Μειώνεται η αρνητική αντίληψη για την πανδημία Covid-19

Newsroom
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Μειώνεται η αρνητική αντίληψη για την πανδημία Covid-19
Διαπιστώθηκε ότι με το πέρασμα του χρόνου μειώνεται ο αριθμός των μηνυμάτων των χρηστών που εκφράζονται αρνητικά για την πανδημία με λέξεις όπως «άγχος», «θυμός», «τρομερό» κ.α.

Όσο περνάει ο καιρός η αντίληψη των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο τείνει να γίνει λιγότερο αρνητική για την πανδημία Covid-19, ιδίως στις χώρες που έχουν εκτεταμένα προγράμματα εμβολιασμού, σύμφωνα με μια νέα αμερικανο-βραζιλιάνικη έρευνα που βασίστηκε στην ανάλυση του συναισθηματικού περιεχομένου περισσότερων από 120 εκατομμυρίων μηνυμάτων από χρήστες στο Twitter. Είναι η πρώτη μελέτη που αποπειράται να «σφυγμομετρήσει» έμμεσα πώς εξελίσσεται διαχρονικά η άποψη των ανθρώπων του πλανήτη σχετικά με τη νόσο του κορονοϊού.

Με δεδομένο ότι σχεδόν 4,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν πλέον κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης (με κυριότερο το Facebook), οι επιστήμονες έχουν στη διάθεσή τους έναν τεράστιο όγκο δεδομένων που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για να δώσουν μια εικόνα σχετικά με το πώς αλλάζουν οι αντιλήψεις αναφορικά με την πανδημία. Και η βασική διαπίστωση είναι πως έχει υπάρξει μια σημαντική μεταβολή από το 2020 έως το 2021: η αρνητική αντιμετώπιση της Covid-19 συνεχώς πέφτει.

Οι ερευνητές τριών αμερικανικών πανεπιστημίων (Βάντερμπιλτ, Τζόρτζια και Πενσιλβάνια), καθώς και του βραζιλιάνικου Ομοσπονδιακού Τεχνολογικού Πανεπιστημίου της Παρανά, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό ψυχολογίας «Frontiers in Psychology», αξιολόγησαν μέσω ειδικού αλγόριθμου συναισθηματικής ανάλυσης πάνω από 120 εκατ. tweets στην αγγλική γλώσσα, προερχόμενα από διάφορες χώρες μεταξύ Μαρτίου 2020-Ιουνίου 2021.

Διαπιστώθηκε ότι με το πέρασμα του χρόνου μειώνεται ο αριθμός των μηνυμάτων των χρηστών που εκφράζονται αρνητικά για την πανδημία με λέξεις όπως «άγχος», «θυμός», «τρομερό» κ.α. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στις χώρες που έχουν προχωρήσει μαζικά τους εμβολιασμούς κατά του κορονοϊού.

Οι ερευνητές βρήκαν, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, ότι η αρνητική αντίληψη του κόσμου κορυφώθηκε τον Απρίλιο του 2020 και έκτοτε μειώνεται σταθερά. Ολοένα λιγότερες αρνητικά φορτισμένες λέξεις χρησιμοποιούνται στα μηνύματα του Twitter που σχετίζονται με την πανδημία.

Είναι αξιοσημείωτο ότι ούτε η αύξηση των θανάτων - λόγω και της νέας παραλλαγής Δέλτα - επέφερε νέα έξαρση στα αρνητικά tweets. Οι ερευνητές χαρακτήρισαν «παράδοξο» το γεγονός ότι π.χ. η αισθητή αύξηση των θανάτων λόγω Covid-19 στις ΗΠΑ μετά το Νοέμβριο 2020 συνέπεσε με μια εξίσου αισθητή μείωση στις αρνητικές αντιλήψεις στο Twitter. Με άλλα λόγια, οι θάνατοι αυξάνονταν, αλλά ο δείκτης ψυχολογικού στρες μειωνόταν.

Μια εξήγηση γι' αυτό είναι ότι τότε περίπου άρχισαν οι εμβολιασμοί στις ΗΠΑ και άλλες χώρες, ανοίγοντας ένα παράθυρο αισιοδοξίας. Η μελέτη βρήκε στενή συσχέτιση σε διάφορες χώρες (ΗΠΑ, Βρετανία, Καναδά κ.α.) ανάμεσα στις μειούμενες αρνητικές αντιλήψεις και στους αυξανόμενους εμβολιασμούς.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, «το κεντρικό μήνυμα της μελέτης μας είναι το εξής: η αρνητικότητα των ανθρώπων έχει πέσει. Ιδιαίτερα, η αρνητικότητα έχει μειωθεί σχεδόν γραμμικά, έναντι μιας εκθετικής αύξησης των εμβολιασμών, κάτι που δείχνει μια αργή προσαρμογή σε μια ταχέως εξελισσόμενη κατάσταση. Γι' αυτό το λόγο, φαίνεται λογική η εκτίμηση ότι η εκστρατεία εμβολιασμού έχει παίξει ζωτικό ρόλο στη μείωση της αρνητικότητας των ανθρώπων».

Από την άλλη, το αντίβαρο, όπως επισημαίνουν, είναι μια έξαρση στις αντι-εμβολιαστικές και γενικότερα στις αντι-επιστημονικές αντιλήψεις και στις ψευδείς ειδήσεις σε πλατφόρμες όπως το Twitter. Οι ερευνητές σχεδιάζουν μια παρόμοια «έξυπνη» συναισθηματική ανάλυση στα tweets ειδικότερα σε σχέση με τα εμβόλια και τους δισταγμούς απέναντι τους.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.737882/full

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Θεμιστοκλέους: Οι 10+1 περιφέρειες με τα χαμηλότερα ποσοστά εμβολιαστικής κάλυψης

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider