Mε την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη γερμανική Fraport, μπαίνει στην τελική ευθεία και η υπογραφή των συμβάσεων εφοδιασμού των αεροσκαφών που θα προσγειώνονται σε αυτά.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δύο μεγάλοι παίκτες της αγοράς πετρελαίου που προκρίνονται είναι τα Ελληνικά Πετρέλαια και Motor Oil, με τα ΕΛΠΕ να φέρεται να έχουν προβάδισμα. Και αυτό γιατί όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, τα ΕΛΠΕ διαθέτουν διυλιστήρια ανά την Ελλάδα, γεγονός που τους δίνει ένα ελαφρύ προβάδισμα.
Μία τέτοια σύμβαση - όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς θα δώσει σημαντική ώθηση στα οικονομικά μεγέθη του Ομίλου που θα επιλεγεί καθώς το 2015 οι επιβάτες των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που πέρασαν από αυτά, ξεπέρασαν τα 23 εκατ.
Πολλοί πάντως δεν αποκλείουν η σύμβαση της Fraport να γίνει και με τους δύο πετρελαϊκούς Ομίλους, με το μεγαλύτερο όμως ποσοστό να κατέχει ο ένας εκ των δύο.
Πηγές της αγοράς αναφέρουν πως μία τέτοια σύμβαση θα εξασφαλίσει σημαντικές οικονομίες κλίμακος για την Fraport καθώς η σύμβαση που θα υπογράψει θα είναι ενιαία και για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και όχι ξεχωριστή για το καθένα από αυτά, κάτι που γινόταν μέχρι σήμερα.
Όμως και η παρούσα συγκυρία για τους πετρελαϊκούς Ομίλους της χώρας είναι κάτι παραπάνω από ευνοϊκή καθώς προμηθεύονται την πρώτη ύλη, δηλαδή αργό πετρέλαιο, φθηνά ενώ παράλληλα η ζήτηση για τα τελικά προϊόντα όπως βενζίνη, diesel, αεροπορικά καύσιμα κ.τ.λ. παραμένει ικανοποιητική, με αποτέλεσμα τα περιθώρια διύλισης να κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα.
Η νέα «χρυσοφόρα» σύμβαση με την Fraport, εκτιμάται ότι θα υπογραφεί στο τέλος του έτους, λίγο μετά τη σύμβασης παραχώρησης των αεροδρομίων.
Στις επόμενες πάντως ημέρες, αναμένεται να περάσει για ψήφιση από τη Βουλή η σύμβαση η οποία προβλέπει τη λειτουργία, διαχείριση, ανάπτυξη και συντήρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας στην Fraport για 40 χρόνια.
Η ανάληψη της λειτουργίας των αεροδρομίων εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει στο τέλος του έτους, με την ταυτόχρονη προκαταβολή του τιμήματος παραχώρησης ύψους 1.234.000.000 ευρώ από την κοινοπραξία.
Tα αεροδρόμια που βρίσκονται στην ηπειρωτική χώρα είναι του Ακτίου (PVK), της Καβάλας (KVA) και της Θεσσαλονίκης (SKG).
Τα υπόλοιπα 11 αεροδρόμια βρίσκονται σε νησιά και είναι της Κέρκυρας (CFU), των Χανίων/ Κρήτης (CHQ), της Κεφαλονιάς (EFL), της Κω (KGS), της Μυτιλήνης (MJT), της Μυκόνου (JMK), της Ρόδου (RHO), της Σάμου (KGS), της Σαντορίνης (JTR), της Σκιάθου (JSI) και της Ζακύνθου(ZTH).
Η κυριότητα των αεροδρομίων θα παραμείνει στο Ελληνικό Δημόσιο για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης. Πέραν της προκαταβολής του τιμήματος παραχώρησης, θα καταβάλλεται κάθε χρόνο τίμημα 22,9 εκατ. ευρώ, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως.
Η κοινοπραξία Fraport- Κοπελούζου θα επενδύσει συνολικά 330 εκατομμύρια ευρώ σε αερολιμενικές υποδομές μέχρι το 2020, ενώ κατά τα επόμενα χρόνια της παραχώρησης θα ακολουθήσουν επενδύσεις συντήρησης, αναβάθμισης και επέκτασης των αεροδρομίων καθοριζόμενες από την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης.
Η γερμανική πλευρά, με τον Όμιλο Κοπελούζου, εμφανίζεται έτοιμη για την ανάληψη του ελέγχου των αεροδρομίων.
Οι δύο επιχειρηματικοί όμιλοι φέρεται ότι έχουν εξασφαλίσει ήδη χρηματοδότηση 600 εκατ. ευρώ από τις τρεις θεσμικές τράπεζες (EBRD, IFC και ΕΙΒ), ενώ το ποσό δεν αποκλείεται να αυξηθεί στα 750 εκατ. ευρώ, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο. Ο δανεισμός θα εξαρτηθεί από το ύψος των ιδίων κεφαλαίων που θα αξιοποιήσουν οι δύο πλευρές. Στη συμφωνία δανειοδότησης της Fraport Greece αναμένεται να συμμετάσχουν και εμπορικές τράπεζες από την Ελλάδα.
Στόχος της κοινοπραξίας είναι με την περαιτέρω αναβάθμιση των υποδομών των περιφερειακών αερολιμένων να υπάρχει και σταδιακή αύξηση της επιβατικής κίνησης και των αφίξεων.
Μόνο στους χώρους εξυπηρέτησης του αεροδρομίου «Μακεδονία» στην πρώτη πενταετία της παραχώρησης, θα προστεθούν πάνω από 35.000 τ.μ.
Eπίσης η κοινοπραξία έχει δεσμευτεί για την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών, οι οποίες θα εξασφαλίσουν υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης και μάλιστα θα υπάρχει point system με ποινές, ενώ θα ελέγχονται από διεθνείς φορείς κύρους.
Βάσει του business plan του παραχωρησιούχου, θα δημιουργηθούν περίπου 1.700 νέες θέσεις εργασίας.