Ένα νέο ψηφιακό εργαλείο που θα επιτρέψει την αξιολόγηση όχι μόνο των ποσοτικών αλλά και των ποιοτικών χαρακτηριστικών του ανθρώπινου δυναμικού στο ΕΣΥ, αναπτύσσει το Υπουργείο Υγείας, σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), με στόχο την επάρκεια αλλά και το κατάλληλο «μίγμα» του ανθρώπινου δυναμικού στο σύστημα.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Insider, η Γενική Γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας Λίλιαν-Βενετία Βιλδιρίδη, τονίζει ότι η επάρκεια και ορθολογική κατανομή του προσωπικού στο ΕΣΥ αποτελεί βασικό άξονα του επιχειρησιακού σχεδιασμού Υπουργείου Υγείας, ούτως ώστε η αύξηση να γίνεται με κριτήριο τις ανάγκες αλλά και με βάση λειτουργικούς δείκτες, όπως η πληρότητα κλινικών, ο αριθμός εισαγωγών, ο μέσος όρος νοσηλειών κ.ά..
Όπως τονίζει, το υγειονομικό προσωπικό αυξάνεται σταθερά, ωστόσο, βασικό πρόβλημα παραμένει η στελέχωση των δομών στις λεγόμενες «άγονες» ή «προβληματικές» περιοχές. Στην κατεύθυνση αυτή, το Υπουργείο επεξεργάζεται επικαιροποίηση των μη οικονομικών κινήτρων, σε συνέχεια της προηγούμενης παρέμβασης με ενίσχυση των οικονομικών κινήτρων.
Η κ. Βιλδιρίδη απαντά στις διαμαρτυρίες των νοσοκομειακών γιατρών σχετικά με το νέο σύστημα εφημεριών στα νοσοκομεία της Αττικής και αναφέρεται στην πορεία των απογευματινών χειρουργείων, κάνοντας λόγο για «μία από τις πλέον εμβληματικές πρωτοβουλίες».
Παράλληλα, αναλύει τους τρόπους μέσω των οποίων παρακολουθείται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας με στόχο την αναβάθμισή τους και μιλάει για την ενδεχόμενη συγχώνευση κλινικών και τη λειτουργία των γραφείων κλινικών μελετών στα νοσοκομεία.
Αναφερόμενη στα οικονομικά του ΕΣΥ, παραθέτει τα οφέλη που θα προκύψουν από τη χρηματοδότηση των μονάδων μέσω των DRGs και επισημαίνει τις παρεμβάσεις που γίνονται με στόχο τον έλεγχο των ληξιπρόθεσμων οφειλών των νοσοκομείων.
- Κυρία Βιλδιρίδη, το νέο πρόγραμμα εφημεριών στα νοσοκομεία της Αττικής έχει προκαλέσει την αντίδραση των νοσοκομειακών γιατρών, οι οποίοι κάνουν λόγο για «εξαιρετικά προβληματική αναδιάταξη» και ζητούν να μην ισχύσει. Τι τους απαντάτε;
«Το νέο σύστημα εφημεριών των νοσοκομείων της Αττικής είναι αποτέλεσμα προσεκτικού σχεδιασμού, που υλοποιήθηκε σε συνέχεια της συλλογής και επεξεργασίας των αναγκαίων στοιχείων για τον εντοπισμό των υπαρχουσών αναγκών. Στη βάση αυτών, με το νέο σύστημα πρωτίστως στοχεύουμε στην καλύτερη κατανομή των περιστατικών, έτσι ώστε να μειωθεί ο χρόνος αναμονής των ασθενών και να διευκολυνθεί το έργο των ιατρών, των νοσηλευτών και του διοικητικού προσωπικού, τις ιδιαίτερα απαιτητικές ημέρες εφημερίας του νοσοκομείου. Οι πολύωρες αναμονές στα επείγοντα συνεπάγονται πρωτίστως την ταλαιπωρία των πολιτών, αλλά και την ασύμμετρη, ορισμένες φορές, επιβάρυνση του προσωπικού των νοσοκομείων.
