Μιλώντας στο insider.gr η βραβευμένη δημιουργός του Spetses Mini Marathon εξιστορεί το success story της αθλητικής εκδήλωσης, μιλά για τις αλλαγές που φέρνουν τα Social Media στην επικοινωνία και παρουσιάζει τα μελλοντικά της σχέδια.
Πότε ξεκίνησε τη λειτουργία της η εταιρεία σας και ποιο είναι το στοιχείο που τη διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό;
Η Communications Lab ξεκίνησε στο τέλος του 2007 και στις αρχές του 2008 εγκατασταθήκαμε στα γραφεία μας. Ήταν ένα προσωπικό στοίχημα, καθώς από την πρώτη στιγμή είχα πολύ φανατικούς πελάτες που με συνόδευαν σε αυτό το βήμα. Πίστευα και πιστεύω πάρα πολύ στην προσωπική επαφή, καθώς ήδη από τα πρώτα χρόνια της κρίσης έβλεπα εταιρείες που είχαν γιγαντωθεί με αποτέλεσμα να είναι πολύ απρόσωπη η δουλειά που προσέφεραν στους πελάτες.
Εμείς από την πρώτη στιγμή είπαμε ότι δεν τα κάνουμε όλα. Δυστυχώς το ρητό «όλα τα σφάζουμε, όλα τα μαχαιρώνουμε» ισχύει στο δικό μας κλάδο, ο οποίος είναι ούτως ή άλλως από τη φύση του ρευστός. Εμείς από την πρώτη στιγμή είπαμε ότι κάνουμε τρία πράγματα: στρατηγική και brand building, διαχείριση κρίσεων και Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, το οποίο είναι και το παρακλάδι της διαχείρισης κρίσεων. Και οι εταιρείες που έχουν επενδύσει στην ΕΚΕ θα επανέλθουν πιο γρήγορα από μια κρίση.
Και πώς άλλαξαν τα δεδομένα σε αυτή τη δεκαετία;
Σε αυτά τα 10 χρόνια έχει αλλάξει πολύ το τοπίο, μια και ξεκινήσαμε στην αρχή της κρίσης αλλά και στην αρχή του digital marketing στην Ελλάδα. Μέσα σε αυτά τα 10 χρόνια, εμείς αρπάξαμε και τις δύο αυτές ευκαιρίες. Στη μεν κρίση κρατήσαμε τους πελάτες μας και μεγαλώσαμε την εταιρεία, καθώς προσφέραμε πολύ προσωποποιημένες υπηρεσίες. Και επειδή ήμασταν υπέρμαχοι του νέου, ψηφιακού τοπίου που δημιουργήθηκε, μπορέσαμε και αδράξαμε την ευκαιρία για να το διαχειριστούμε σωστά.
Με ποιο τρόπο τα καταφέρατε;
Είμαστε μικροί, ευέλικτοι και πάρα πολύ δυναμικοί. Το επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα αλλάζει πολύ και υπάρχουν ευκαιρίες μέσα στην κρίση. Ακόμα και τα αθλητικά μας events που ξεκίνησαν το 2011 «ανδρώθηκαν» μέσα στην κρίση. Και ήταν ένα πολύ μεγάλο επιχειρηματικό ρίσκο να κάνεις ένα αθλητικό event σε ένα νησί Οκτώβριο μήνα μέσα στην κρίση.
Υπάρχει δηλαδή κάτι που σας κάνει να ξεχωρίζετε;
Η δημιουργικότητα και η υλοποίηση. Όσο και αν σας φανεί περίεργο, πολλές εταιρείες επικοινωνίας χωλαίνουν στην υλοποίηση. Γίνονται χιλιάδες meetings, καταθέτονται χιλιάδες ιδέες, περνούν χιλιάδες ώρες debriefing και στο τέλος υλοποιούνται ελάχιστα πράγματα. Εγώ είμαι doer. Είναι πάγια αρχή μου, και αυτή την έχω περάσει στους συνεργάτες μου. «Μη μου λέτε μεγαλεπήβολα πράγματα, αλλά ιδέες που υλοποιούνται». Λέμε στον πελάτη ότι θα το κάνουμε και το κάνουμε. Και αυτό όταν το βλέπει ο πελάτης, ενθουσιάζεται.
