Η προσπάθεια επαναφοράς του λιανεμπορίου και ενός μικρού μέρους του κλάδου υπηρεσιών από αύριο θεωρήθηκε αναγκαία για τον περιορισμό των οικονομικών επιπτώσεων οι οποίες σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Χρήστο Ταραντίλη ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ ανά μήνα κλειστής αγοράς, με το δημοσιονομικό κόστος των μέτρων στήριξης να υπολογίζεται περί τα 1,5 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, με δεδομένη την ασάφεια στην υγειονομική κατάσταση διεθνώς, αλλά και τους περιορισμούς να παραμένουν στην εστίαση στο τουρισμό και σε πολλούς άλλους κλάδους η πορεία των επόμενων εβδομάδων είναι αβέβαιη. Η κυβέρνηση έχει ήδη προαναγγείλει την παράταση των οριζόντιων μέτρων στήριξης και για τον Φεβρουάριο – Μάρτιο.
Όπως εξηγούν αρμόδια στελέχη του οικονομικού επιτελείου το ζήτημα είναι να αντέξει ο ιδιωτικός τομέας και να στηριχθεί επαρκώς κατά την περίοδο οριστικής «αποσωλήνωσής» του από τους περιορισμούς και την τροφοδοσία του με κρατικά μέτρα στήριξης…
Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη το οικονομικό επιτελείο μέτρα τις δημοσιονομικές δυνάμεις του και τους κοινοτικούς πόρους που έχει στη διάθεσή του. Σχεδιάζει το πακέτο μέτρων νέας γενιάς το οποίο θα τεθεί σε ισχύ στο επόμενο αυτό στάδιο λαμβάνοντας τη «σκυτάλη» από τα οριζόντια μέτρα τα οποία σε ένα βαθμό θα συνεχίσουν να «τρέχουν» παράλληλα. Όλα αυτά με στόχο να αποφευχθούν μαζικά «λουκέτα» επιχειρήσεων και μία απότομη άνοδος ανεργίας.
Αρμόδια στελέχη θεωρούν δεδομένο ότι η πρόβλεψη του Προϋπολογισμού για μέτρα στήριξης 7,5 δισ. ευρώ θα υπερκαλυφθεί. Επιπλέον ποντάρουν σημαντικά στα 1,7 δισ. ευρώ που θα έρθουν ως επιδότηση το 2021 από το πρόγραμμα React EU και σχεδιάζεται ήδη να οδεύσουν μέσω του ΕΣΠΑ σε νέα Επιστρεπτέα Προκαταβολή σε εγγυήσεις για δάνεια και σε άλλες παρεμβάσεις. Προσμετρούν τα δάνεια του SURE, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, αλλά και πρόσθετα δάνεια που μπορούν να στηριχθούν μέσα από την αναθεώρηση του υφιστάμενου ΕΣΠΑ και άλλες πηγές.
Δεν έχει «κλειδώσει» ο σχεδιασμός της επόμενης ημέρας, εξηγούν αρμόδιες πηγές, γιατί δεν είναι ορατό το τι θα γίνει στο υγειονομικό πεδίο τις επόμενες εβδομάδες. Με ορόσημο έναν μαζικό αλλά και αποτελεσματικό εμβολιασμό θα πρέπει να φανεί αν θα υπάρξει ή όχι άρση των περιορισμών διεθνώς. Ειδικά από τον Απρίλιο και μετά καθώς έτσι θα φανεί αν θα μπορέσει να λειτουργήσει έστω και στο 50% η τουριστική αγορά φέτος…
Καλή επίδοση
Προς το παρόν ο πολύ μικρός αριθμός λουκέτων στα στοιχεία του ΓΕΜΗ για το 2020 αλλά και η συγκρατημένη άνοδος της ανεργίας στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ συνδέονται με την επιλογή των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών να μετέχουν στα μέτρα στήριξης. Η Επιστρεπτέα προκαταβολή έγινε σαφές πως θα συνεχιστεί για όσο χρειαστεί (με επόμενο κύκλο το Μάρτιο).
