Οι τιμές των καυσίμων σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο ενώ όπως προβλέπουν παράγοντες της ελληνικής αγοράς οι ανοδικές τάσεις θα συνεχιστούν μέσα στο καλοκαίρι, γεγονός που δεν αποκλείει να μας βρει το φθινόπωρο με τη βενζίνη στα 3 ευρώ. Η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης έχει προσεγγίσει τα 2,4 λεπτά και του πετρελαίου κίνησης τα 2 ευρώ το λίτρο με τους καταναλωτές να αποχωρούν με μισοάδεια ρεζερβουάρ και να περιορίζουν τις μετακινήσεις τους στο ελάχιστο.
«Είναι τόσο μεγάλες και καθημερινές οι αυξήσεις που τελικά καλύπτουν την επιδότηση όποιας μορφής και να είναι είτε οριζόντια, είτε στοχευμένη ανάλογα με τα εισοδήματα. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον. Οι καταστάσεις είναι πολύ ευμετάβλητες. Το προηγούμενο διάστημα μέσα σε μία εβδομάδα, ειδικά το πετρέλαιο κίνησης αυξήθηκε κατά 10-12 λεπτά. Τουλάχιστον μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θεωρώ ότι θα είναι αυξητικές οι τάσεις, υπάρχουν οι πιθανότητες έτσι όπως αυξάνεται το καύσιμο, στο τέλος του καλοκαιριού το Σεπτέμβριο μήνα να υπάρχει και αυτή η τιμή στη βενζίνη (στα 3 ευρώ το λίτρο), σημείωσε ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου.
Γιατί ανεβαίνει η τιμή ενώ το Brent δεν «έχει πιάσει ταβάνι»
Η βενζίνη συνεχίζει να αυξάνεται παρά το γεγονός ότι οι τιμές του αργού δεν έχουν φθάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Το Brent έφτασε τα 123 δολάρια το βαρέλι πριν από λίγες ημέρες, πολύ χαμηλότερα από το ανώτατο όριο του 2008 των 147,50 δολαρίων, μια εποχή όπου παρά τις υψηλές τιμές η βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης είχαν κινηθεί σε λογικά επίπεδα. Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι οι σημερινές τιμές ρεκόρ του ντίζελ και της βενζίνης έχουν να κάνουν πολύ με τα αυξημένα ασφάλιστρα διύλισης. Αυτά έχουν ως επί το πλείστον κατά γράψει αύξηση λόγω της περιορισμένης ικανότητας διύλισης κατά τη διάρκεια της περιόδου συντήρησης.
Η κατάσταση αυτή εκτιμάται ότι θα μπορούσε να αναστραφεί μόλις τα διυλιστήρια επιστρέψουν στην πλήρη παραγωγή, αλλά αυτό δεν είναι σε καμία περίπτωση εγγυημένο. Για παράδειγμα, η κινεζική κατανάλωση έχει περιοριστεί σοβαρά λόγω των εκτεταμένων lockdown φέτος. Από την άλλη,, η ζήτηση θα αυξηθεί ακριβώς καθώς αρχίζει η καλοκαιρινή άνοδος της κατανάλωσης στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
Οι αναφορές ότι η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα θα αυξήσουν την παραγωγή αργού πριν από την τρέχουσα ημερομηνία επανεξέτασης του Σεπτεμβρίου, πίεσαν λίγο τις τιμές πριν από λίγες ημέρες. Αυτό ήταν μέχρι την είδηση ότι η αύξηση του Ιουλίου και του Αυγούστου θα ήταν πιθανότατα μόνο επιπλέον 250.000 βαρέλια την ημέρα. Αυτό το ποσό της επιπλέον προσφοράς είναι χρήσιμο, φυσικά, αλλά δεν αρκεί για να αναθερμάνει την αγορά.
Πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι παραμένει ο κίνδυνος ανοδικής τάσεις στις τιμές. Αυτήν τη στιγμή, η αύξηση της ζήτησης από την Κίνα και η επικείμενη έναρξη της περιόδου οδήγησης αντισταθμίζονται μόνο από τη σταδιακή επιστροφή της πρόσθετης ικανότητας διύλισης. Οι συνεχιζόμενες υψηλές τιμές θα έχουν ως αποτέλεσμα την καταστροφή της ζήτησης αλλά προς το παρόν, οι καταναλωτές πληρώνουν απλώς τις αυξημένες τιμές αντί να αλλάζουν τις συνήθειες οδήγησης.
Όσον αφορά στην ελληνική πραγματικότητα, ο κ. Ασμάτογλου επεσήμανε τα κερδοσκοπικά παιχνίδια που σημειώνονται εκτός Ελλάδος.
«Τα κερδοσκοπικά παιχνίδια είναι εκτός Ελλάδος και είναι στην τελική διαμόρφωση της τιμής του καυσίμου για της χώρες της ΝΑ Ευρώπης από την τιμή του Brent μέχρι του διυλισμένου προϊόντος. Παρατηρούμε ότι η τιμή του Brent είναι ίδια, η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου είναι η ίδια και το διυλισμένο προϊόν αυξάνεται. Αυξάνεται γιατί έρχεται ο προσδιορισμός που λέει ότι για τις χώρες της ΝΑ Ευρώπης και επί της Ανατολικής Μεσογείου ειδικότερα, το λεγόμενο Platts, και βάσει αυτού έρχονται και πουλάνε όλα τα διυλιστήρια σε αυτή την τιμή. Θα πρέπει να αρχίσει να αλλάζει ο προσδιορισμός από τη διαμόρφωση της τελικής τιμής εκτός Ελλάδος. Από εκεί ξεκινάει το κακό. Σε όλη την αλυσίδα από το αργό και μετά», τόνισε.
Αναμένονται ανακοινώσεις για νέα μέτρα
Με στόχο να αποκλιμακωθεί η κατάσταση και να αποφευχθεί η καταστροφή της ζήτησης, στο επόμενο δεκαπενθήμερο αναμένεται να ανακοινώσει η κυβέρνηση το πακέτο των νέων μέτρων. Πρόκειται για την επέκταση του fuel pass σε πιο διευρυμένη βάση δικαιούχων ανεβάζοντας τον εισοδηματικό πήχη ενώ γίνονται προσπάθειες η παράταση του μέτρου να αφορά σε μεγαλύτερο του ενός μηνός διάστημα. Ομοίως, αναμένεται να αυξηθεί το ποσόν επιδότησης (από τα 30-55 ευρώ που είναι σήμερα) προκειμένου να γίνει αισθητή η μείωσή της.
Το υπουργείο Οικονομικών φέρεται πλέον να εξετάζει και οριζόντια μέτρα όπως είναι η έκπτωση στην αντλία στη βενζίνη κατά την πρακτική που εφαρμόστηκε και στο πετρέλαιο κίνησης.