Σαφώς, δεν αναμένουμε το νέο σύστημα να λύσει αυτομάτως το πρόβλημα των αναμονών. Τα ουσιαστικά αποτελέσματα των παρεμβάσεών μας προς αυτήν την κατεύθυνση θα γίνουν ακόμη πιο ορατά συνδυαστικά με τις υπόλοιπες πρωτοβουλίες μας, όπως ενδεικτικά η διαρκής ενίσχυση και ορθολογική κατανομή του προσωπικού, η ενδυνάμωση του θεσμού του προσωπικού ιατρού και ο εκσυγχρονισμός των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών που έχει αρχίσει ήδη να υλοποιείται.
Ασφαλώς και αντιλαμβανόμαστε πως κάθε αλλαγή είναι δύσκολη, χρειάζεται χρόνος προσαρμογής και διαρκής ανατροφοδότηση. Για τον λόγο αυτόν άλλωστε, από την πρώτη ημέρα της εφαρμογής του νέου συστήματος εφημεριών, έχουμε εντατικοποιήσει τις επισκέψεις μας στα δημόσια νοσοκομεία για να συνομιλήσουμε με τους εργαζόμενους και να εντοπίσουμε τυχόν αδυναμίες του στην πράξη».
- Η υποστελέχωση παραμένει το μεγάλο «αγκάθι» στο ΕΣΥ. Για το 2024 έχουν προγραμματιστεί 6.500 προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτών. Σε τι φάση βρισκόμαστε ενώ διανύουμε τον προτελευταίο μήνα του έτους;
«Θα μου επιτρέψετε να μην συμμεριστώ τον απαισιόδοξο τόνο της ερώτησής σας. Το προσωπικό του ΕΣΥ όχι μόνο αυξάνεται σταθερά, αλλά η αύξηση αυτή γίνεται με όρους ορθολογικής διαχείρισης και κατανομής, με κριτήριο τις ανάγκες, αλλά και με βάση λειτουργικούς δείκτες, όπως η πληρότητα κλινικών, ο αριθμός εισαγωγών, ο μέσος όρος νοσηλειών, κ.α. Μάλιστα, σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, αναπτύσσουμε πληροφοριακό σύστημα για το ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο θα μας επιτρέπει να αξιολογούμε εξίσου τα ποσοτικά και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του, ώστε να έχουμε όχι μόνο τον κατάλληλο αριθμό, αλλά και το κατάλληλο «μίγμα» των επαγγελματιών υγείας που χρειαζόμαστε.
Το βασικό πρόβλημα, με το οποίο ερχόμαστε αντιμέτωποι και εργαζόμαστε ακόμη πιο εντατικά για την αντιμετώπισή του, εντοπίζεται στις υγειονομικές δομές που βρίσκονται σε συγκεκριμένες περιοχές της περιφέρειας, τις λεγόμενες «άγονες» και «προβληματικές», που για διάφορους λόγους, γεωγραφικούς, συγκοινωνιακούς, οικιστικούς ή κοινωνικούς, δεν επιλέγονται από το ιατρικό προσωπικό. Πρόσφατα, όπως γνωρίζετε, επικαιροποιήθηκε και εμπλουτίστηκε ο κατάλογος αυτών των περιοχών και δόθηκαν ακόμη ισχυρότερα οικονομικά κίνητρα. Χαρακτηριστικά, σημειώνεται ότι για το ιατρικό προσωπικό συγκεκριμένων ειδικοτήτων, σε συγκεκριμένες άγονες περιοχές, οι πρόσθετες μισθολογικές απολαβές δύνανται να φτάσουν έως και το ποσό των 7.200 ευρώ ετησίως.
Επίσης, έχουμε επεξεργαστεί την επικαιροποίηση των μη οικονομικών κινήτρων. Ευελπιστούμε ότι το νέο πλαίσιο οικονομικών και μη οικονομικών κινήτρων θα έχει θετικό αντίκτυπο στο ιατρικό προσωπικό, που θα αποτυπωθεί με αύξηση των υποψηφιοτήτων που θα υποβληθούν στις επόμενες προκηρύξεις για την κάλυψη θέσεων ιατρών ΕΣΥ στις περιοχές αυτές.
