Οι αγοραστές αυτοκινήτων της εργατικής τάξης θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς 25% του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στα εισαγόμενα οχήματα, επειδή σχεδόν όλα τα νέα αυτοκίνητα χαμηλού κόστους που πωλούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες κατασκευάζονται αλλού.
Σύμφωνα με το Reuters, οι υποψήφιοι αγοραστές οχημάτων με χαμηλότερο εισόδημα θα υποστούν άλλο ένα πλήγμα από τις αναμενόμενες αυξήσεις στις τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, καθώς αυξάνεται η ζήτηση και η προσφορά συρρικνώνεται.
Τα νέα αυτοκίνητα με τιμές κάτω των 30.000 δολαρίων είναι ήδη σπάνια, καθώς η μέση τιμή του νέου οχήματος πλησιάζει τα 50.000 δολάρια. Ο μόνος τρόπος με τον οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να αποκομίσουν κέρδη από οικονομικά αυτοκίνητα, λένε οι αναλυτές, είναι να τα κατασκευάσουν σε χώρες με χαμηλότερο κόστος παραγωγής.
Διαβάστε ακόμα: Τραμπ: Δεν θα μπορούσε να με ενδιαφέρει λιγότερο αν αυξηθούν οι τιμές των εισαγόμενων οχημάτων
Μια ανάλυση του Reuters των δεδομένων από δύο εταιρείες έρευνας αυτοκινήτων, βρήκε μόνο 16 μοντέλα με μέση τιμή κάτω από 30.000 δολάρια και μόνο ένα της Toyota, το Corolla, να συναρμολογείται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Όλα τα άλλα κατασκευάζονται στο Μεξικό, τη Νότια Κορέα ή την Ιαπωνία.
Η επιβολή δασμών 25% σε αυτά τα αυτοκίνητα χαμηλού κόστους, μπορεί να οδηγήσει σε αυξήσεις τιμών που θα τα καθιστούν μη προσιτά για το κοινό που απευθύνονται ή να αναγκάσουν ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες να τα εγκαταλείψουν εντελώς, ανέφεραν αναλυτές του κλάδου του αυτοκινήτου.
«Τα νέα οχήματα θα είναι πιο ακριβά», δήλωσε ο Sam Fiorani, αντιπρόεδρος της εταιρείας έρευνας AutoForecast Solutions. «Αυτό θα ωθήσει περισσότερους αγοραστές στην αγορά μεταχειρισμένων, γεγονός που θα αυξήσει επίσης την τιμή των μεταχειρισμένων οχημάτων».
Η πολιτική βάση των υποστηρικτών του Τραμπ που ζουν στην αγροτική Αμερική, θα μπορούσε να είναι μεταξύ εκείνων που επωμιστούν το μεγαλύτερο βάρος των εισαγωγικών φόρων. Περίπου οι μισοί ψηφοφόροι που ανέφεραν εισοδήματα νοικοκυριών κάτω των 50.000 δολαρίων ετησίως υποστήριξαν την εκλογή Τραμπ το 2024, μαζί με το 56% των ψηφοφόρων χωρίς πτυχίο κολεγίου, σύμφωνα με μια δημοσκόπηση της Edison Research.
Ο Τραμπ από την πλευρά του υποστηρίζει ότι οι δασμοί θα πυροδοτήσουν μια «έκρηξη» στην αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ. Ορισμένοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι οι υψηλοί φόροι εισαγωγής θα έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα.
«Καθώς η προσιτές τιμές των οχημάτων θα μειώνονται λόγω των υψηλότερων δασμών, τα νοικοκυριά μπορεί να αρχίσουν να δίνουν προτεραιότητα σε άλλους τομείς του προϋπολογισμού τους, μειώνοντας τις δαπάνες τους ή καθυστερώντας τις μεγάλες αγορές (όπως την αγορά αυτοκινήτου)», ανέφερε χαρακτηριστικά ο συντηρητικός οικονομολόγος Arthur Laffer σε έκθεσή του για την πορεία των πωλήσεων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.