Σε «πόλεμο» αναμένεται να βρεθεί η κυβέρνηση από Σεπτέμβριο τόσο με την Uber όσο και με όλες τις εταιρίες που εκμισθώνουν αυτοκίνητα με οδηγό, όπως, για παράδειγμα, τα τουριστικά γραφεία, με νέο σχετικό νομοσχέδιο που ετοιμάζει. Στόχος η πληρέστερη οριοθέτηση του πλαισίου λειτουργίας διαδικτυακών μεταφορικών εταιρειών, τύπου Uber», που παρέχουν μεταφορικές υπηρεσίες στην Ελλάδα, αλλά δεν φορολογούνται στη χώρα, χρησιμοποιώντας Ιδιωτικά και όχι Δημόσιας Χρήσης Επιβατηγά Αυτοκίνητα .
Μάλιστα ο πρόεδρος της ΠΟΕΙΑΤΑ κ. Θύμιος Λυμπερόπουλος προανήγγειλε σήμερα τη κατάθεση του νομοσχεδίου για τα ταξί και την Uber, σε διαδικτυακό του άρθρο, τονίζοντας πως το νομοσχέδιο ολοκληρώθηκε με πολύ κόπο και μεγάλη προσπάθεια.
«Μετά από πολύ κόπο και μεγάλη προσπάθεια ολοκληρώθηκε το νομοσχέδιο που αφορά τα ταξί και τις εφαρμογές που χρησιμοποιούνται στις επιβατικές μεταφορές και θα κατατεθεί τον επόμενο μήνα στη Βουλή», ανέφερε ο κ. Λυμπερόπουλος, υπογραμμίζοντας ότι «γνωρίζω πολύ καλά τις πιέσεις που δέχτηκαν και δέχονται ο Υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και ο υφυπουργός Νίκος Μαυραγάνης, προκειμένου να σταματήσουν αυτό το νομοσχέδιο. Γνωρίζω πολύ καλά ποιες πολιτικές δυνάμεις ηγούνται αυτών των πιέσεων και ποια είναι τα κίνητρά τους».
Η διαμάχη των παραδοσιακών κίτρινων ταξί, με διαδικτυακές εφαρμογές, τύπου Uber, οι οποίες – όπως υποστηρίζουν – τους υποκλέπουν παράνομα έργο, είναι ήδη γνωστή. Το μόνο νέο που αναμένουμε είναι τις ακριβείς λεπτομέρειες του νέου νομοσχεδίου.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, που πέρασε τον Ιούλιο από το Υπουργικό Συμβούλιο και η ψήφισή του αναμένεται μέσα στο φθινόπωρο, υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών θα μπορούν πλέον να παρέχουν μόνο αδειοδοτημένες εταιρίες και μόνο με δημοσίας χρήσεως αυτοκίνητα, δηλαδή, ταξί. Μάλιστα οι εταιρείες πρέπει να έχουν συγκεκριμένους οδηγούς, με τους οποίους έχουν υπογράψει τριετή συμβόλαια.
Μάλιστα το νομοσχέδιο προβλέπει και βαρύτατα πρόστιμα τόσο για τις εταιρίες και τους οδηγούς όσο και για τους πελάτες που θα χρησιμοποιήσουν μη αδειοδοτημένες επιχειρήσεις. Ειδικότερα, την πρώτη φορά που θα εντοπιστεί μια τέτοια εταιρία να παρέχει υπηρεσίες μεταφοράς, θα πληρώνει πρόστιμο 50.000 ευρώ και 5.000 ευρώ ο πελάτης), τη δεύτερη φορά 100.000 ευρώ και την τρίτη φορά οι διαδικτυακοί πάροχοι θα μπλοκάρουν την ηλεκτρονική της διεύθυνση, ώστε να μην μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει την υπηρεσία.
Άλλαγές και στις άδειες ταξί
Πέρα από την οριοθέτηση του πλαισίου λειτουργίας εταιρειών όπως η Uber, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών περιλαμβάνει και αλλαγές στο πλαίσιο αδειοδότησης των ταξί.
Μεταξύ άλλων ανατρέπεται η πρόβλεψη με βάση την οποία ένας ιδιοκτήτης μπορούσε να κατέχει μέχρι και το 5% των αδειών σε μια περιοχή (δηλαδή θα μπορούσε να έχει 700 άδειες ταξί στην Αττική, που υπάρχουν 14.000 άδειες).