Αναφορικά με την πορεία των προσλήψεων για την κάλυψη των 6.500 θέσεων που δόθηκαν στο Υπουργείο Υγείας το 2024, έχουν ολοκληρωθεί ήδη οι προκηρύξεις για την κάλυψη 1.080 θέσεων ιατρών του ΕΣΥ για τα νοσοκομεία και πετύχαμε εντός του έτους να επαναπροκηρυχθούν και όλες οι θέσεις που κατέστησαν άγονες κατά τις προηγούμενες προκηρύξεις. Παράλληλα, έχουν υποβληθεί αιτήματα στο ΑΣΕΠ για την έκδοση προκηρύξεων για τον μεγαλύτερο αριθμό των θέσεων νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού και αναμένονται οι ενέργειες της Ανεξάρτητης Αρχής. Ήδη, πάντως, για την κάλυψη μεγάλου αριθμού θέσεων θα αξιοποιηθούν οι επιλαχόντες της προκήρυξης 7Κ/2022 και άλλων προκηρύξεων του ΑΣΕΠ. Τέλος, για την ενίσχυση του δυναμικού των υγειονομικών δομών προσλαμβάνουμε προσωπικό με ταχύτερες διαδικασίες και με άλλες σχέσεις εργασίας, όπως επικουρικό προσωπικό και προσωπικό με δελτίο παροχής υπηρεσιών.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό για το έτος 2025, αναμένεται να προκηρυχθούν συνολικά ακόμη 4.000 θέσεις, που θα κατανεμηθούν σύμφωνα με τις ανάγκες σε θέσεις για ιατρικό, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό. Από αυτές, περισσότερες από 700 θέσεις θα αφορούν σε προσλήψεις ιατρών σε νοσοκομεία και περισσότερες από 1.000 θέσεις σε προσλήψεις νοσηλευτικού προσωπικού».
- Ένα άλλο ζητούμενο είναι η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. Με ποιους τρόπους το υπουργείο την παρακολουθεί και πώς στοχεύει να επιτύχει την αναβάθμισή της;
«Ο επιχειρησιακός μας σχεδιασμός κινείται γύρω από κάποιους βασικούς άξονες που καθορίζουν τα επίπεδα ποιότητας σε ένα σύστημα υγειονομικής περίθαλψης. Ενδεικτικά, τέτοιοι άξονες είναι η ορθολογική κατανομή και η επάρκεια του ανθρώπινου δυναμικού, η αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών και του εξοπλισμού των υγειονομικών δομών, ο βαθμός της ψηφιακής αναβάθμισης του τομέα της υγείας, ο βαθμός ασφάλειας και αποτελεσματικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και ο βαθμός συμμετοχής των ληπτών υπηρεσιών υγείας στη λήψη αποφάσεων. Στο πλαίσιο αυτό, για καθέναν από τους παραπάνω άξονες χρησιμοποιούμε διαφορετικές μεθόδους, με κοινό παρονομαστή τη συστηματική συλλογή δεδομένων και την παρακολούθηση των αποτελεσμάτων και της επίδρασης των επιμέρους πρωτοβουλιών μέσω δεικτών.
Ιδιαίτερη μνεία σε αυτό το σημείο θα ήθελα να κάνω στη σημαντική συμβολή του Οργανισμού Διασφάλισης Ποιότητας στην Υγεία (ΟΔΙΠΥ) ΑΕ. Ήδη σε συνεργασία με τον ΟΔΙΠΥ εφαρμόζουμε σε μία ομάδα 12 νοσοκομείων – πιλότων, σύστημα δεικτών μέτρησης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας και της ασφάλειας των ασθενών. Συγχρόνως, μετά από επιτόπιες επισκέψεις κλιμακίων του Οργανισμού σε 27 νοσοκομεία έχει ήδη πραγματοποιηθεί διαδικασία αξιολόγησης της συμμόρφωσής τους με διεθνή Πρότυπα Διασφάλισης της Ποιότητας, η οποία θα επεκταθεί σε ακόμη μεγαλύτερο αριθμό νοσοκομείων.
Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται και το «Πρόγραμμα για την Πρόληψη και τον Έλεγχο των Νοσοκομειακών Λοιμώξεων και της Μικροβιακής Αντοχής», η εφαρμογή του οποίου ξεκίνησε το έτος 2021 σε 10 νοσοκομεία της επικράτειας (σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Λάρισα, Ρίο και Ηράκλειο), με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα μέχρι στιγμής.