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα των παραπάνω είναι το Spetses Mini Marathon. Πώς προέκυψε η ιδέα και πού βρίσκεστε σήμερα;
Το Spetses Mini Marathon είναι ένα δικό μας παράδειγμα αυτής της στρατηγικής. Το 2011 είχαμε πει στον ΕΟΤ ότι θέλουμε να επιμηκύνουμε την τουριστική σεζόν και ζητήσαμε χρηματοδότηση για να κάνουμε ένα πρότυπο αθλητικό event. Ο ΕΟΤ είχε πει ότι δεν έχουμε τα κονδύλια και εμείς τα βρήκαμε από τον ιδιωτικό τομέα και το κάναμε μόνοι μας. Έτσι γεννήθηκε το Spetses Mini Marathon. Μέσα στον Αύγουστο το 2011 σήκωσα τρία τηλέφωνα, και είμαι πολύ ευγνώμων στους τρεις ανθρώπους που στήριξαν εξαρχής αυτή την πρωτοβουλία. Τα δυο από αυτά τα τηλέφωνα, η εταιρεία Melissa και η Biotherm συνεχίζουν μέχρι και σήμερα να στηρίζουν το Spetses Mini Marathon.
Και πώς μεταφράζεται αυτό σήμερα;
Τα νούμερα είναι πολύ εντυπωσιακά. Από τα 600 άτομα που συμμετείχαν το 2011 έχουμε φτάσει στους 18.000 το 2018. Σήμερα σε όρους top of mind το Spetses Mini Marathon είναι το πρώτο event στη χώρα, έχουμε πάνω από 90% των συμμετεχόντων που επανέρχονται και κανείς δεν θέλει να αλλάξει κάτι. Από τους τρεις χορηγούς έχουμε φτάσει στους 22 και αποτελεί ένα παράδειγμα προς μίμηση συνεργειών ανάμεσα στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Και αυτό γιατί, παρόλο που δεν πήραμε καθόλου χρήματα από το δημόσιο, ο Δήμος μας στηρίζει και μας διευκολύνει όσο μπορεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Δηλαδή η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη έχει όντως οφέλη;
Πιστεύω ότι οι εταιρείες που έχουν ένα πλήρες πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και δουλεύουν το κομμάτι αυτό σε ένα πιο ολιστικό επίπεδο θα έχουν πολύ μεγάλα οφέλη. Η ΕΚΕ δεν είναι «κάνω μια χορηγία». Είναι «φτιάχνω μια γέφυρα, κάνω μια αφαλάτωση». Εμείς λοιπόν σε ένα νησί εισάγαμε τις αρχές του αθλητισμού από τα παιδιά μέχρι τους ενήλικες και γενικά έχουμε πολύ περισσότερες προεκτάσεις. Και αυτά θα συνοδεύσουν το νησί στην επόμενη γενιά.
Πέρα από το Spetses Mini Marathon διοργανώνετε και άλλες, αντίστοιχες εκδηλώσεις;
Γενικά κάνουμε αντίστοιχες εκδηλώσεις σε μικρότερη κλίμακα. Συνδιοργανώνουμε το Santa Run, που είναι ένας αντίστοιχος θεσμός μόνο για ΕΚΕ του οποίου όλα τα έσοδα πηγαίνουν τα τελευταία δύο χρόνια στο charity for sports. Έχω συνιδρύσει μία ΜΚΟ που ασχολείται αποκλειστικά με τον αθλητισμό και στηρίζει νέους αθλητές για να συμμετάσχουν στους Ολυμπιακούς Αγώνες και κάνουμε σε μικρότερη κλίμακα διάφορα άλλα events.