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του κ. Λυμπερόπουλου θα προβλέπεται πως ένας ιδιοκτήτης μπορεί να κατέχει μέχρι και 14 άδειες, τόσες δηλαδή όσες έχει σήμερα ο μεγαλύτερος εκ των ιδιοκτητών αδειών ταξί στην Αττική, κατά τον πρόεδρο της ομοσπονδίας. Ταυτόχρονα θα αυξηθεί και το όριο ηλικίας των οχημάτων από τα 18 στα 22 χρόνια.
«Επί της ουσίας η κυβέρνηση θέλει να καταργήσει τον προηγούμενο νόμο του 2012, βάσει του οποίου καθορίζονταν οι όροι, η διαδικασία και οι προϋποθέσεις εκμίσθωσης επιβατηγών Ι.Χ. με οδηγό από τουριστικά γραφεία, γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων και εταιρίες και συνεταιρισμούς Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης αυτοκινήτων», υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς τονίζοντας πως στην περίπτωση που περάσει ο συγκεκριμένος νόμος δεν θα πληγεί αποκλειστικά η Uber αλλά και πολλές άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα τόσα χρόνια.
Τόσο η Uber όσο και οι εμπλεκόμενοι στον κλάδο των μεταφορών φορείς δηλώνουν ανοιχτοί σε συνομιλίες με την κυβέρνηση τονίζοντας πως και στην περίπτωση άλλων χωρών βρέθηκαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων συζητώντας τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν για να βρεθεί μια επωφελής -για όλες τις πλευρές- λύση.
Να υπενθυμίσουμε ότι η Uber λανσαρίστηκε στην εγχώρια αγορά προσφέροντας δύο υπηρεσίες. Την UberTaxi, η οποία βοηθά τους καταναλωτές να μετακινηθούν γρήγορα, εύκολα και οικονομικά, με συνεργαζόμενους οδηγούς ταξί και την UberX, η οποία αναλαμβάνει να μεταφέρει τους πελάτες στον τελικό προορισμό, από κοινού με οδηγούς, οι οποίοι ανήκουν σε αδειοδοτημένες εταιρίες ενοικιάσεως αυτοκινήτων.
Μάλιστα η εταιρεία έχει απαντήσει στο παρελθόν στις κατηγορίες του κ. Λυμπερόπουλου για «διαπλοκή» και «τεράστια φοροδιαφυγή», πως πάγια τακτική της είναι να παρέχει υπηρεσίες σε συνεργάτες της, οι οποίοι λειτουργούν με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία ενοικίασης αυτοκινήτου με οδηγό αλλά και πως μόλις ο επιβάτης φθάσει στον προορισμό του λαμβάνει στο mail την απόδειξη πληρωμής για τη διαδρομή.
«Στο πλαίσιο αυτό, οι όποιες καταγγελίες ότι δραστηριοποιούμαστε στη χώρα χωρίς τις σχετικές άδειες και χωρίς πιστοποιημένους οδηγούς δεν ευσταθούν» τονίζει με κάθε ευκαιρία η εταιρεία.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι προβλέψεις του σχεδίου νόμου δεν επηρεάζουν μόνο την Uber αλλά και εταιρείες όπως η Beat (πρώην Taxibeat, που εξαγοράστηκε από τη γερμανική MyTaxi της Daimler), καθώς θα πρέπει και αυτές να υπογράψουν τριετή συμβόλαια με τους οδηγούς. Σε αντίθεση με την Uber, η Beat χρησιμοποίησε από την αρχή μόνο επαγγελματίες οδηγούς ταξί, αλλά τώρα θα κληθεί να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του νόμου προκειμένου να αδειοδοτηθεί.
Ένας πόλεμος που πρέπει να λάβει τέλος
Το σίγουρο είναι πως το νομοσχέδιο έχει αργήσει αν αναλογιστεί κανείς την διαμάχη που μαίνεται εδώ και τόσο καιρό μεταξύ της Uber και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί καθώς και όλα τα επεισόδια μεταξύ οδηγών ταξί και Uber που έχουν μέχρι στιγμής καταγραφεί.
Πριν από λίγο καιρό η ομοσπονδία χρησιμοποίησε για δόλωμα δύο υπαλλήλους της και έστειλε στο αυτόφωρο οδηγό της Uber. Προ ημερών στο Σύνταγμα είχε κλείσει για αρκετή ώρα η Οθωνος καθώς οδηγός της Uber εντοπίστηκε να φορτώνει τουρίστες λίγα μέτρα πριν την πιάτσα των ταξί.
Τέλος, οδηγός ταξί καταδικάστηκε προ μηνών σε εξάμηνη φυλάκιση γιατί ξυλοκόπησε οδηγό της Uber, ο οποίος επιχείρησε να πάρει επιβάτη (που τον είχε καλέσει μέσω της εφαρμογής) από την πιάτσα στον Κεραμεικό.