Φούντωσε τις ανησυχίες για κλιμάκωση του παγκόσμιου εμπορικού πολέμου η χθεσινή ανακοίνωση του Ντόναλντ Τραμπ για εφαρμογή δασμών 25% σε όλα τα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες, μία κίνηση που όπως ήταν φυσικό πλήγωσε τα κέρδη της αυτοκινητοβιομηχανίας οδηγώντας τις μετοχές των μεγαλύτερων εταιρειών να υποχωρήσουν την Πέμπτη.
Περίπου 16,5 δισεκατομμύρια δολάρια έχασε ο κλάδος μεταφορών στο Τόκιο, σύμφωνα με στοιχεία του LSEG. Υποχώρησε επίσης στη Νότια Κορέα ενώ και τα futures στις ευρωπαϊκές μετοχές δείχνουν πως οι επενδυτές είναι προετοιμασμένοι να πουλήσουν, την ώρα που μάλιστα το ευρώ βρίσκεται σε χαμηλά τριών εβδομάδων.
Συγκεκριμένα η μετοχή της Toyota σημείωσε πτώση 2,7%, της Honda 3% και της Nissan 2,2%. Η Hyundai Motor και η Kia στη Νότια Κορέα σημείωσαν πτώση περίπου 4%.
Η Volkswagen, η κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, αναμένεται να βρεθεί στο επίκεντρο της νέας δασμολογικής θύελλας, καθώς το 43% των πωλήσεών της στις ΗΠΑ προέρχεται από το Μεξικό, σύμφωνα με εκτιμήσεις της S&P Global Mobility. Νωρίτερα τον Μάρτιο, η Volkswagen δήλωσε ότι επεξεργαζόταν εφεδρικά σχέδια για τον τρόπο με τον οποίο η επωνυμία επιβατικών αυτοκινήτων της θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τους δασμούς των ΗΠΑ στις εισαγωγές από το Μεξικό, ενώ η BMW ήταν έτοιμη να απορροφήσει το κόστος.
«Καμπανάκι» των μεγάλων αμερικανικών brands
Είναι «κρίσιμης σημασίας» για τις μεγάλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες οι δασμοί που επέβαλε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να μην "αυξήσουν τις τιμές για τους καταναλωτές", προειδοποίησαν σήμερα οι Ford, GM και Stellantis μέσω ανακοίνωσης της επαγγελματικής ένωσης Αμερικανών κατασκευαστών αυτοκινήτων AAPC.
Οι τρεις μεγάλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες «θα συνεχίσουν να εργάζονται» με την κυβέρνηση όσον αφορά «βιώσιμες πολιτικές που βοηθούν τους Αμερικανούς», αλλά ζητούν να διατηρηθεί η «ανταγωνιστικότητα» στη «βορειοαμερικανική» παραγωγή αυτοκινήτων, ενσωματώνοντας ως εκ τούτου τον Καναδά και το Μεξικό.
Οι δασμοί 25% που αποφάσισε να επιβάλει ο Τραμπ στα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται εκτός ΗΠΑ θα έχουν «αρνητικό αντίκτυπο» στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας σε όλον τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, προειδοποίησε παράλληλα η ένωση ευρωπαίων κατασκευαστών οχημάτων.
«Καλούμε επιτακτικά τον πρόεδρο (Ντόναλντ) Τραμπ να λάβει υπόψη τον αρνητικό αντίκτυπο των τελωνειακών δασμών όχι μόνον στους κατασκευαστές αυτοκινήτων παγκοσμίως, αλλά και στην αμερικανική εθνική βιομηχανία», σημείωσε η Σιγκρίντ ντε Bρις, γενική διευθύντρια της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Οι μετοχές των κολοσσών της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας σημειώνουν πτώση στις ηλεκτρονικές συναλλαγές μετά το κλείσιμο της Wall Street, με την General Motors να υποχωρεί 6%, ενώ της Ford να διολισθαίνει σχεδόν 5%.