Ενδεικτική της σημασίας που αποδίδουμε στην αντιμετώπιση των νοσοκομειακών λοιμώξεων είναι η συγκρότηση επιτροπής στο Υπουργείο Υγείας, στην οποία προεδρεύω, με βασικό μας έργο την εισήγηση μέτρων και την προώθηση καλών πρακτικών για την αντιμετώπισή τους.
Επίσης, ο ΕΟΔΥ έχει εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχέδιο για την πρόληψη των νοσοκομειακών λοιμώξεων, το οποίο έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ώστε για πρώτη φορά το ζήτημα να αντιμετωπιστεί ολιστικά. Το σχέδιο βασίζεται σε 4 άξονες: την επιτήρηση των νοσοκομειακών λοιμώξεων, την πρόληψη και τον έλεγχο μέσω της εκπόνησης οδηγιών, την εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας, του προσωπικού καθαριότητας και των φροντιστών υγείας και την παρακολούθηση και μέτρηση της συμμόρφωσης στις οδηγίες πρόληψης.
Ως προς τον σχεδιασμό μας για το άμεσο μέλλον, αναγνωρίζουμε τη σημασία και στοχεύουμε να δώσουμε ακόμη μεγαλύτερη δυναμική στη συμμετοχή των ίδιων των ληπτών υπηρεσιών υγείας στην αξιολόγηση των υπηρεσιών, με στόχο την ανατροφοδότηση των πολιτικών μας και τη λήψη πιο στοχευμένων μέτρων για την αναβάθμιση της ποιότητας.
Συγκεκριμένα, βρισκόμαστε σε διαδικασία δημιουργίας ενός ψηφιακού εργαλείου για τη συστηματική μέτρηση του επιπέδου της ποιότητας των υπηρεσιών στα νοσοκομεία του ΕΣΥ. Το ψηφιακό εργαλείο αξιολόγησης, όχι μόνο θα επιτρέπει, αλλά θα ενθαρρύνει τον λήπτη υπηρεσιών να μοιραστεί μαζί μας τη συνολική του εμπειρία, η οποία θα λαμβάνεται σοβαρά και υπεύθυνα υπόψη στη χάραξη πολιτικών. Με το νέο εργαλείο επιθυμούμε να οικοδομήσουμε ένα σύστημα διαρκούς αλληλεπίδρασης και ανοιχτής επικοινωνίας με τους λήπτες υπηρεσιών υγείας, με απώτερο σκοπό την οικοδόμηση ενός πιο σύγχρονου και ανθρωποκεντρικού ΕΣΥ».
- Τι δείχνουν τα στοιχεία για τα απογευματινά χειρουργεία; Επιτελούν τον στόχο τους να μειωθεί ο χρόνος αναμονής και στα πρωινά; Το σύστημα είναι έτοιμο για να ανταποκριθεί στις ανάγκες των δωρεάν απογευματινών χειρουργείων;
«Το πρόγραμμα των απογευματινών χειρουργείων, το οποίο ξεκίνησε για πρώτη φορά στη χώρα από τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, είναι για εμάς μια από τις πλέον εμβληματικές πρωτοβουλίες, που ήδη έχει συμβάλει στο να βελτιωθούν σημαντικά οι χρόνοι αναμονής στα δημόσια νοσοκομεία που συμμετέχουν. Συγκεκριμένα, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί περίπου 6.000 απογευματινά χειρουργεία σε συνολικά 184 κλινικές και ο αριθμός αυτός βαίνει συνεχώς αυξανόμενος. Παράλληλα, από τις 28 Νοεμβρίου θα τεθούν σε εφαρμογή τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία, τα οποία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Το σύστημα, όπως ήδη αποδείχτηκε, ήταν έτοιμο για αυτήν την αλλαγή και θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια, ώστε να πετύχουμε τους στόχους και τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί. Στα επί πληρωμή απογευματινά χειρουργεία συμμετέχουν περίπου τα μισά νοσοκομεία της χώρας και στο πρόγραμμα των δωρεάν απογευματινών χειρουργείων θα συμμετέχουν ακόμη περισσότερα. Στόχος μας είναι να μειώσουμε τον χρόνο αναμονής κοντά στους 4 μήνες, ενώ το ορόσημο που πρέπει να επιτευχθεί είναι να έχουν πραγματοποιηθεί μέσα σε ένα έτος τουλάχιστον 34.000 δωρεάν απογευματινά χειρουργεία.
