Την αισιοδοξία τους ότι το επόμενο δεκαήμερο θα έχει υπογραφεί η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) ώστε να ξεμπλοκάρουν οι διαδικασίες και να πέσουν οι υπογραφές στις συμβάσεις για τα καλωδιακά τμήματα της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, εκφράζουν υψηλόβαθμα στελέχη του ΑΔΜΗΕ.
Η αισιοδοξία αντλείται από το γεγονός ότι τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαβουλεύσεις μεταξύ στελεχών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) και της Περιφέρειας Κρήτης, η οποία απορρίπτει τη χωροθέτηση του σταθμού μετατροπής ενέργειας της Δαμάστας, με συνέπεια να έχει καθυστερήσει σημαντικά η έκδοση της ΑΕΠΟ.
Να θυμίσουμε ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο του νησιού είχε αποφασίσει να συνταχθεί με τους τοπικούς φορείς της Κρήτης που επιθυμούν την εγκατάσταση του έργου στην Κορακιά και όχι στη Δαμάστα, στάση που, ούτως ή άλλως, ήταν γνωστή ήδη από το 2018, οπότε είχαν εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι. Η Περιφέρεια Κρήτης και οι φορείς του νησιού ζητούν επίσης ανταποδοτικά οφέλη για τον Δήμο Μαλεβιζίου, λόγω της όχλησης από την προσαιγιάλωση του καλωδίου.
Στενεύουν τα χρονικά περιθώρια
Αν όλα προχωρήσουν δίχως άλλα εμπόδια και αφού το ζήτημα περάσει και από την έγκριση του Ελεγκτικού Συμβουλίου, μπορεί στα τέλη Μαρτίου να έχουν πέσει οι υπογραφές για τα καλώδια και τον Απρίλιο για τους μετασχηματιστές, ώστε να ξεκινήσουν οι πρώτες εργασίες για την κατασκευή του έργου, καθώς τα χρονικά περιθώρια στενεύουν (ο στόχος είναι η μεγάλη διασύνδεση να ολοκληρωθεί το 2023). Είναι αξιοσημείωτο ότι ανάδοχοι του έργου είναι οι εταιρείες Prysmian, Nexans και Ελληνικά Καλώδια – ΝΚΤ. Όσο για τον διαγωνισμό που αφορά στους σταθμούς μετατροπής και στον υποσταθμό, προσφορές έχουν υποβάλλει οι κοινοπραξίες ΤΕΡΝΑ – SIEMENS και Mytilineos – General Electric – Nari.
Σχετικά με τη μικρή διασύνδεση Κρήτης - Πελοποννήσου, σήμερα στην Κρήτη τα έργα αναπτύσσονται κατά μήκος του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Ωστόσο, το μεγάλο στοίχημα για τους αναδόχους (Prysmian και της Ελληνικά Καλώδια) αποτελεί η πόντιση του καλωδίου 132 χλμ. σε βάθος έως και 1.000 μέτρων, η οποία επιχειρείται για πρώτη φορά παγκοσμίως και, όπως αναφέρουν πηγές του ΑΔΜΗΕ, κανείς δεν μπορεί να προεξοφλήσει ότι δεν θα υπάρξουν απρόβλεπτες καθυστερήσεις. Πάντως, το χρονοδιάγραμμα, εκτός απροόπτου αναφέρει ηλέκτριση του καλωδίου στα τέλη του έτους.