Ωστόσο, οι απώλειες στα αμερικανικά brands δείχνουν να είναι περιορισμένες, καθώς οι δασμοί έχουν επισημανθεί εδώ και καιρό και έχουν ήδη τιμολογηθεί και επειδή η ιδιοκτησία αυτοκινήτου είναι τόσο δημοφιλής στις Ηνωμένες Πολιτείες που οι επενδυτές πιστεύουν ότι οι καταναλωτές θα συνεχίσουν τελικά να αγοράζουν, όπως επισημαίνει το Reuters.
Φυσικά το μήνυμα των δασμών που έπληξε τους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ και τους αγοραστές αυτοκινήτων, παραμένει ανησυχητικό για τις αγορές οι οποίες άργησαν να αποδεχτούν ότι οι δασμοί μπορεί να γίνουν μόνιμοι και να οδηγήσουν σε μόνιμες αλλαγές στις ροές του παγκόσμιου εμπορίου.
Η βρετανική ένωση κατασκευαστών αυτοκινήτων κάλεσε το Λονδίνο και την Ουάσινγκτον να καταλήξουν σε «μια συμφωνία» για να αποφευχθούν για τη βρετανική βιομηχανία.
«Αντί να επιβάλουμε επιπρόσθετους δασμούς, οφείλουμε να διερευνήσουμε τα μέσα για να δημιουργηθούν ευκαιρίες για τους Βρετανούς και τους Αμερικανούς κατασκευαστές», αντέδρασε ο Μάικ Χόουζ, γενικός διευθυντής της ένωσης του τομέα SMMT, σε ανακοίνωση που εξέδωσε αργά χθες, Τετάρτη, το βράδυ.
Η Βρετανία βρίσκεται την τρέχουσα περίοδο σε διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ σε μια προσπάθεια σύναψης οικονομικής συμφωνίας που θα της επέτρεπε να αποφύγει τους αμερικανικούς δασμούς, που πλήττουν πολλές χώρες εδώ και εβδομάδες.
«Μοιραίο μήνυμα» για το παγκόσμιο εμπόριο
Ο επικεφαλής της ένωσης αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας δήλωσε χαρακτηριστικά ότι οι δασμοί είναι ένα «μοιραίο μήνυμα» για το παγκόσμιο εμπόριο.
«Είναι δύσκολο να μην το ερμηνεύσουμε αυτό ως κάτι άλλο παρά ως ένδειξη για υψηλότερες τιμές και χαμηλότερη ανάπτυξη», δήλωσε ο Prashant Newnaha, ανώτερος αναλυτής των επιτοκίων Ασίας-Ειρηνικού στην TD Securities στη Σιγκαπούρη.
Σχεδόν τα μισά από τα 16 εκατομμύρια αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στις ΗΠΑ πέρυσι εισήχθησαν, με συνολική αξία που ξεπερνά τα 330 δισεκατομμύρια δολάρια, ανέφεραν αναλυτές της Goldman Sachs.
Οι αναλυτές της επενδυτικής τράπεζας αναμένουν πλήγμα στις πωλήσεις, πριν από τη σταδιακή ανάκαμψη. Ωστόσο, η ζημιά θα ήταν αρκετή για να θέσει τις Toyota, Honda, Nissan, Mazda Motor, Subaru και Mitsubishi Motors κάτω από τις συναινετικές εκτιμήσεις για τα κέρδη της αγοράς για το οικονομικό έτος 2026 - με τη Mazda να δέχεται το μεγαλύτερο χτύπημα. Η μετοχή της Mazda υποχώρησε κατά 6,1% την Πέμπτη.
Η Ιαπωνία είναι ιδιαίτερα ευάλωτη. Την περασμένη χρονιά, η αυτοκινητοβιομηχανία εισέφερε το 28% των αγαθών ιαπωνικής προέλευσης που εξήχθησαν στις ΗΠΑ, ή αλλιώς κάπου 40 δισ. δολάρια.
Και η αυτοκινητοβιομηχανία είναι πυλώνας της ιαπωνικής οικονομίας, το 10% του εργατικού δυναμικού της απασχολείται σε αυτή.
Για τον ιαπωνικό γίγαντα Toyota, υπ’ αριθμόν 1 σε παγκόσμια κλίμακα, μπροστά από τη μεγάλη αντίπαλό του, τη γερμανική Volkswagen, οι ΗΠΑ είναι απόλυτα κρίσιμη αγορά. Οι ιαπωνικοί κατασκευαστές εξάλλου έχουν μεγάλη παρουσία στο Μεξικό, στο πλαίσιο των αλληλένδετων αλυσίδων παραγωγής του κλάδου.
