Στον απολογισμό του έργου της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων κατά τα προηγούμενα έτη, αλλά και στην παρουσίαση των τελευταίων εξελίξεων προχώρησε, ενώπιον των μελών της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, ο πρόεδρος της ΕΕΕΠ, Ευάγγελος Καραγρηγορίου.
Όπως τόνισε, μεταξύ άλλων, «το έτος 2016, το έτος δηλαδή όπου ανέλαβα την Προεδρία της Αρχής, στη συνεδρίαση της Επιτροπής αυτής, είχα αναφέρει ότι σκοπός μας είναι να ολοκληρώσουμε τη ρύθμιση της αγοράς. Και αυτό ακριβώς κάναμε επιλέγοντας να ασχοληθούμε με όλα τα εκκρεμή και ανοικτά θέματα, τα οποία ήταν πολλά, μεγάλα και δύσκολα. Θέματα τα οποία όσο παρέμεναν εκκρεμή δημιουργούσαν δυσλειτουργίες, ανισορροπίες και προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία της νόμιμης αγοράς. Και αυτά τα προβλήματα ανατροφοδοτούσαν συνεχείς εντάσεις, τριβές, δικαστικές διαμάχες και εν τέλει ζημιά για το δημόσιο συμφέρον».
Από την πλευρά μας, συνέχισε ο κ. Καραγρηγορίου, δεν διστάσαμε στιγμή να λάβουμε πρωτοβουλίες άμεσα και εμπροσθοβαρώς. Με βάση τις βέλτιστες διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές. Προκειμένου να διαμορφωθεί ένα νόμιμο, ελεγχόμενο και υπεύθυνο περιβάλλον που προστατεύει τον παίκτη. Ώστε η παικτική δραστηριότητα να διοχετευτεί στα νόμιμα από τα παράνομα δίκτυα.
Όπως ανέφερε στη συνέχεια ο κ. Καραγρηγορίου, «στο πλαίσιο αυτό επιλέξαμε να ξεκινήσουμε με τα δυσκολότερα και πιο περίπλοκα θέματα. Αυτά βάλαμε ως προτεραιότητα. Έτσι ρυθμίσαμε τα VLTs με έναν από τους αυστηρότερους κανονισμούς σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Σήμερα 4 έτη μετά την εκκίνηση της ανάπτυξης του νόμιμου δικτύου παιγνιομηχανημάτων VLTs μπορούμε με βεβαιότητα να ισχυριστούμε ότι η ανάπτυξη αυτή έχει επιφέρει ένα καίριο πλήγμα στον παράνομο τζόγο».
Αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου για την αγορά καζίνο – Η περίπτωση του Ελληνικού
«Μια ακόμα από τις κύριες παρεμβάσεις στη νόμιμη αγορά αποτέλεσε η αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου για την αγορά καζίνο με τον νόμο 4512/2018. Στην κατεύθυνσή της εξυγίανσης των υφιστάμενων επιχειρήσεων της αγοράς αυτής, οι οποίες είναι επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας και είχαν πληγεί σημαντικά από την κρίση. Με ταυτόχρονη θέσπιση κινήτρων και υποχρεώσεων. Παρέμβαση που ταυτόχρονα άνοιξε το δρόμο για την προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων και για την σύνδεση της αγοράς καζίνο με το τουριστικό προϊόν της χώρας. Αλλά και τη θέσπιση και εφαρμογή αδιάβλητων διαδικασιών χορήγησης αδειών, που διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον. Με τρανό παράδειγμα την επιτυχή υλοποίηση του διαγωνισμού του καζίνο στο Ελληνικό στον οποίο προχτές αναδείξαμε τον Προσωρινό Ανάδοχο. Ενός διαγωνισμού που σχεδιάστηκε από την ΕΕΕΠ εξαιρετικά προσεκτικά, για να διασφαλιστεί η μεγιστοποίηση του ενδιαφέροντος και της συμμετοχής, η μεγιστοποίηση της τεχνικής και της οικονομικής προσφοράς, για να διασφαλιστεί η μέγιστη διαφάνεια και ταχύτητα στη διαδικασία, όπως και εν τέλει έγινε, αφού δικαιωθήκαμε, σε όλες τις προσφυγές που δέχτηκε η διαδικασία, αλλά και λόγω της προσέλκυσης 2 μεγάλων σχημάτων διεθνούς βεληνεκούς, και άρα του ανταγωνισμού προέκυψε, και εν τέλει τη μεγιστοποίηση της προσφοράς σε εμπροσθοβαρή βάση τόσο στην επένδυση που δεσμεύεται ότι θα πραγματοποιήσει ο Προσωρινός Ανάδοχος στην πρώτη φάση όπου θα λειτουργήσει, όσο και στο τίμημα», πρόσθεσε για να συμπληρώσει:
«Μια αδειοδότηση που η επιτυχία της ήταν πολυσύνθετη και με τεράστια αναπτυξιακή διάσταση αφού αποτελεί αναβλητική αίρεση για το ξεκίνημα της συνολικής επένδυσης του Ελληνικού. Και για την οποία η συνεργασία της ΕΕΕΠ με τα αρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Οικονομικών ήταν και είναι εξαιρετικά παραγωγική και αποδοτική, λύνοντας άμεσα κάθε ζήτημα που απαιτούνταν. Αλλά και μια αδειοδότηση η οποία αυτή καθαυτή έχει σημαντικό επενδυτικό αντίκτυπο. Έτσι η προσφορά που λάβαμε αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης για τις επενδυτικές προοπτικές της χώρας. Αφού δεν πρόκειται για ένα απλό καζίνο. Αλλά αφορά την ανάπτυξη, βάση των προδιαγραφών που ως ΕΕΕΠ θέσαμε μιας γιγαντιαίας επένδυσης τουριστικού χαρακτήρα από την Ένωση προσώπων που αναδείχτηκε Προσωρινός Ανάδοχος. Μια επένδυσης που είναι greenfield, δηλαδή θα αναπτυχθεί εκ του μηδενός, με νέα κεφάλαια και προφανώς θα τονώσει και τον κατασκευαστικό κλάδο. Και που η τεχνική προσφορά ξεπέρασε σημαντικά τις ήδη μεγάλες προδιαγραφές που είχαμε θέσει. Μιας επένδυσης που θα συμβάλλει στην αύξηση της επισκεψιμότητας της Αθήνας αλλά και την προσέλκυση εγχώριων και αλλοδαπών καταναλωτών υψηλού εισοδήματος. VIP πελατών. Στην αύξηση της μέσης τουριστικής δαπάνης. Στην επιμήκυνση του χρόνου παραμονής των επισκεπτών. Στην άμβλυνση της εποχικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Και φυσικά στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας».
Σύμφωνα με τον κ. Καραγρηγορίου «ο νέος αυτός ρόλος της ΕΕΕΠ στην προώθηση τόσο μεγάλων στρατηγικών επενδύσεων προς όφελος της Ελληνικής Οικονομίας, είναι κάτι που το επιδιώξαμε. Ταυτόχρονα όμως μας γέμισε ευθύνη ώστε να ανταποκριθούμε γρήγορα και αποτελεσματικά. Και αυτό κάνουμε».
Συνολική ρύθμιση της αγοράς του Διαδικτύου
«Και τέλος, επιδιώξαμε τη συνολική και οριστική ρύθμιση της αγοράς του διαδικτύου. Με το τον νόμο του 4635/2019 με τον οποίο άνοιξε ο δρόμος για τη χορήγηση των αδειών και τη λήξη του μεταβατικού καθεστώτος που ίσχυε για χρόνια. Και με την ολοκλήρωση του κανονιστικού πλαισίου τον Αύγουστο του 2020 με την έκδοση πληθώρας (8) Υπουργικών Αποφάσεων κατόπιν εισήγησης δικής μας. Σήμερα η διαδικασία αδειοδότησης βρίσκεται εν εξελίξει αφού έχουν κατατεθεί αιτήσεις από 19 εταιρείες και για τις 2 άδειες, αριθμός εξαιρετικά σημαντικός. Έτσι στο άμεσο μέλλον θα έχουμε μια διαδικτυακή αγορά με κανονικές άδειες και ένα κανονιστικό πλαίσιο που διασφαλίζει τον αυστηρό έλεγχο των εταιρειών αυτών, καθώς και την άμεση πρόσβαση της επιτροπής παιγνίων στο σύνολο των δεδομένων της παικτικής δραστηριότητας μέσω online διασύνδεσης», ανέφερε στη συνέχεια ο πρόεδρος της ΕΕΕΠ.
