιος-Ιούνιος και Σεπτέμβριος-Οκτώβριος) έχει αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά 1,8 ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία δεκαετία.
Βέβαια, δεν είναι μόνο η Μεσόγειος που επηρεάζεται από την τάση. Ακόμη και χώρες που βρίσκονται στη βόρεια Ευρώπη, όπως η Δανία, η Σουηδία, η Φινλανδία και η Ολλανδία έχουν καταγράψει αλλαγή στις συνήθειες των ταξιδιωτών.
Πανευρωπαϊκή τάση - Οι αιτίες
Σε μια πρώτη ανάγνωση, ώθηση στο φαινόμενο των ταξιδιών εκτός μηνών υψηλής σεζόν δίνει η κλιματική αλλαγή και η αύξηση της θερμοκρασίας. Παρότι βέβαια η κλιματική αλλαγή συμβάλλει αισθητά, δεν είναι η μοναδική αιτία. Σημαντική συνεισφορά στην ενίσχυση της τάσης έχουν και οι δημογραφικές αλλαγές. Η αύξηση των συνταξιούχων που είναι απαλλαγμένοι από εργασιακές υποχρεώσεις και η ενίσχυση του αριθμού των οικογενειών χωρίς παιδιά διευρύνουν τον αριθμό όσων μπορούν να ταξιδέψουν κι άλλες περιόδους. Επικουρικά βέβαια, ειδικά το τελευταίο διάστημα λειτουργούν και οι χαμηλότερες τιμές στα ταξίδια που πραγματοποιούνται εκτός περιόδου αιχμής, οι οποίες αντισταθμίζουν τις απώλειες των πληθωριστικών πιέσεων που υφίστανται τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά.
Οι επιδόσεις της Ελλάδας
Όλα τα παραπάνω λειτουργούν καταλυτικά για την αύξηση των τουριστικών μεγεθών και στη χώρα μας, ειδικά εφόσον ο κορεσμός της υψηλής σεζόν δεν αφήνει πολλά περιθώρια ανόδου την συγκεκριμένη περίοδο. Τα μεταπανδημικά χρόνια δε, η επιμήκυνση της σεζόν στην Ελλάδα έχει εν μέρει κερδηθεί.
Αρκεί να αναφέρουμε ότι η επιβατική κίνηση στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους ανήλθε σε 2,49 εκατ., αυξημένη κατά 16,3% σε σύγκριση με τα επίπεδα του Απριλίου 2023. Συνολικά δε, κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, η κίνηση του αεροδρομίου έφθασε τους 7,7 εκ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 16,5%.
Αντίστοιχα πέρυσι ο Μάιος και ο Ιούνιος σημείωσαν αύξηση της τάξης του 11,1% και 11,9% ενώ η επιβατική κίνηση τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2023 αυξήθηκε κατά 11,8% και κατά 19% όταν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο η αύξηση έφτασε μόλις το 10,7 και το 8,4%.
H συνεισφορά των αεροπορικών
Στην επιμήκυνση της σεζόν συμβάλλουν βέβαια πέρα από την ευρύτερη τάση και οι αεροπορικές εταιρείες που αυξάνουν τα δρομολόγιά και τις συνδέσεις τους, τους μήνες αυτούς. Τρανό παράδειγμα αποτελεί η Aegean, ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας, η οποία δεν σταματά να επενδύει στο δίκτυο εσωτερικού και εξωτερικού επιτυγχάνοντας μεταξύ άλλων και την διεύρυνση της σεζόν. Σύμφωνα με τα όσα επεσήμανε πρόσφατα από το Ντουμπάι, στο πλαίσιο δημοσιογραφικής αποστολής, η κα Πέπη Σταμάτη, αναπληρώτρια εμπορική διευθύντρια Τιμολογιακής Πολιτικής και Δικτύου της Aegean τον φετινό Απρίλιο διαπιστώθηκε πληρότητα της τάξης του 80% αφότου η εταιρεία είχε προχωρήσει σε αύξηση της τάξης του 12% των διαθέσιμων θέσεων εξωτερικού, δείγμα της θετικής ζήτησης.
Αντίστοιχα και στο χειμερινό πρόγραμμα η εταιρεία αύξησε τις συχνότητες και τις διαθέσιμες θέσεις στα άκρα της σεζόν, δηλαδή τον Νοέμβριο και τον Μάρτιο, επιτυγχάνοντας ίδιες πληρότητες και μειώνοντας την εποχικότητα του τουριστικού προϊόντος.
Οι προορισμοί που κερδίζουν έδαφος
Για την τρέχουσα χρονιά βέβαια, βάσει της έρευνας, περισσότερο έδαφος δείχνουν να κερδίζουν οι φθηνότεροι παραθαλάσσιοι προορισμοί της Αλβανίας, της Κροατίας και της Τουρκίας, η αύξηση των πτήσεων στους οποίους σημειώνει υψηλούς ρυθμούς. Ο τουρισμός στην Αλβανία έχει ενισχυθεί σημαντικά, με τον αριθμό των πτήσεων να διπλασιάζεται από το 2019 και τις αφίξεις τουριστών να αυξάνονται από 12 εκατ. το 2019 σε 17 εκατ. το 2023.
Σταθερή παραμένει η ζήτηση, πάντως, και για τους παραθαλάσσιους προορισμούς της Ελλάδας, της Πορτογαλίας και της Ισπανίας, με τις συγκεκριμένες χώρες να σημειώνουν έντονη αύξηση ταξιδιών εκτός των καλοκαιρινών μηνών αιχμής.