Ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρίσκεται σήμερα στις Βρυξέλλες για μια μάχη με φόντο τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό που προβλέπει σημαντική περιστολή κονδυλίων για κρίσιμους τομείς ελληνικού ενδιαφέροντος.
Ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός είναι ένα θέμα που δεν είναι ιδιαίτερα…sexy. Όπως το έθετε ένας έμπειρος κοινοτικός αξιωματούχος σε συζήτηση με το Reader.gr, είναι περίπου σαν τα λουκάνικα: δεν θες να ξέρεις πώς φτιάχνεται, κατά παράφρασιν της γνωστής φράσης του Μπίσμαρκ. Αυτές τις εβδομάδες στις Βρυξέλλες, όμως, είναι σε πλήρη εξέλιξη οι διεργασίες για τον νέο ευρωπαϊκό προϋπολογισμό της περιόδου 2021-2027 και τα μαντάτα για την Ελλάδα, όπως και για πλείστες όσες άλλες χώρες, δεν είναι καλά.
Ο ρόλος του Brexit
Με τη Μεγάλη Βρετανία να αποχωρεί και να μην συνεισφέρει πλέον σε σταθερή βάση τα 10 δισ. ευρώ περίπου που της αναλογούσαν, είναι σαφές ότι η πηγή εσόδων μειώνεται. Εκτός αυτού, όμως, οι χώρες που συνεισφέρουν στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό επιμένουν σε ένα μειωμένο κοινοτικό προύπολογισμό, τηρώντας την αρχή της συνεισφοράς 1% του ΑΕΠ. Όμως, η πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι από τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ, με τον οποίο είχε συναντηθεί εκτάκτως στις Βρυξέλλες, στο τέλος Ιανουαρίου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προβλέπει αύξηση του ποσοστού συνεισφοράς, μεσοσταθμικά στο 1,074% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος. Και αν τα…δεκαδικά μπερδεύουν, πρόκειται για διαφορά δεκάδων δις ευρώ, με τα ελληνικά ταμεία να επιβαρύνονται σημαντικά, αν περάσει η πρόταση Μισέλ, η οποία, πάντως, συναντά ισχυρή αντίσταση από την πλειονότητα των κρατών-μελών. Την ίδια ώρα, δε, το Κοινοβούλιο που θα πρέπει επίσης να κυρώσει τον νέο Προϋπολογισμό έχει ακόμα μεγαλύτερη απόκλιση, καθώς προτείνει συνεισφορά της τάξης του 1,3% του ΑΕΕ κάθε χώρας. Πρακτικά, την πρόταση του Κοινοβουλίου και την πρόταση Μισέλ τη χωρίζουν μόλις…230 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ κάπου στη μέση βρίσκεται η πρόταση της Κομισιόν.
Αυξημένη χρηματοδότηση για την Κλιματική Αλλαγή και τη Μετανάστευση
Η μείωση των πόρων, όμως, δεν συνοδεύεται και από αντίστοιχη μείωση των αναγκών. Τουναντίον, η Κομισιόν έχει ζητήσει αυξημένη χρηματοδότηση για την Κλιματική Αλλαγή και τη Μετανάστευση, ενώ, στις επαφές της, η ελληνική κυβέρνηση θέτει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, εκτός από τις δύο προαναφερθείσες ενότητες, την Πολιτική Συνοχής και την Κοινή Αγροτική Πολιτική. Πρόκειται για δύο τομείς που αφορούν άμεσα την Ελλάδα, με τους ευρωπαϊκός θεσμούς να θέλουν να μειώσουν τα ποσά που ξοδεύονται εκεί, ώστε να «ρεφάρουν» τις απώλειες λόγω Brexit. Αντιθέτως, η Ελλάδα κρατά σκληρή στάση και για τα δύο ζητήματα, μιας και στηρίζεται πολύ στα ευρωπαϊκά κονδύλια, ενώ, αν προχωρήσουν οι προτάσεις επί τάπητος, θα υπάρξει μείωση στην περιοχή του 4% για την ΚΑΠ.
Το επιχείρημα της κυβέρνησης στη συζήτηση είναι ότι μια χώρα που βαίνει στη μεταμνημονιακή περίοδο και αναμένεται να επιδείξει όλο και μεγαλύτερους αναπτυξιακούς ρυθμούς, πρέπει να στηριχθεί και από τα κοινοτικά ταμεία. Βεβαίως, τα τελευταία χρόνια, η χώρα μας δεν ήταν από τους πρωταθλητές στη σχέση συνεισφοράς-εισροής κεφαλαίων. Εξ ου και στην κυβέρνηση αντιλαμβάνονται πως πρέπει να βρεθεί ένα σημείο ισορροπίας, όχι όμως εις βάρος καίριων δραστηριοτήτων που συνεισφέρουν σημαντικά στο ελληνικό ΑΕΠ και αποτελούν, παράλληλα, και ελληνικό συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων χωρών.
Πηγή: Reader.gr