Η Goldman Sachs δεν αποκλείει η τιμή του πετρελαίου να φθάσει τα 100 δολάρια το βαρέλι το 2023 καθώς, όπως εκτιμά, η προσφορά θα ενισχυθεί με πολύ αργο ρυθμό σε σχέση με τη ζήτηση-ρεκόρ.
Ενώ η βασική πρόβλεψη της τράπεζας είναι ότι το Brent θα παραμείνει γύρω στα 85 δολάρια το επόμενο έτος και το 2023, εκτιμά ότι θα μπορούσε να φτάσει σε τριψήφια τιμή είτε λόγω του υψηλότερου πληθωρισμού που θα ανέβαζε το κόστος των εξορύξεων είτε λόγω ενός υψηλότερου ελλείμματος από την πλευρά της προσφοράς, όπως σημειώνει ο Damien Courvalin, επικεφαλής ενεργειακής έρευνας.
Η τράπεζα θεωρεί το πρόσφατο sell-off λόγω της ανησυχίας για τη νέα μετάλλαξη «Όμικρον», υπερβολικό, και αναμένει από τους επενδυτές να αντισταθμίσουν την πτώση μόλις οι διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων ανακατανείμουν τα χρήματα το επόμενο έτος.
«Υπάρχει ανεπαρκής προσφορά ενόψει της ισχυρής ζήτησης», είπε ο Courvalin μιλώντας με δημοσιογράφους την Παρασκευή. «Οι τιμές του πετρελαίου πρέπει να είναι υψηλότερες για να ξεπεραστεί το υψηλότερο κόστος κεφαλαίου για τη χρηματοδότηση έργων».
Η πρόσφατη πτώση των 10 δολαρίων ισοδυναμεί με απώλεια ζήτησης 5 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα για τρεις μήνες. Αυτό είναι μάλλον μια υπερβολική αντίδραση, είπε ο Courvalin, καθώς οι κυβερνήσεις φαίνεται να ανταποκρίνονται στην Όμικρον περισσότερο με το να ζυγίζουν την κατάσταση, παρά επιβάλλοντας νέα lockdown μέχρι στιγμής.
Μακροπρόθεσμα, η αύξηση της παραγωγής πλήττεται από προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένου του πληθωρισμού και της ακριβότερης χρηματοδότησης, καθώς οι επενδυτές επιλέγουν να υποστηρίξουν τομείς που επικεντρώνονται στο ESG, είπε. Οι επενδύσεις σε μακροχρόνια έργα πετρελαίου έχουν επίσης μειωθεί λόγω των αβεβαιοτήτων σχετικά με την ενεργειακή μετάβαση και τον αντίκτυπό της στη χρήση καυσίμων.
Η ζήτηση για όλα από βενζίνη, ντίζελ έως και πλαστικά βρίσκεται επί του παρόντος σε επίπεδο ρεκόρ, με την κατανάλωση να αναμένεται να φτάσει σε νέα υψηλά το 2022 και το 2023, είπε. Η χρήση καυσίμων αεριωθουμένων θα συνεχίσει να καθυστερεί λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών που σχετίζονται με την Covid-19, αλλά κάποια περιορισμένη ζήτηση για ταξίδια είναι πιθανό να προκύψει καθώς τα σύνορα ανοίγουν ξανά.
Η ζήτηση υποστηρίζεται από ισχυρές κρατικές κεφαλαιουχικές δαπάνες, τόσο για τη στήριξη της οικονομικής ανάκαμψης από τον κορονοϊό όσο και για τη χρηματοδότηση της ενεργειακής μετάβασης που απαιτείται για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Η αυξημένη εστίαση στην εισοδηματική ανισότητα θα στηρίξει επίσης τα εμπορεύματα, καθώς οι φτωχότεροι άνθρωποι τείνουν να ξοδεύουν μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους σε αγαθά και ενέργεια.
Οι τιμές του πετρελαίου θα μπορούσαν να φτάσουν έως και τα 110 δολάρια το βαρέλι εάν η προσφορά δεν μπορέσει να καλύψει τη ζήτηση, είπε.