Νέες αντιδράσεις έχουν ξεσπάσει από τους ξενοδόχους για την Booking με την αφορμή την έκθεση συμμόρφωσης που δημοσίευσε η τελευταία.
Συγκεκριμένα η Hotrec, η οργάνωση- ομπρέλα των ξενοδοχείων, εστιατορίων, μπαρ, καφετεριών και συναφών επιχειρήσεων στην Ευρώπη, αναφέρει ότι η έκθεση συμμόρφωσης που δημοσίευσε η Booking.com δεν ανταποκρίνεται σε αρκετές από τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA), με τον οποίο είναι νομικά υποχρεωμένη να συμμορφώνεται από τις 14 Νοεμβρίου και έπειτα.
«Μέχρι και τη λήξη της προθεσμίας (σ.σ. που είχε οριστεί για τις 13/11), η Booking δεν έχει διασφαλίσει τη συμμόρφωσή της και δεν έχει ενημερώσει αποτελεσματικά τους επιχειρηματικούς χρήστες για τις απαιτούμενες αλλαγές», αναφέρει η ανακοίνωση της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας για τα ξενοδοχεία, χαρακτηρίζοντας ορισμένες αλλαγές επιφανειακές.
Ειδικότερα, η HOTREC σημειώνει στην ανακοίνωσή της, ότι αν και η Booking.com έχει τροποποιήσει τις ρήτρες ισοτιμίας, επιτρέποντας στους ξενοδόχους να προσφέρουν καλύτερες τιμές μέσω άλλων καναλιών διανομής, συμπεριλαμβανομένων των δικών τους ιστοσελίδων, οι αλλαγές αυτές πρέπει να αξιολογηθούν προσεκτικά για να διασφαλιστεί ότι δεν θα οδηγήσουν σε αρνητικά αποτελέσματα παρόμοια με εκείνα των ρητρών ισοτιμίας.
Επιπλέον, επισημαίνει ότι άλλες αλλαγές που έχει εισαγάγει η Booking.com είναι είτε επιφανειακές, όπως η πρόσβαση σε δεδομένα, είτε δεν έχουν αντιμετωπιστεί καθόλου. Παραδείγματος χάριν, τα ξενοδοχεία εξακολουθούν να εξαναγκάζονται να χρησιμοποιούν την προεπιλεγμένη μέθοδο προπληρωμής της Booking.com, στερώντας από τους καταναλωτές την ελευθερία επιλογής.
Εξίσου ανησυχητικό χαρακτηρίζει το γεγονός ότι η εταιρεία δεν προέβη σε ουσιαστικές αλλαγές στη διεπαφή του ιστότοπού της και δεν αντιμετώπισε τις ανησυχίες σχετικά με το θέμα της κατάταξης. Το υποκείμενο πρόβλημα εξακολουθεί να είναι η έλλειψη διαφάνειας σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των αλγορίθμων της Booking.com.
«Οι στόχοι του Νόμου για τις Ψηφιακές Αγορές ( DMA) δεν πρόκειται να επιτευχθούν απλώς με τη διαγραφή μέρους των όρων και προϋποθέσεων, αλλά με τη διασφάλιση ότι οι υποχρεώσεις του DMA τηρούνται πλήρως και με δίκαιη μεταχείριση των ξενοδόχων. Προς το παρόν, η Booking.com απέχει μακράν από την εκπλήρωση αυτών των απαιτήσεων» σημειώνει σχετικά η Γενική Διευθύντρια της HOTREC, Marie Audren καλώντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιληφθεί του θέματος. «Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές και ταξιδιώτες βασίζονται στην προσιτή τιμή, τη διαφάνεια και την επιλογή ως βασικά στοιχεία της εμπειρίας τους στη φιλοξενία. Τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία, κυρίως μικρομεσαίες επιχειρήσεις, προσδοκούν από το DMA την αποκατάσταση αθέμιτων επιχειρηματικών πρακτικών και περιορισμών, που επιβάλλονται από την Booking.com. Η HOTREC καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει τα απαραίτητα μέτρα το συντομότερο δυνατό και να ξεκινήσει έρευνα για τη μη συμμόρφωση της Booking.com.»