Με σκοπό την ενίσχυση της διαφάνειας των διαδικασιών σημαντικός είναι ο ρόλος και της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείου. Εγγυάται ότι τηρείται αυστηρώς σειρά προτεραιότητας με σημείο εκκίνησης τα περιστατικά που είναι περισσότερο καιρό σε αναμονή και σαφώς λαμβάνοντας υπόψη τα επείγοντα περιστατικά. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών η αναμονή ανά κλινική θα είναι δυνατόν να παρακολουθείται και μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας».
- Πρόσφατα εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση για τα γραφεία κλινικών μελετών. Σε τι στάδιο βρίσκεται η διαδικασία και πότε αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία τους;
«Η δημοσίευση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, με την οποία ρυθμίζεται ο τρόπος οργάνωσης, λειτουργίας και στελέχωσης των Αυτοτελών Γραφείων Κλινικών Μελετών σε νοσοκομεία του ΕΣΥ, αποτέλεσε το πρώτο βήμα για την ενεργοποίηση του θεσμού. Τη στιγμή αυτή το Υπουργείο Υγείας βρίσκεται στο στάδιο συλλογής και επεξεργασίας των απαραίτητων στοιχείων, για να αξιολογηθεί ποια νοσοκομεία πληρούν τις προϋποθέσεις που περιγράφονται στον νόμο, ώστε να συσταθεί σε αυτά Αυτοτελές Τμήμα Κλινικών Μελετών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πρέπει να ισχύουν σωρευτικά δύο προϋποθέσεις, εκ των οποίων η πρώτη αφορά στον αριθμό των κλινών των νοσοκομείων και η δεύτερη στον αριθμό των αιτήσεων διεξαγωγής νέων κλινικών μελετών ή τροποποίησης παλαιών κλινικών μελετών κατά την τελευταία διετία. Στόχος μας, για τον οποίο εργαζόμαστε εντατικά, είναι να ξεκινήσουμε άμεσα από όσα έχουν ιδιαίτερα ενεργή παρουσία στον τομέα των κλινικών μελετών, επομένως παρουσιάζουν αυξημένες ανάγκες συντονισμού των επιμέρους διαδικασιών και βαθμιαία η έναρξη της λειτουργίας των Γραφείων να επεκταθεί σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό νοσοκομείων στο σύνολο της επικράτειας».
- Από το 2025 τα νοσοκομεία θα χρηματοδοτούνται με βάση τα DRGs. Ποιο είναι το όφελος από αυτήν την αλλαγή για το σύστημα υγείας και ποιο για τους πολίτες;
«Το Σύστημα των Διαγνωστικά Ομοιογενών Ομάδων (Diagnosis-Related Groups - DRGs), όπως έχει σχεδιαστεί να λειτουργήσει και στη χώρα μας από το έτος 2025, αναμένεται να αποτελέσει σημαντική τομή σε επίπεδο διαχείρισης και χρηματοδότησης των υπηρεσιών υγείας στα νοσοκομεία. Όπως οποιαδήποτε σημαντική μεταρρύθμιση, έτσι και η συγκεκριμένη συνεπάγεται οφέλη τόσο για το σύστημα υγείας όσο και για τον πολίτη.
Επί της ουσίας, το σύστημα των DRGs μέσω της συστηματικής συλλογής έγκυρων και αξιόπιστων δεδομένων μετρά τον βαθμό χρήσης των πόρων ανά ομάδα νοσοκομειακών περιστατικών, συνδέοντας με τον τρόπο αυτόν το κόστος των νοσοκομειακών υπηρεσιών με τον όγκο και το είδος των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ως εκ τούτου, ευνοείται η ορθολογική κατανομή, η καλύτερη αξιοποίηση των πόρων και ο περιορισμός των περιττών δαπανών, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως σύστημα αξιολόγησης του παραγόμενου έργου των νοσοκομείων για τον σχεδιασμό βελτιώσεων.