Κάθε χρόνο, οι ιαπωνικές κατασκευάστριες εξάγουν κάπου 1,37 εκατ. οχήματα στις ΗΠΑ, αν και απέχουν πολύ από την κορύφωση τους σε 3,43 εκατ. μονάδες το 1986, θύμισε την περασμένη εβδομάδα ο Μασανόρι Καταγιάμα, πρόεδρος του JAMA, του συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανιών της Ιαπωνίας.
Θα ακολουθούσαν υποχρεωτικά «προσαρμογές» της παραγωγής σε περίπτωση επιβολής δασμών, προειδοποίησε ο κ. Καταγιάμα.
Η Toyota ανακοίνωσε πρόσφατα πως από τον Απρίλιο θα αρχίσει η παραγωγή στο 11ο κατά σειρά εργοστάσιό της στις ΗΠΑ. Μολαταύτα, από τα 2,33 εκατ. οχήματά της που ταξινομήθηκαν στις ΗΠΑ πέρυσι, μόνο τα 1,27 εκατ. παρήχθησαν εκεί.
Η Toyota έχει εξάλλου ένα εργοστάσιο στον Καναδά και ακόμα δύο στο Μεξικό, με την παραγωγή τους να προορίζεται κυρίως για την αμερικανική αγορά, που σημαίνει πως οι δασμολογικοί φραγμοί θα τα πλήξουν σκληρά.
Καθώς αν οι επιπρόσθετοι δασμοί στα προϊόντα που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό —έχουν ανασταλεί προς το παρόν— εφαρμοστούν ξανά, τα οχήματά της που εισάγονται από αυτές τις δύο χώρες στις ΗΠΑ θα επιβαρύνονται με δασμούς 50%.
Τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 27% των νοτιοκορεατικών εξαγωγών στις ΗΠΑ. Από τα 2,78 εκατ. οχήματα που εξήχθησαν πέρυσι από τη Νότια Κορέα, περίπου τα 1,43 εκατ. είχαν προορισμό την αμερικανική αγορά και αξία κάπου 35 δισεκ. δολαρίων.
Για να κατευνάσει την κυβέρνηση Τραμπ και να αμβλύνει όσο είναι δυνατό τον αντίκτυπο των δασμών, η Hyundai ανήγγειλε τη Δευτέρα πως έχει σκοπό να επενδύσει 21 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Η BYD, η οποία ηγείται της υπερπόντιας ώθησης από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, δήλωσε ότι δεν σκοπεύει να πουλήσει στον Καναδά ή τις ΗΠΑ, αλλά θα αυξήσει τις παγκόσμιες πωλήσεις και θα κατασκευάσει εργοστάσια στο εξωτερικό. Η μετοχή της ενισχύθηκε κατά άνοδο 2,3% την Πέμπτη, σημειώνοντας άνοδο 53% μέχρι στιγμής φέτος.
Οι επενδυτές αναμένουν περαιτέρω λεπτομέρειες για ένα ευρύτερο φάσμα δασμών που ο Τραμπ λέει ότι θα επιβάλει στους εμπορικούς εταίρους την επόμενη εβδομάδα.
«Πιστεύω ότι η μεγάλη ανησυχία είναι ότι όχι μόνο αυτοί οι δασμοί θα είναι διασπαστικοί και οικονομικά επιζήμιοι, αλλά δείχνουν ότι το ταρακούνημα του παγκόσμιου εμπορίου από την κυβέρνηση Τραμπ δεν θα τελειώσει απαραίτητα με την ανακοίνωση της επόμενης εβδομάδας», δήλωσε ο Kyle Rodda, αναλυτής αγοράς στο Capital.com στη Μελβούρνη.
«Αυτό δυνητικά παρασύρει ακόμη περισσότερο την εμπορική αβεβαιότητα και εγείρει το ερώτημα πόσο ριζική αλλαγή στην παγκόσμια εμπορική τάξη προσπαθεί να επιφέρει ο Τραμπ».