Νέα γραμμή αλλά και παράδοση καινούργιων σταθμών αναμένονται μέσα στο 2019 για το μετρό της Αθήνας, που πατάει γκάζι μετά από πολλά χρόνια στασιμότητας στο μέτωπο των νέων δημοπρατήσεων.
Ήδη στη τελική ευθεία έχει μπει ο διαγωνισμός για τις πρόδρομες εργασίες της νέας γραμμής 4 του Μετρό (για το πρώτο τμήμα, Αλσος Βεϊκου – Γουδί), μετά τις δικαστικές εμπλοκές που σημειώθηκαν.
Οριστικός ανάδοχος του έργου, προϋπολογισμού 39 εκατ ευρώ έχει αναδειχτεί η Τέρνα.
Ο φάκελος έχει ήδη σταλεί για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και εκτιμήσεις αναφέρουν ότι μπορεί να ξεκινήσει μέχρι το Πάσχα και περιλαμβάνει τη μελέτη και την εκπόνηση των μετατοπίσεων των δικτύων κοινής ωφέλειας, των αρχαιολογικών εργασιών, των κυκλοφοριακών παρακάμψεων και λοιπών απαιτούμενων εργασιών στους χώρους του έργου.
Να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά λαμβάνει χώρα ανάλογος διαγωνισμός, με το αντικείμενο του οποίου προβλέπεται να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανές καθυστερήσεις του μεγαλύτερου δημόσιου έργου συγκοινωνιακής υποδομής, που εκτελείται αυτή τη στιγμή στην Ε.Ε., προϋπολογισμού δημοπράτησης 1,45 δισ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ για την πρώτη φάση.
Μικρή παράταση αναμένεται να δοθεί στην κατάθεση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών για το πρώτο τμήμα της γραμμή 4 του μετρό Αθήνας (Άλσος Βεΐκου – Γουδί),από τις τρεις κοινοπραξίες που πέρασαν στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού.
Η ημερομηνία είχε οριστεί για τις 15 Ιανουαρίου, ωστόσο όπως όλα δείχνουν θα δοθεί μία μικρή παράταση για την καλύτερη προετοιμασία των υποψηφίων.
Σημειώνεται ότι οι τρεις κοινοπραξίες που θα κληθούν να υποβάλλουν τις προσφορές τους είναι οι εξής:
ΤΕΡΝΑ ΑΕ- VINCI-SIEMENS AG “TVS”,
J+P ΑΒΑΞ ΑΕ- GHELLA SpA –ALSTOM TRANSPORT S.A. και
ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ και η προβλεπόμενη διάρκεια υλοποίησης του σε 8 χρόνια.
Οπως έχει ανακοινώσει η διοίκηση της Αττικό Μετρό, η παραπάνω εξέλιξη αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην πορεία υλοποίησης του μεγαλύτερου έργου υποδομής, το οποίο θα συμβάλει καταλυτικά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών της Αττικής.
Το Α’ Τμήμα της Γραμμής 4 «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», το οποίο προγραμματίζεται να υλοποιηθεί με την παρούσα δημοπράτηση, έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του Λεκανοπεδίου, του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός).
Ταυτόχρονα θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, στην εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτηρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ. καθώς και στην αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός).
Η χάραξή του εκτείνεται από την περιοχή του Άλσους Βεΐκου στο Γαλάτσι μέχρι το Γουδή και το Φρέαρ TBM Κατεχάκη και υπάγεται στα διοικητικά όρια των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου.
Έχει μήκος περίπου 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει 15 νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή, καθώς και εννέα ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα.
Προβλέπεται σήραγγα υπόγειας διάνοιξης διατομής διπλής τροχιάς που θα διανοιχτεί με τουλάχιστον δύο μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων ολομέτωπης κοπής (ΤΒΜ) μήκους περί τα 12 χιλιομέτρων.
Παραδίδονται οι σταθμοί της επέκτασης προς Πειραιά
Με ταχείς ρυθμούς προχωρά η επέκταση του Μετρό προς το Πειραιά καθώς σε λιγότερο από 8 μήνες, τον Ιούνιο του 2019 παραδίδονται οι σταθμοί «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια».
Αντίστοιχα, η παράδοση των υπόλοιπων τριών σταθμών («Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο») εκτιμάται έως τον Ιούνιο του 2021, κάτι το οποίο σημαίνει ότι, σε ένα χρόνο από σήμερα, η Γραμμή 3, που θα συνδέει το αεροδρόμιο με το Σύνταγμα και τον Πειραιά, θα φτάνει μέχρι την Νίκαια.
Με την κατασκευή της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά θα εξυπηρετούνται καθημερινά 132.000 επιβάτες, ενώ ο συνολικός χρόνος από το λιμάνι έως το αεροδρόμιο θα διανύεται, με το Μετρό, σε 45 λεπτά.
Επιπρόσθετα, με τη λειτουργία του έργου θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 120 τόνους ημερησίως.
Ιδιαίτερα στον σταθμό Πειραιά προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό συγκοινωνιακό κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δύο γραμμές Μετρό (Γραμμή 1 και Γραμμή 3), το λιμάνι, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και το Τραμ, το οποίο προβλέπεται επίσης να διέλθει από την περιοχή αυτή, διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς.