Εκατό διόδια έχει η Ελλάδα

Ελένη Μπότα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Εκατό διόδια έχει η Ελλάδα

Σε «χώρα τον διοδίων» έχει μετατραπεί η Ελλάδα, καθώς εκτός από τους δεκάδες υφιστάμενους σταθμούς, αρκετά είναι αυτά που αναμένεται να προστεθούν μέσα στους επόμενους μήνες.

Σήμερα στο οδικό δίκτυο της χώρας υπάρχουν περί τους 100 σταθμούς διοδίων (μετωπικοί αλλά και πλευρικοί), ενώ επιπλέον 22 σταθμοί προβλέπεται ότι θα εγκατασταθούν στην Εγνατία Οδό στο πλαίσιο της παραχώρησης της.

Τα έσοδα από τα διόδια που εισπράττουν οι Όμιλοι που έχουν την ευθύνη της συντήρησης και λειτουργίας ενός οδικού άξονα, διατίθονται αφενός μεν για το κόστος συντήρησης και λειτουργίας και αφετέρου για την εξυπηρέτηση των δανείων και για την επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων των παραχωρησιούχων.

Δεκάδες είναι οι ερωτήσεις που έχουν κατατεθεί στη Βουλή για το υψηλό κόστος των διοδίων στην χώρας μας, το οποίο αναγκαζόταν να πληρώνουν οι οδηγοί ακόμη και πριν την παράδοση των νέων σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, κινούμενοι σε δρόμους – καρμανιόλες.

Αυτό που υποστηρίζουν τα στελέχη του Υπουργείου, είναι το ύψος των διοδίων των νέων οδικών αξόνων που έχει συμβατικά προκαθοριστεί για όλη την 30ετή περίοδο παραχώρησης είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη.

Υποστηρίζουν δε, ότι στην Ελλάδα τα διόδια κοστίζουν 6.5 λεπτά ανά χιλιόμετρο ενώ στην Πορτογαλία κινούνται στο επίπεδο των 8.9 λεπτών ανά χιλιόμετρο στην Γαλλία 8.5, στην Ισπανία 11.2, στην Ιταλία 6.7 λεπτά ανά χιλιόμετρο.

Έρχονται τα ηλεκτρονικά διόδια

Σε διεθνή διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια προχωρά το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

O διαγωνισμός για την «εγκατάσταση πλήρους ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών, δορυφορικής τεχνολογίας με οπτική αναγνώριση» σε όλους αυτοκινητοδρόμους της χώρας θα διεξαχθεί στα μέσα Φεβρουαρίου του 2018, σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί μετά τη δημοσίευση της περίληψης της Διακήρυξης στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Συστήματος για την αναλογική χρέωση διοδίων τελών σε κάθε αυτοκινητόδρομο της ελληνικής επικράτειας πλεονεκτεί σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο σύστημα χρέωσης καθόσον εξασφαλίζει τη χρέωση του χρήστη αποκλειστικά με βάση τη διανυόμενη χιλιομετρική απόσταση, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο αφενός την προσαρμογή προς την ισχύουσα σχετική κοινοτική νομοθεσία και αφετέρου την μέγιστη δυνατή κοινωνική αποδοχή της.

Σύμφωνα με το συνολικό σχεδιασμό του Υπουργείου, το υφιστάμενο σήμερα καθεστώς διοδίων, με μετωπικούς σταθμούς, με δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον λόγω των συχνών στάσεων ανά 30-40 χλμ περίπου και με δίκαιες διαμαρτυρίες από τους χρήστες λόγω της μη αναλογικής χρέωσης, θα αντικατασταθεί από πλήρες Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων αδιάλειπτης ροής (free – flow), με το οποίο θα γίνεται ηλεκτρονικά και αναλογικά η χρέωση της διανυθείσας απόστασης. και μόνο με εξαιρέσεις την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου Αντιρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας – Ακτίου, στις οποίες όμως επίσης θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διόδιου τέλους.

Συγκεκριμένα θα χρησιμοποιείται ένα διττό σύστημα επιβολής τελών ήτοι:

1. Τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια Εποχούμενη Συσκευή (On Board Unit - OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS),

2. Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading - ANPR).

Έτσι, και στις δύο περιπτώσεις καταγράφεται με ακρίβεια η χιλιομετρική απόσταση που τα οχήματα διανύουν στους αυτοκινητοδρόμους, και χρεώνονται αναλογικά με την χιλιομετρική αυτή απόσταση. Ειδικότερα η καταγραφή της διαδρομής των επαγγελματικής χρήσεως οχημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες εφαρμογές ηλεκτρονικής διαχείρισης μεταφορών.

Για τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα θα καταγράφεται μόνο η διανυθείσα απόσταση στον αυτοκινητόδρομο (είσοδος – έξοδος) ενώ μετά την είσπραξη του διόδιου τέλους, τα στοιχεία θα διαγράφονται από το σύστημα για λόγους προστασίας των προσωπικών δεδομένων των χρηστών.

Το ως άνω σύστημα εκτιμάται ότι θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία μέχρι το τέλος του 2018, αρχής γενομένης από την Εγνατία Οδό. Παράλληλα έχει ήδη εκκινήσει, μετά από πρόσκληση που απευθύνθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, εκ μέρους του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η διαδικασία διαβούλευσης με τους Παραχωρησιούχους για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους που λειτουργούν με Συμβάσεις Παραχώρησης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider