Η κρίση μπορεί να αύξησε τα οικονομικά προβλήματα των επιχειρήσεων, να έσφιξε την θηλιά των υποχρεώσεων και πολλές από αυτές να τις έφερε στο χείλος του γκρεμού, ωστόσο είχε και θετικές επιπτώσει καθώς αναγκάστηκαν να ανοίξουν τα φτερά τους σε νέους επενδυτικούς προορισμούς.
Λόγω της κρίσης και της μειωμένης ζήτησης, πολλές επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα μέχρι τώρα «κλειστά σύνορα» τους και να επεκταθούν σε νέες αγορές.
Μπαχάμες, Μπαγκλαντές, Ντουμπάι, Μεξικό, Αυστραλία αλλά και Αμερική αποτέλεσαν τους νέους επιχειρηματικούς προορισμούς δεκάδων εταιρειών, με στόχο την ενίσχυση του τζίρου τους ή ακόμη και την επιβίωση τους.
Όπως ανέφερε στο insider.gr η ιδιοκτήτρια της αλυσίδας Mini Raxevsky, Δήμητρα Ραξέβσκυ «αν δεν προέκυπτε η κρίση στην χώρα μας, δεν θα πηγαίναμε σε νέες αγορές, δεν θα είχαμε κάνει ανοίγματα στο εξωτερικό, όπως για παράδειγμα στο Μεξικό και τη Νότια Αφρική, χώρες στις οποίες υπογράψαμε προσφάτως συνεργασίες.
Η ελληνική αγορά επαρκούσε για να καλύψει τις ανάγκες μας. Με τη μείωση της κατανάλωσης και την οικονομική κρίση στη χώρα μας όμως αναγκαστήκαμε να κοιτάξουμε αλλού. Στην αρχή η κατάσταση ήταν δύσκολη, αλλά με τον καιρό oι συνθήκες βελτιώθηκαν αισθητά, αφού και εμείς καταλάβαμε τι θέλουν οι ξένοι από εμάς και τί θέλουμε εμείς από εκείνους».
Αρκετές όμως ελληνικές επιχειρήσεις δεν έμειναν απλά στη σύναψη συνεργασιών με τοπικούς παίκτες της εκάστοτε αγοράς. Πολλές προχώρησαν ή ετοιμάζονται να προχωρήσουν σε παραγωγικές επενδύσεις γεγονός που συνεπάγεται ότι η τοποθέτηση τους θα είναι στρατηγική και όχι ενδεχομένως, ευκαιριακή.
Όπως για παράδειγμα η κατασκευή νέου εργοστασίου στην Αμερική από την βιομηχανία πλαστικών Lariplast του Ι. Τσερέπα. Για την υλοποίηση της επένδυσης, η οποία εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 15 εκατ. ευρώ και θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2017, υπάρχει ήδη προσύμφωνο συνεργασίας με τοπικό παίκτη, ο οποίος θα συμμετάσχει με 1 εκατ. ευρώ αλλά και θα απορροφά το σύνολο της παραγωγής των πλαστικών ειδών της βιομηχανίας.
Mε νέο εργοστάσιο έκανε μπάσιμο στην αμερικανική αγορά και η Megas Yeeros, η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής γύρου και κρεατοσκευασμάτων στην Ελλάδα είναι τώρα και στην Αμερική με ένα εργοστάσιο σύγχρονης τέχνης 2.500 τμ2.
Ο Μέγας Γύρος παράγει για λογαριασμό της ελληνικής, της αμερικάνικης και της ευρωπαϊκής αγοράς πάνω από 35 τόνους γύρο την ημέρα, 5 τόνους κρεατοσκευασμάτων και πάνω από 10 τόνους σουβλάκια.
Νέα παραγωγική μονάδα σχεδιάζει και η εταιρεία κρουασάν Chipita στη Μαλαισία από κοινού με την εταιρεία παραγωγής μπισκότων, Munchy’s. Το ύψος της επένδυσης υπολογίζεται στα 10 εκατ. ευρώ, με την Chipita να συμμετέχει στο joint venture με ποσοστό 40% και την μαλαισιανή εταιρεία με 60%. Το νέο εργοστάσιο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους.
Από την αρχή της κρίσης η βιομηχανία επέκτεινε τις δραστηριότητες σε νέες αγορές, όπως η Αίγυπτος, το Μεξικό, η Γκάνα και η Σαουδική Αραβία.
Όσον αφορά την εμπειρία των επιχειρηματιών από την μέχρι τώρα δραστηριοποίηση τους στις ξένες αγορές, είναι αρκούντως θετική, αφού όπως υποστηρίζουν το φορολογικό πλαίσιο είναι ξεκάθαρο, η φορολογική πολιτική σταθερή και η γραφειοκρατία πολύ μικρότερη (ή σχεδόν ανύπαρκτη) σε σχέση με την Ελλάδα.