Ένα άλλο κομμάτι στο οποίο εξειδικεύεστε είναι η διαχείριση κρίσεων. Πώς αλλάζουν τα δεδομένα στην εποχή του Internet και των Social Media;
Η διαχείριση κρίσεων χωρίζεται στα φυσικά φαινόμενα, που είναι διαφορετική η διαχείριση και η αντιμετώπισή τους και στις κρίσεις που προκαλούν οι άνθρωποι, οι οποίες μπορεί να είναι πάρα πολλές και διαφορετικές. Έχουν όμως μια κοινή συνιστώσα: αν τις αντιμετωπίσεις σωστά μπορούν να σου δημιουργήσουν και ευκαιρίες. Γιατί το κινέζικο σύμβολο για την κρίση έχει τη λέξη «κίνδυνο» και τη λέξη «ευκαιρία» μαζί. Και από την άλλη, αν δεν διαχειριστούν σωστά, είναι ικανές να καταρρίψουν ακόμη και πολύ μεγάλες εταιρείες. Και αυτό είναι κυρίως λόγω της πολύ γρήγορης πληροφόρησης. Σκεφθείτε ότι αν μια εταιρεία πάθαινε μια κρίση πριν από 15 χρόνια, στη χειρότερη περίπτωση θα γραφόταν στο επόμενο φύλλο των εφημερίδων. Δηλαδή η ίδια η εταιρεία θα είχε τουλάχιστον 12 με 15 ώρες πριν βγει η είδηση προς τα έξω. Τώρα είναι κλάσματα του δευτερολέπτου πολλές φορές. Τώρα το window of opportunity για να βάλει κανείς ένα σχέδιο δράσης είναι της τάξης της μίας ώρας. Γιατί μεταξύ των ηλεκτρονικών μέσω και των social media, η όλη κατάσταση αποκτά μια πολύ μεγάλη δυναμική πληροφόρησης.
Δυστυχώς το ρητό «όλα τα σφάζουμε, όλα τα μαχαιρώνουμε» ισχύει στο δικό μας κλάδο
Και τι κάνουν συνήθως λάθος οι εταιρείες;
Το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν οι εταιρείες σε μία κρίση είναι ότι κρύβονται. Υπάρχει μία ανθρώπινη τάση να γυρνάμε πίσω στο καβούκι μας. Ο δικός μας ρόλος είναι να σπρώξουμε την εταιρεία να είναι παρούσα, οποιαδήποτε και αν είναι η κρίση.
Αναφερθήκατε εκτενώς στο ρόλο των κοινωνικών δικτύων. Πώς τα αξιοποιείτε εσείς;
Από την πρώτη στιγμή είμαστε μια εταιρεία που αγαπήσαμε τα social media και επενδύσαμε σε αυτά. Αφενός μεν γιατί πιστεύουμε ότι είναι το κατ’ εξοχήν brand building εργαλείο, ειδικά για μικρότερες εταιρείες. Για τις μικρότερες εταιρείες τα social media είναι ένα πολύ πολύτιμο εργαλείο. Τα social media χρειάζονται ευελιξία, γρηγοράδα και διαπροσωπική σχέση. Μιλάμε με τους πελάτες μας πολλές φορές μέσω Viber και Instagram ακόμα και στις 2 το πρωί. Αυτή τη στιγμή χειριζόμαστε γύρω στα 30 εταιρικά Instagram Accounts και έχουμε δημιουργήσει ένα πολύ μεγάλο community από influencers, εξασφαλίζοντας έτσι πολύ καλά αποτελέσματα για τους πελάτες μας.
Και πώς βλέπετε το μέλλον;
Νομίζω ότι η αγορά, τουλάχιστον στην Ελλάδα, έχει προσαρμοστεί. Το digital είναι εδώ και είναι δυνατό και πιστεύω ότι έχει περισσότερα να μας πει τα επόμενα χρόνια. Ειδικά εμείς μεγαλώνουμε τα τελευταία χρόνια. Ξεκινήσαμε ως μια μικρή εταιρεία και πλέον θεωρούμαστε μεσαίου μεγέθους. Δεν θέλουμε ποτέ να γίνουμε μια μεγάλη, απρόσωπη εταιρεία, απλά πιστεύω ότι θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε με την ίδια θέρμη και τις ίδιες αξίες.