Η πρόσφατη απόφαση του Δικαστηρίου
Να υπενθυμίσουμε ότι προ μηνών το θέμα είχε απασχολήσει ξανά την ευρωπαϊκή επικαιρότητα, μετά από σχετική δικαστική διαμάχη. Συγκεκριμένα, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας (rate parity), είτε ευρείες είτε στενές, οι οποίες απαγορεύουν στα ξενοδοχεία να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές στους δικούς τους ιστότοπους από ό,τι στις πλατφόρμες κρατήσεων τύπου Booking, ευρύτερα γνωστές κι ως OTA (Online Travel Agencies), δεν είναι απαραίτητες για τη διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας αυτών των πλατφορμών.
Γεγονός που άνοιγε τον δρόμο για μεγαλύτερη ελευθερία στην τιμολογιακή πολιτική των ξενοδόχων, επιτρέποντάς τους να διαχειρίζονται άμεσα τις τιμές και τις προσφορές τους χωρίς τους περιορισμούς που επέβαλαν μέχρι χθες οι συγκεκριμένες ρήτρες.
Όπως επισημαίνουν με κάθε ευκαιρία οι ξενοδόχοι, η online διάθεση δωματίων ξενοδοχείων κυριαρχείται εδώ και χρόνια από μεγάλες πλατφόρμες κρατήσεων, όπως η Booking. Γεγονός που έχει οδηγήσει σε ανισορροπία μεταξύ αυτών των πλατφορμών και των ίδιων των ξενοδοχείων. Σε αυτό το πλαίσιο πηγές του ξενοδοχειακού κλάδου χαιρέτιζαν τότε την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου στην υπόθεση C-264/23 και σημείωναν ότι αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο για τον κλάδο της φιλοξενίας, καθώς αποκαθιστά την ισορροπία στην online διάθεση κλινών.
Επεσήμαναν δε, ότι κατόπιν της απόφασης αυτής αναμένεται να αλλάξει σημαντικά το τοπίο της διαδικτυακής διανομής στον ξενοδοχειακό κλάδο, χάρη στην αυτονομία που προσφέρει στους παρόχους καταλυμάτων και στην ενίσχυση του ανταγωνισμού, η οποία είναι προς όφελος των καταναλωτών.
Η έρευνα για τους ΟΤΑs
Παράλληλα βέβαια, συγκεκριμένα μέσα στο καλοκαίρι, η HOTREC, της οποίας ηγείται ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Αλέξανδρος Βασιλικός, είχε προχωρήσει σε έρευνα για τα κανάλια διάθεσης δωματίων ξενοδοχείων στην Ευρώπη το 2024. Στόχος ήταν να διερευνηθούν οι πρόσφατες εξελίξεις και οι τάσεις στον ευρωπαϊκό τομέα των καταλυμάτων και να αποτυπωθεί ο τρόπος με τον οποίο οι επισκέπτες πραγματοποιούν κρατήσεις σε ξενοδοχεία.
Τα κύρια ευρήματα της έρευνας επιβεβαίωναν την ανάγκη για την ορθή εφαρμογή της Πράξης για τις Ψηφιακές Αγορές(DMA), διασφαλίζοντας μια πιο δίκαιη και ισορροπημένη μεταχείριση των ξενοδόχων από τους Online Travel Agencies (OTAs).
Συγκεκριμένα βάσει της έρευνας φάνηκε ότι τα τελευταία 10 χρόνια, οι OTAs κέρδισαν μερίδιο αγοράς της τάξης του 10% κατά μέσο όρο στον ευρωπαϊκό ξενοδοχειακό τομέα, γεγονός που όπως επεσήμανε η HOTREC, αναδεικνύει την αυξανόμενη επιρροή τους.
Επιπλέον τα κανάλια πωλήσεων για τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία φάνηκε να επιστρέφουν στις τάσεις που επικρατούσαν πριν από την πανδημία, όπου οι απευθείας κρατήσεις μειώνονταν. Την ίδια στιγμή μάλιστα, ειδικά οι μικρομεσαίες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, φάνηκε να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε OTAs, για τις κρατήσεις τους.
Να θυμίσουμε ότι η αγορά των ΟΤΑs κυριαρχείται σήμερα από δύο παίκτες τη Booking Holdings και την Expedia Group. Βάσεις της έρευνας της HOTREC, η Booking κατέχει μερίδιο 71% στην αγορά OTAs, αυξημένο κατά 10% τα τελευταία 10 χρόνια ενώ το μερίδιο αγοράς της Expedia ανέρχεται κοντά στο 15%, αυξημένο κατά 2% τα τελευταία 2 χρόνια.