Ο Σεπτέμβριος φέρνει μαζί του μια τεράστια αλλαγή στον επίσημο τρόπο μέτρησης και πιστοποίησης των ρύπων και της κατανάλωσης των αυτοκινήτων, που ταξινομούνται στις χώρες της ευρωπαϊκής ένωσης.
Οι νέες εργαστηριακές δοκιμές υπό τον τίτλο WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) αντικαθιστούν τις μέχρι σήμερα ισχύουσες NEDC (New European Driving Cycle), οι οποίες χρονολογούνται από το 1980. Βάσει του νέου προτύπου WLTP, θα πιστοποιούνται πλέον οι ρύποι που εκπέμπουν και η κατανάλωση καυσίμου ή ηλεκτρικής ενέργειας όλων των αυτοκινήτων που ταξινομούνται στην ευρωπαϊκή ένωση.
Ταυτόχρονα με το νέο τρόπο εργαστηριακών μετρήσεων και πιστοποίησης, οι κατασκευαστές έχουν πλέον την υποχρέωση να μετρούν τους ρύπους και την κατανάλωση των νέων μοντέλων τους και σε πραγματικές συνθήκες κίνησης, στο δρόμο, με κατάλληλα πιστοποιημένες φορητές συσκευές. Αυτός ο κύκλος δοκιμής ονομάζεται RDE (Real Driving Emissions) και πρέπει να συμφωνεί σχεδόν απόλυτα –με ένα ποσοστό σφάλματος 0,5- με τις εργαστηριακές μετρήσεις του νέου προτύπου WLTP.
Το νέο πρότυπο εργαστηριακών μετρήσεων WLTP αντικαθιστά το προηγούμενο καθώς σε βάθος χρόνων παρατηρήθηκε ότι οι εργαστηριακές μετρήσεις σε σχέση με την πραγματική κατανάλωση των αυτοκινήτων είχαν διαφορά που σε μερικές περιπτώσεις ξεπερνούσε το 50%.
Το νέο πρότυπο υιοθετεί δοκιμές που μοιάζουν πολύ με αυτές της πραγματικής οδήγησης, όπως επιτάχυνση, επιβράδυνση, στάση και ξανά επιτάχυνση αλλά και μετρήσεις σε πολύ χαμηλές, μεσαίες και πολύ υψηλές ταχύτητες.
Ταυτόχρονα, βάσει του νέου προτύπου, θα μετρώνται τόσο η βασική έκδοση εξοπλισμού του κάθε μοντέλου, όσο και αυτή με το ανώτατο επίπεδο εξοπλισμού. Καθώς οι διαφορές βάρους επηρεάζουν ρύπους και κατανάλωση. Παραμένει βέβαια εργαστηριακό, για να μπορεί να υπάρχει ένα σταθερό πλαίσιο μέσα στο οποίο πραγματοποιείται και τα στοιχεία να είναι συγκρίσιμα σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο του νέου προτύπου είναι ότι σταδιακά θα ισχύσει σε ολόκληρο τον κόσμο –και όχι μόνο την Ευρώπη- παρότι εδώ εφαρμόζεται για πρώτη φορά.
Ο τρόπος μέτρησης WLTP ισχύει από σήμερα 1η Σεπτεμβρίου 2017 για όλα τα εντελώς νέα μοντέλα αυτοκινήτων που ταξινομούνται στην ευρωπαϊκή αγορά. Για μοντέλα που έχουν ήδη ταξινομηθεί και απλώς δέχονται αναβάθμιση ή βελτίωση, υπάρχει ένα μεταβατικό διάστημα ενός έτους για χρήση του προηγούμενου προτύπου NEDC, έως την 1 Σεπτεμβρίου 2018.
Πρακτικά, για όλους εμάς, το νέο πρότυπο μέτρησης WLTP σημαίνει ότι οι επίσημες τιμές κατανάλωσης και ρύπων, που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές, θα ανταποκρίνονται πλέον σχεδόν απόλυτα σε αυτές που θα μπορούμε και εμείς να πετύχουμε στο δρόμο.
Οι κλιματολογικές συνθήκες, το οδικό δίκτυο και οι κυκλοφοριακές συνθήκες σε κάθε χώρα διαφέρουν και μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά την κατανάλωση των αυτοκινήτων προς τα πάνω ή προς τα κάτω. Με τη συμπληρωματική δοκιμή RDE όμως δημιουργείται μια δικλείδα ασφαλείας, ώστε οι εργαστηριακές μετρήσεις να ανταποκρίνονται στις πραγματικές.
Τι γίνεται με τη φορολόγηση;
Σε πολλές περιπτώσεις, το νέο πρότυπο μέτρησης θα σημάνει σημαντική αύξηση του εκπεμπόμενου CO2 για ορισμένα μοντέλα. Καθώς αυτός ο ρύπος καθορίζει το επίπεδο των τελών κυκλοφορίας που επιβάλλονται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και στην Ελλάδα, υπάρχει ο κίνδυνος πολλοί που σήμερα δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας ή πληρώνουν πολύ λίγα, να κληθούν να καταθέσουν πολλά περισσότερα χρήματα.
Για να αποφύγει μια τέτοια εξέλιξη, η ειδική επιτροπή της Ε.Ε. δίνει τη δυνατότητα στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το παλαιό πρότυπο μέτρησης NEDC ως οδηγό για τη φορολόγηση των αυτοκινήτων, έως τον Ιανουάριο του 2019. Από εκεί και πέρα όμως θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα στοιχεία του νέου προτύπου WLTP, χωρίς όμως, όπως αναφέρεται στη σχετική διάταξη, να δημιουργούνται αρνητικές συνέπειες για τους κατόχους αυτοκινήτων.