Σύννεφα καλύπτουν την παγκόσμια ναυτιλία στην εκκίνηση του νέου έτους, καθώς είναι αντιμέτωπη με κινδύνους που σχετίζονται με την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας. Η μεγαλύτερη απειλή για την ναυτιλία παραμένει η κλιμάκωση των μέτρων προστατευτισμού, η οποία θα μπορούσε να πλήξει το παγκόσμιο εμπόριο και την ανάπτυξη του ΑΕΠ.
Ως εκ τούτου η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία παίζει κεντρικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία, καθώς ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει σχεδόν το 20% του παγκόσμιου και το 50% της ΕΕ σε όρους χωρητικότητας, βρίσκεται αντιμέτωπη με μεγάλες προκλήσεις το 2019.
Η πρώτη αφορά στην πορεία του διεθνούς εμπορίου, η δεύτερη στον μετασχηματιστικό αντίκτυπο της τεχνολογίας και της ψηφιοποίησης, η τρίτη στη σπουδαιότητα και την αναγκαιότητα της ναυτικής εκπαίδευσης και η τέταρτη στη συμμόρφωση με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και το πώς αυτοί θα επηρεάσουν τη ναυτιλία από την επιχειρησιακή, επενδυτική και χρηματοοικονομική άποψη.
Ειδικά η τελευταία αυτή πρόκληση είναι σημαντική. Ενδεικτικά το αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο για τα ναυτιλία καύσιμα θα μπορούσε να αυξήσει τα λειτουργικά κόστη και τις απαιτήσεις κεφαλαιουχικών δαπανών, εκτός εάν μετακυλιστεί το κόστος στους πελάτες.
Πέραν της μετάβασης σε καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, έρχεται μια εποχή εστιασμένη στο περιβάλλον, με περισσότερες κανονιστικές ρυθμίσεις, ενώ θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και σε νέες ιδέες ώστε να αντιμετωπιστούν οι επερχόμενες προκλήσεις.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον ποικίλουν και οι εκτιμήσεις για την πορεία συγκεκριμένων κλάδων της ναυτιλίας το 2019. Στα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, οι spot ναύλοι για τα μεγάλα πετρελαιοφόρα (VLCC) είναι ισχνοί, με τις προοπτικές της αγοράς να εξαρτώνται από την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου.
Οι spot ναύλοι για δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, με τις προοπτικές για τον κλάδο να είναι οριακά ευοίωνες.
Οι ναύλοι για δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) συνέχισαν να ενισχύονται τους τελευταίους μήνες λόγω των νέων έργων υγροποίησης του LNG.
Οι προσδοκίες για την αγορά χύδην ξηρού φορτίου το 2019 παραμένουν σταθερές, με την αύξηση του στόλου ξηρού φορτίου χύδην να είναι χαμηλή και τη ζήτηση, συγκεκριμένα από την Κίνα, για τα δύο βασικά σιδηρομεταλλεύματα εμπορευμάτων και τον άνθρακα να είναι ικανοποιητική.