Η πραγματική μέση κατανάλωση των Ι.Χ. μας είναι περίπου 42% υψηλότερη από τις εργοστασιακές τιμές. Πρόκειται για μία απόκλιση, η οποία αγγίζει τα όρια της απάτης και οφείλεται στις προδιαγραφές των τυποποιημένων μετρήσεων κατανάλωσης, που ίσχυαν μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου 2017. Από εκείνη την ημερομηνία και μετά ισχύει για όλα τα νέα μοντέλα ο νέος κύκλος μέτρησης WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), ο οποίος θα εφαρμοστεί σε έναν χρόνο και για τα υπόλοιπα Ι.Χ., ενώ τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα πάνε ένα χρόνο πιο πίσω.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, με τον νέο τρόπο μέτρησης της κατανάλωσης θα προκύψουν ρεαλιστικότερες τιμές και θα κλείσει θεαματικά η ψαλίδα μεταξύ θεωρίας και πράξης. Τι άλλαξε όμως σε σχέση με το παρελθόν και τι σημαίνει αυτό για τον μέσο οδηγό; Ιδού οι σημαντικότερες πληροφορίες.
Τέρμα τα εργαστήρια
Ο προηγούμενος τυποποιημένος κύκλος μέτρησης ίσχυε από το 1992 και δεν ανταποκρινόταν πλέον στις σημερινές συνθήκες. Οι μετρήσεις γίνονταν σε εργαστήρια και υπήρχαν πολλά παραθυράκια για τους κατασκευαστές. Οι προδιαγραφές προέβλεπαν για παράδειγμα να υπάρχει μέσα στο αυτοκίνητο μόνον ο οδηγός, να είναι το ρεζερβουάρ κατά 40% γεμάτο, η θέρμανση ο ανεμιστήρας και άλλοι καταναλωτές ενέργειας ήταν κλειστοί και η εικονική διαδρομή ήταν εντελώς επίπεδη χωρίς κλίση ούτε και αντίθετο άνεμο.
Το νέο τεστ διαρκεί αρκετά περισσότερο, δηλαδή 30 αντί 20 λεπτά και η διαδρομή αυξάνεται από 11 σε 23,25 χιλιόμετρα. Επίσης τα διαστήματα απενεργοποίησης του κινητήρα, που προσομειώνουν τις στάσεις σε φανάρια, μειώνονται στο 13% του συνολικού χρόνου της μέτρησης αντί 25%, όπως ίσχυε στο παρελθόν. Το αυτοκίνητο επιταχύνει συχνότερα, μάλιστα μία φορά φτάνει η ταχύτητά του τα 131 χλμ./ώρα και η μέση ταχύτητα ανέρχεται πλέον σε 46,6 χλμ./ώρα, όταν με τον παλαιό τρόπο μέτρησης ήταν 33,6 χλμ./ώρα.
Ακριβείς θερμοκρασίες
Εξάλλου γίνονται ακριβέστερες οι προδιαγραφές για τις εξωτερικές θερμοκρασίες περιβάλλοντος. Στο παρελθόν υπήρχε ένα εύρος μεταξύ 20 και 30 βαθμών Κελσίου, τώρα πλέον γίνονται οι μετρήσεις σε ακριβώς 23 βαθμούς Κελσίου. Υπάρχουν επίσης σκέψεις να ενσωματωθούν στο τεστ και μετρήσεις σε χαμηλότερες θερμοκρασίες 14 βαθμών με τη βοήθεια προσομοιωτή.
Το αυτοκίνητο στο επίκεντρο
Τέρμα μπαίνει επίσης και στα κόλπα με τα αυτοκίνητα. Στο παρελθόν μπορούσε να επιλέξει ο αυτοκινητοκατασκευαστής το ελαφρύτερο μοντέλο μίας σειράς, ώστε να εμφανίσει χαμηλότερη κατανάλωση. Τώρα πλέον μετριέται η κατανάλωση του ελαφρύτερου μοντέλου, αλλά και της βαρύτερης εκδοχής του με φουλ εξοπλισμό. Από αυτές τις δύο τιμές υπολογίζει ακολούθως ο κατασκευαστής τις τιμές κατανάλωσης των ενδιάμεσων εκδόσεων. Επίσης λαμβάνονται υπόψη και άλλες παράμετροι, όπως οι διαφορετικοί τύποι αμαξώματος και κάθε πιθανός συνδυασμός κινητήρα με σαζμάν.
Οφέλη και…παρενέργειες
Οι συνέπειες για τον καταναλωτή είναι θετικές, αλλά και αρνητικές! Από τη μία θα έχει μία ρεαλιστικότερη εικόνα για την πραγματική κατανάλωση του οχήματός του και έναν χρήσιμο οδηγό αγοράς, όταν αποφασίσει να αλλάξει αυτοκίνητο. Από την άλλη όμως, οι νέες τιμές κατανάλωσης θα είναι τσιμπημένες και μαζί τους θα αυξηθούν και οι αντίστοιχες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, με βάση τις οποίες διαμορφώνονται σε πολλές χώρες – και στην Ελλάδα – τα τέλη κυκλοφορίας.