Η Νορβηγία πρόκειται να γίνει η πρώτη χώρα στον κόσμο που δεν θα περιλαμβάνει βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων.
Παρά το γεγονός ότι διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, η σκανδιναβική χώρα έχει αναγνωριστεί εδώ και καιρό ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν από λιγότερο από 1% το 2010 στο 88,9% πέρυσι και μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κανένα σημάδι επιβράδυνσης της τάσης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από τη Νορβηγική Δημόσια Διοίκηση Οδών, τα ηλεκτροκίνητα αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 96% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν τις πρώτες εβδομάδες του 2025. Το νούμερο αυτό φέρνει τη Νορβηγία σε απόσταση αναπνοής από την πλήρη ηλεκτροκίνηση, έναν μη δεσμευτικό στόχο που είχε τεθεί για πρώτη φορά από τους βουλευτές της το 2017.
«Σε τέτοιους καιρούς, με τον Τραμπ να αποσύρει τις ΗΠΑ από τη συμφωνία για το κλίμα…νομίζω ότι πρέπει να γιορτάσουμε τα επιτεύγματα που καταφέραμε», επεσήμανε στο CNBC η Christina Bu, γενική γραμματέας της νορβηγικής ένωσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η οποία προέβλεψε πως μέχρι το τέλος του έτους οι πωλήσεις ηλεκτρικών θα φτάσουν μεταξύ 95% και 100%.
Παράλληλα με την απόσυρση των ΗΠΑ από τη συμφωνία για το κλίμα, ο Τραμπ έβαλε στο στόχαστρο κάποιες τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Μεταξύ άλλων, ανακάλεσε το μη δεσμευτικό εκτελεστικό διάταγμα του Τζο Μπάιντεν, το οποίο στόχευε σε πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων σε ποσοστό 50% έως το 2030.
Μια «νέα κανονικότητα
Η αναπληρώτρια υπουργός Μεταφορών Cecilie Knibe Kroglund δήλωσε ότι οι μακροπρόθεσμες και συνεπείς πολιτικές που έχουν σχεδιαστεί για να υποστηρίξουν την υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αντί της απαγόρευσης της χρήσης οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ήταν καθοριστικής σημασίας για τη μετάβαση της χώρας.
Συγκριτικά, η Ευρωπαϊκή Ένωση υιοθέτησε μέτρα για την απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που εκλύουν διοξείδιο του άνθρακα από το 2035, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο δήλωσε ότι θα απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων που κινούνται αποκλειστικά με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2030.
Ορισμένα από τα κίνητρα της Νορβηγίας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περιλαμβάνουν απαλλαγή από τον ΦΠΑ, εκπτώσεις στα τέλη κυκλοφορίας και στάθμευσης και πρόσβαση σε λεωφορειολωρίδες. Η κυβέρνηση έχει επίσης επενδύσει σημαντικά σε δημόσιες υποδομές φόρτισης και πολλά νορβηγικά νοικοκυριά μπορούν να φορτίζουν τα αυτοκίνητά τους στο σπίτι.
Η Kroglund δήλωσε ότι πρόκειται για μια «νέα κανονικότητα» για τη χώρα των 5,5 εκατομμυρίων κατοίκων. «Οι μεταφορές αποτελούν μεγάλο μέρος της απάντησης για λύσεις φιλικές προς το κλίμα. Ετσι, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι μέρος της επιτυχίας που είχαμε με τα αυτοκίνητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλα κομμάτια του τομέα των μεταφορών», δήλωσε η Kroglund στο CNBC.
Πράγματι, η χώρα σχεδιάζει να μεταβεί πλήρως σε ηλεκτρικά λεωφορεία το 2025, ενώ τα βαρέα οχήματα θα είναι κατά 75% «πράσινα» μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Βέβαια, ενώ οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στη Νορβηγία είναι σχεδόν 100% ηλεκτρικά, κυκλοφορούν ακόμη πολλά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η Christina Bu της νορβηγικής ένωσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων δήλωσε ότι το 28% των αυτοκινήτων είναι πλήρως ηλεκτρικά σε εθνικό επίπεδο, αν και το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε πάνω από 40% στο Όσλο.