Επίσης, μέσω του συστήματος παρέχεται η δυνατότητα παρακολούθησης της ζήτησης των υπηρεσιών και ο εντοπισμός εκείνων των περιστατικών που θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν σε επίπεδο πρωτοβάθμιας φροντίδας. Η δυνατότητα αυτή μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά στις ήδη εφαρμοζόμενες προσπάθειές μας για την αποσυμφόρηση των νοσοκομειακών δομών και συνεπώς τη μείωση των χρόνων αναμονής και την αύξηση του βαθμού εξυπηρέτησης και ικανοποίησης των ληπτών υπηρεσιών υγείας.
Συνεπώς, γίνεται αντιληπτό ότι αναδύονται μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα οφέλη και για τον πολίτη, που σαφώς δεν θα είναι ορατά αμέσως μετά την έναρξη εφαρμογής του συστήματος. Εκείνο για το οποίο ο πολίτης πρέπει να είναι βέβαιος από την πρώτη στιγμή έναρξης της λειτουργίας του είναι πως με το νέο σύστημα ισχυροποιούνται οι βάσεις για την οικοδόμηση ενός συστήματος που κατανέμει τους πόρους βάσει των πραγματικών αναγκών του πληθυσμού, με τρόπο διαφανή και ισότιμο. Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ο πολίτης δεν είναι μόνο ο βασικός αποδέκτης των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας αλλά και ο βασικός τους χρηματοδότης».
- Η συγχώνευση κλινικών στα νοσοκομεία είναι ένα από τα επόμενα βήματα του υπουργείου Υγείας; Υπάρχει σχεδιασμός; Ποιος είναι ο χρονικός ορίζοντας για την υλοποίησή του;
«Όπως προαναφέρθηκε, στόχος του Υπουργείου Υγείας είναι η χάραξη τεκμηριωμένης πολιτικής, βασισμένης σε πραγματικά δεδομένα. Εστιάζοντας, στην ερώτησή σας, οποιαδήποτε σημαντική μεταρρύθμιση, όπως ενδεικτικά μια πιθανή συγχώνευση κλινικών των νοσοκομείων, πρέπει να είναι αποτέλεσμα της συλλογής των αναγκαίων στοιχείων.
Βασικό εργαλείο στις προσπάθειές μας αναμένεται να αποτελέσει με την ολοκλήρωσή του ο Υγειονομικός Χάρτης. Θα αποτελέσει τη βασική πηγή πληροφόρησής μας για τις πραγματικές ανάγκες σε δομές, προσωπικό, εξοπλισμό, μέτρα και προγράμματα στην υγεία και την πρόνοια. Είναι γεγονός ότι παρότι σήμερα συλλέγουμε στοιχεία, αντιμετωπίζουμε τη δυσκολία πως δεν είναι ομοιογενή στο σύνολό τους, καθώς δεν ακολουθείται ενιαία μεθοδολογία για την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης του συστήματος υγείας. Επομένως, με την ολοκλήρωση του Υγειονομικού Χάρτη θα έχουμε στα χέρια μας έναν μηχανισμό ικανό να αποτυπώνει τις πραγματικές ανάγκες σε πρωτοβάθμιες και νοσοκομειακές υπηρεσίες υγείας στο σύνολο της επικράτειας. Τότε μόνον θα μπορούμε να μιλάμε με ακρίβεια για συνολικό σχεδιασμό και να θέτουμε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση των στόχων.
Μέχρι να γίνει αυτό, οι μεταρρυθμίσεις μας λαμβάνουν χώρα σε συγκεκριμένους τομείς, όπου και εάν αυτό είναι αναγκαίο και μπορεί να τεκμηριωθεί βάσει των διαθέσιμων στοιχείων, τα οποία σαφώς και είναι έγκυρα απλώς δεν είναι γενικεύσιμα, ώστε να αποτελέσουν μέρος μια ολιστικής στρατηγικής».
- Τι δείχνουν τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία για την εξέλιξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών των νοσοκομείων και πώς εκτιμάται ότι θα «κλείσει» το τρέχον έτος;
«Ο ορθολογικός και αποδοτικός τρόπος διαχείρισης των πόρων στα νοσοκομεία αποτελεί μια από τις προτεραιότητες του Υπουργείου Υγείας, αφενός για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του τρόπου λειτουργίας τους και αφετέρου για λόγους διαφάνειας, λογοδοσίας και αξιοπιστίας του συστήματος υγείας.