Η επιλογή υποβολής αίτησης ένταξης στην Επιστρεπτέα 5 την οποία ακολούθησαν περίπου 650.000 εταιρείες και ελεύθεροι επαγγελματίες οδηγεί στην υποχρέωση διατήρησης έως και τον Ιούνιο του 2021 πάνω από 1 εκατ. θέσεων εργασίας. Για να είναι εν μέρει επιδότηση και όχι δάνειο η Επιστρεπτέα ουσιαστικά «υποχρεώνει» και στη διατήρηση εν ζωή της εταιρείας. Να σημειωθεί πως μετά την ολοκλήρωση της προθεσμίας υποβολής αιτήματος την προσεχή Τρίτη θα αρχίσει το ξεκαθάρισμα των εταιρειών που πληρούν τις προϋποθέσεις και πιθανόν ο αριθμός όσων μπορούν να μετέχουν στην επιδότηση/δάνειο των τουλάχιστο 1,5 δις ευρώ να είναι αρκετά μικρότερος.
Παράλληλα, τα επιχειρηματικά βάρη θα συνεχίσουν να στηρίζονται μέσα από το πρόγραμμα ΣυνΕργασία και από τις Αποζημιώσεις Ειδικού Σκοπού. Δεσμεύσεις υπάρχουν και για όσους κατάφεραν να μπουν στα δάνεια της Αναπτυξιακής Τράπεζας.
Νέα εργαλεία για το ήμισυ των επιχειρήσεων που δεν μπορούν να δανειστούν
Ωστόσο αναζητείται ειδική στήριξη για όσους δεν μπορούν να πάρουν αυτά τα «επίσημα» δάνεια λόγω της χρηματοοικονομικής τους «εικόνας». Σε αυτή τη κατηγορία ανήκουν πολύ μικρές επιχειρήσεις με 0-9 εργαζόμενους, αφού δεν πληρούν τα κριτήρια που τίθενται.
Ειδικά για αυτές τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και επαγγελματίες που συνιστούν 50% περίπου της Ελληνικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, σύμφωνα με πληροφορίες, σχεδιάζονται νέα πακέτα στήριξης. Ούτως ώστε να στηριχθεί η διαδικασία επιστροφής τους στην κανονικότητα.
Θεωρείται δεδομένο - όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές – ότι ο μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας επιταχύνθηκε με επίκεντρο την ψηφιοποίηση την οποία ανέδειξαν οι περιορισμοί. Κατά συνέπεια, αναφέρουν, είναι επιτακτική η ψηφιακή μετάβαση και κατάρτιση στις επιχειρήσεις. Αυτό θα γίνει και μέσω εμπροσθοβαρών προγραμμάτων που θα ενταχθούν στο Σχέδιο Ανάκαμψης, το οποίο επιταχύνεται.
Το Σχέδιο βάζει ως προτεραιότητα τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων με φορολογικά κίνητρα για επενδύσεις και χρηματοδότηση για την προμήθεια λογισμικού, υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους, εγκατάσταση εξειδικευμένου εξοπλισμού κλπ. Έμφαση θα δοθεί άμεσα και στην κατάρτιση με όχημα συστήματα και εργαλεία, εργαστηριακό εξοπλισμό για μονάδες Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και μονάδες του ΟΑΕΔ και αναβάθμιση κτιριακών υποδομών. Επίσης προωθείται σχέδιο συγχωνεύσεων εταιρειών μέσα από ένα καθεστώς κινήτρων το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων και την εισαγωγή μιας νέας νομικής μορφής για τις αστικές επιχειρηματικές συμπράξεις.
