Μειώθηκαν στην Ευρώπη οι πωλήσεις των καινούργιων αυτοκινήτων τον Δεκέμβριο 2023, λόγω της πτώσης της ζήτησης των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV). Οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 4% τον Δεκέμβριο καθώς η ζήτηση EV μειώνεται. Οι συνολικές πωλήσεις μειώθηκαν για πρώτη φορά σε 16 μήνες τον Δεκέμβριο. Οι πωλήσεις EV μειώθηκαν κατά 25% τον περασμένο μήνα στην Ευρώπη.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες προετοιμάζονται για πιο αργή ανάπτυξη φέτος, αφού οι πωλήσεις μειώθηκαν για πρώτη φορά σε 16 μήνες τον Δεκέμβριο, λόγω της μείωσης της ζήτησης για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Τον Δεκέμβριο του 2023, η αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ παρουσίασε πτώση κατά 3,3%, σε σχέση με το Δεκέμβριο του 2022. Πουλήθηκαν 867.052 αυτοκίνητα. Ο Δεκέμβριος σηματοδότησε επίσης τον πρώτο μήνα συρρίκνωσης μετά από 16 διαδοχικούς μήνες ανάπτυξης, αναφέρει η ACEA. Αξιοσημείωτες αυξήσεις παρατηρήθηκαν σε κορυφαίες αγορές όπως η Γαλλία (+14,5%) και η Ισπανία (+10,6%). Αντίθετα, η γερμανική αγορά αυτοκινήτου υποχώρησε σημαντικά κατά 23% τον Δεκέμβριο 2023.
Το 2023, η αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ σημείωσε αύξηση κατά 13,9% σε σύγκριση με το 2022, φτάνοντας τον όγκο των 10,5 εκατ. μονάδων για ολόκληρο το έτος. Όλες οι αγορές της ΕΕ αυξήθηκαν το περασμένο έτος εκτός από την Ουγγαρία (-3,4%). Διψήφια κέρδη καταγράφηκαν στις περισσότερες αγορές, συμπεριλαμβανομένων τριών από τις μεγαλύτερες: Ιταλία (+18,9%), Ισπανία (+16,7%) και Γαλλία (+16,1%). Αντίθετα, η Γερμανία κατέγραψε πιο μέτρια άνοδο 7,3% σε ετήσια βάση, επηρεασμένη από τις ασθενέστερες επιδόσεις της τον Δεκέμβριο.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία καθιερώθηκαν ως η τρίτη πιο δημοφιλής επιλογή για τους αγοραστές το 2023. Τον Δεκέμβριο, το μερίδιο αγοράς αυξήθηκε στο 18,5%, συνεισφέροντας σε μερίδιο 14,6% για ολόκληρο το έτος, ξεπερνώντας το ντίζελ, το οποίο παρέμεινε σταθερό στο 13,6%. Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα διατήρησαν το προβάδισμά τους στο 35,3%, ενώ τα υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα διεκδίκησαν τη δεύτερη θέση, κατέχοντας μερίδιο αγοράς 25,8%.
Τον Δεκέμβριο του 2023, οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία μειώθηκαν για πρώτη φορά από τον Απρίλιο του 2020 (κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας COVID-19), μειώθηκαν κατά 16,9%, στις 160.700 μονάδες. Αυτή η μείωση μπορεί να αποδοθεί σε μια συγκριτικά ισχυρή απόδοση τον Δεκέμβριο του 2022 και σε μια σημαντική ύφεση στη Γερμανία (-47,6%), τη μεγαλύτερη αγορά για αυτήν την πηγή ενέργειας. Παρ' όλα αυτά, ο συνολικός όγκος για ολόκληρο το έτος 2023 ξεπέρασε το 1,5 εκατ. μονάδες, αντικατοπτρίζοντας σημαντική αύξηση κατά 37% σε σύγκριση με το 2022. Το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών μπαταριών αυτοκινήτων έφτασε το 14,6% το 2023.
Τον Δεκέμβριο 2023, οι νέες ταξινομήσεις υβριδικών-ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 26%, λόγω των εντυπωσιακών κερδών σε τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές: τη Γερμανία (+38%), τη Γαλλία (+32,6%) και την Ισπανία (+24,3%). Αυτό συνέβαλε σε μια σωρευτική αύξηση κατά 29,5% το 2023, με αποτέλεσμα να πουληθούν πάνω από 2,7 εκατομμύρια μονάδες το 2023 - το ένα τέταρτο του μεριδίου αγοράς της ΕΕ.
Αντίθετα, οι πωλήσεις plug-in υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων έκλεισαν το έτος με πτωτική τάση, σημειώνοντας πτώση κατά 40,2% στις 71.546 μονάδες τον Δεκέμβριο του 2023. Αυξήσεις σε βασικές αγορές, Βέλγιο (+19,7%) και Γαλλία (+17,3%), ήταν ανεπαρκείς για να αντισταθμίσουν τη σημαντική ύφεση στη Γερμανία (-74,4%), τη μεγαλύτερη αγορά για αυτήν την κατηγορία ενέργειας. Ως αποτέλεσμα, η αγορά plug-in υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων της ΕΕ μειώθηκε κατά 7% σε σύγκριση με το 2022 και πλέον αντιπροσωπεύει μερίδιο αγοράς 7,7%.
Τον Δεκέμβριο του 2023, η αγορά βενζινοκίνητων αυτοκινήτων της ΕΕ αυξήθηκε κατά 5,1%, λόγω των σημαντικών συνεισφορών από βασικές αγορές όπως η Ιταλία (+24,9%) και η Γερμανία (+16,1%). Αυτό οδήγησε σε συνολικά 3,7 εκατομμύρια πωλήσεις, αύξηση 10,6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Παρά το γεγονός ότι διατήρησαν το προβάδισμα με μερίδιο αγοράς 35,3% το 2023, τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα παρουσίασαν ελαφρά πτώση από 36,4% το 2022.
Η αγορά αυτοκινήτων ντίζελ της ΕΕ συνέχισε την πτωτική της τροχιά τον Δεκέμβριο, σημειώνοντας συρρίκνωση κατά 9,1%. Αυτή η πτώση ήταν εμφανής σε πολλές βασικές αγορές, συμπεριλαμβανομένων τριών από τις μεγαλύτερες: Ισπανία (-26,5%), Γαλλία (-22,2%) και Ιταλία (-19,7%). Ωστόσο, η Γερμανία απέκλινε από αυτή την τάση με ανάπτυξη 10,3%. Το 2023, οι πωλήσεις ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων έφτασαν τα 1,4 εκατομμύρια μονάδες, αντιπροσωπεύοντας μερίδιο αγοράς 13,6% (από 16,4% το 2022).
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