Μεταξύ των προκλήσεων στον τομέα αυτόν, η μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των νοσοκομείων έχει σαφώς αναγνωριστεί ως ένα από τα ζητήματα που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής, κατάλληλου σχεδιασμού και ριζικών μεταρρυθμίσεων. Κι αυτό διότι συνιστούν το αποτέλεσμα μιας σειράς παραγόντων, από τους τριγμούς που δέχτηκε το σύστημα υγείας κατά την περίοδο της πανδημίας, έως τις γραφειοκρατικές διαδικασίες για τη νομιμοποίηση των δαπανών, οι οποίες λόγω της φύσης τους είναι πιο χρονοβόρες και απαιτητικές.
Για να μιλήσουμε με ασφαλή δεδομένα, ικανά να αποτυπώσουν μια σαφή, συνολική εικόνα για την εξέλιξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών στα νοσοκομεία, πρέπει πρώτα να αποτιμηθούν τα αποτελέσματα του πρόσφατου προγραμματισμού μας για τη χρηστή και πιο ορθολογική διαχείριση των πόρων των νοσοκομείων. Κι αυτό διότι υπάρχουν νοσοκομεία πολλών ταχυτήτων ως προς τη διαχείριση και τον έλεγχο των οικονομικών τους εκκρεμοτήτων. Υπάρχουν εκείνα που είναι πλήρως συνεπή στην τακτοποίηση των οικονομικών τους υποχρεώσεων προς τους προμηθευτές και εκείνα που είναι λιγότερο συνεπή, παρουσιάζουν ωστόσο σημαντική τάση βελτίωσης του τρόπου διαχείρισης των οφειλών τους.
Με σκοπό τη συνολική αντιμετώπιση του προβλήματος, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, έχει δρομολογηθεί η υλοποίηση του συστήματος των DRGs, που θα συμβάλει καθοριστικά στον εξορθολογισμό των δαπανών και συνεπώς στη δικαιότερη, τεκμηριωμένη, διαφανή και χρηστή διαχείριση των οικονομικών πόρων για την υγεία. Συγχρόνως, κομβικός θα είναι ο ρόλος της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.). Η Ε.Κ.Α.Π.Υ., αναλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις διαδικασίες αγοράς και προμήθειας του συνόλου των φαρμακευτικών σκευασμάτων των νοσοκομείων, με εξαίρεση τους ορούς και τα εμβόλια. Με τη λειτουργία της Ε.Κ.Α.Π.Υ. αναμένεται τα τιμολόγια φαρμάκου να εξοφλούνται εμπρόθεσμα, ενώ παράλληλα εφαρμόζεται για πρώτη φορά και πλήρως ψηφιακά η κεντρική διαχείριση φαρμάκων για τα νοσοκομεία της χώρας με ταυτόχρονη αποτύπωση των αναγκών τους.
Τέλος, από την προσπάθειά μας αυτή δεν μπορεί να απουσιάζει και το νέο σύστημα επιλογής των διοικήσεων των νοσοκομείων και των ΥΠε. Η αξιοκρατική επιλογή και ο διορισμός των κατάλληλων ανθρώπων στις κατάλληλες θέσεις, βάσει των τυπικών τους προσόντων και της επαγγελματικής τους εμπειρίας, δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στα καθήκοντά τους, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται σαφώς και η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των νοσοκομείων, εφόσον υπάρχουν, και η ορθολογικότερη διαχείριση των πόρων στο εξής. Προς αυτήν την κατεύθυνση, η νέα διαδικασία είναι σε εξέλιξη για τα νοσοκομεία και έχει ολοκληρωθεί ήδη για τις ΔΥΠε. Συμμετέχω στις αρμόδιες επιτροπές και μπορώ να διαβεβαιώσω για την απρόσκοπτη εξέλιξή της, αναμένω δε με ενδιαφέρον την έκβασή της και τις επιλογές που θα προκύψουν από αυτήν για τα νοσοκομεία».