Τα νέα μέτρα στήριξης
Όταν θα αρχίσει να φαίνεται το τέλος της πανδημίας τα οριζόντια μέτρα στήριξης θα διαδεχθούν στοχευμένες παρεμβάσεις για αυτούς που δέχτηκαν αποδεδειγμένα (με βάση στοιχεία 2019 και προηγούμενων ετών), μεγαλύτερο πλήγμα λόγω της υγειονομικής κρίσης.
Στο «καλάθι» των νέων μέτρων περιλαμβάνεται και η στήριξη που μπορεί να παρέχεται σε εταιρείες με πτώση τζίρου τουλάχιστον 30% που ήταν ζημιογόνες το 2020 λόγω μεγάλων δαπανών. Μία πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι να αναφορά στη χρήση του εργαλείου αυτού για την παροχή εγγυήσεων για δάνεια τόνωσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων.
Δίνεται και η δυνατότητα από την ΕΕ για νέες παρεμβάσεις στο πεδίο της ρύθμισης οφειλών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δώσει το δικαίωμα σε όλες τις κυβερνήσεις να προχωρήσουν στις ρυθμίσεις των οφειλών που δημιουργήθηκαν εν μέσω πανδημίας ή που θα δημιουργηθούν έως και το πρώτο μισό του 2021, με χρονικό ορίζοντα στο τέλος του 2022.Η νέα αυτή «γενιά» ρυθμίσεων αφορά σε χρέη προς την εφορία και τα ταμεία επιχειρήσεων και επαγγελματιών.
Επιπλέον προχωρά το σχέδιο για τη Γέφυρα 2 προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αλλά και το νέο πλάνο επιδοτούμενων θέσεων απασχόλησης. Επίσης προωθείται η επιτάχυνση στην απονομή των συντάξεων, ούτως ώστε να μειωθούν και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Κράτους προς ιδιώτες και οι παρεμβάσεις του Αναπτυξιακού Νόμου και των επιδοτήσεων του ΕΣΠΑ (κυρίως των 800 εκατ που θα διατεθούν από τις περιφέρειες σε πληττόμενες εταιρείες).
Παράλληλα η κυβέρνηση - όπως έχει ήδη παραγγελθεί από αρμόδια στελέχη - θα επιχειρήσει να μονιμοποιήσει τα φορολογικά/ασφαλιστικά μέτρα του 2021 που προς το παρόν έχουν προσωρινό χαρακτήρα. Όπως είναι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τον ιδιωτικό τομέα. Αυτό θα πρέπει να αποφασίσει τελεσίδικα αργότερα, όταν θα υπάρχει σαφής εικόνα και το κόστος της πανδημίας στα κρατικά ταμεία αλλά και για τις αποφάσεις που θα λάβει το Eurogroup αναφορικά με το πώς θα αρθεί η ρήτρα γενικής διαφυγής που σήμερα υφίσταται και επιτρέπει τα προσωρινά μέτρα στήριξης. Ειδική σημασία στο ίδιο πεδίο άλλωστε έχει και η συζήτηση για τους δημοσιονομικούς κανόνες οι οποία έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και θα επιχειρηθεί από ελληνικής πλευράς να συνδεθεί με τους δημοσιονομικούς στόχους της Ενισχυμένης Εποπτείας.
Ειδική σημασία δίδεται και στη διατήρηση ενός καλού κλίματος για την επόμενη μέρα. Αυτό σχετίζεται και με την πορεία των μεταρρυθμίσεων, αλλά και με την έλευση ξένων επενδύσεων στο πρότυπο της Amazon.
Διαβάστε επίσης:
- Χτίζεται το νέο πακέτο στήριξης με Επιστρεπτέα διαρκείας, Γέφυρα 2 και ενισχύσεις à la carte
- Στα σκαριά νέο εργαλείο στοχευμένης επιδότησης φόρων & εισφορών πληττόμενων εταιρειών-επαγγελματιών
- Πώς θα λειτουργεί το νέο μέτρο στήριξης για εταιρείες με πτώση τζίρου 30%
Φωτογραφία:Getty Images/Ideal Image