«Ωστόσο δεν σταματάμε εδώ. Απαιτείται περαιτέρω εντατικοποίηση των προσπαθειών. Έχει διαφανεί ότι το υπάρχον πλαίσιο αρμοδιοτήτων περιορίζει τη δυνατότητα παρεμβάσεων, αξιοποίησης της τεχνογνωσίας της αρχής και την έκταση και το βάθος των συνεργασιών και αυτό πρέπει να διευρυνθεί. Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, κλείνω λέγοντας τα εξής. Τα τελευταία χρόνια η νόμιμη αγορά τυχερών παιγνίων βρίσκεται σε φάση μετασχηματισμού. Με τις ενέργειες μας δρομολογήσαμε παρεμβάσεις σε όλα τα θέματα. Πολλά έχουν επιτευχθεί. Αλλά και αρκετά ακόμα μπορούν και πρέπει να γίνουν. Κυρίως στην υλοποίηση του θεσπισμένου πλαισίου και τον έλεγχο του.
Στην οργανωτική ενίσχυση και τη θεσμική θωράκιση της αρχής για να ανταπεξέλθει στις αυξημένες απαιτήσεις. Με τη γρήγορη ολοκλήρωση των μετατάξεων και την παράταση των αποσπάσεων όσων υπαλλήλων μας το επιθυμούν. Ώστε η ΕΕΕΠ επιτέλους να ξεφύγει από την παγίδα της υποστελέχωσης, που μειώνει το ηθικό του προσωπικού μας και ελλοχεύει τεράστιους κινδύνους για το έργο μας. Συγκεκριμένα το έτος 2014 η ΕΕΕΠ διέθετε 173 υπαλλήλους, εκ των οποίων οι 120 υπηρετούντες στην κεντρική υπηρεσία ενώ σήμερα διαθέτει μόνο 70 υπαλλήλους, με περίπου 35 στην κεντρική υπηρεσία. Με προοπτική να μειωθούν και άλλο τους επόμενους μήνες. Άρα έχουμε μια τρομακτική συρρίκνωση, αφού αποχώρησαν 100 υπάλληλοι της κεντρικής υπηρεσίας. Και αυτό σε μια περίοδο που οι αρμοδιότητες και το έργο μας έχει πολλαπλασιαστεί. Ναι μεν τα υπηρεσιακά στελέχη της Αρχής με υπερπροσπάθεια και αυταπάρνηση έχουν ανταπεξέλθει σε όλα αυτές τις προκλήσεις. Αλλά πλέον η κατάσταση είναι οριακή. Η ΕΕΕΠ δεν μπορεί να αντέξει ούτε μια αποχώρηση. Και δεν είναι σχήμα λόγου.
Και τέλος απαιτούνται και παρεμβάσεις και στην ολιστική αντιμετώπιση των επιβλαβών κοινωνικών συνεπειών των τυχερών παιγνίων. Παρεμβάσεις για τον εθισμό. Για τα οποία έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις κατατεθειμένες. Αξιότιμοι κκ. Βουλευτές. Δεν διεκδικούμε ότι είμαστε τέλειοι ούτε αλάνθαστοι. Θεωρούμε όμως ότι δεν παραμείναμε άπρακτοι και στάσιμοι. Ότι δεν διστάσαμε να λάβουμε αποφάσεις όταν έπρεπε. Ότι τα αποτελέσματα των προσπαθειών μας είναι απτά. Και ότι βαδίζουμε προς την σωστή κατεύθυνση με σταθερά βήματα», κατέληξε ο κ. Καραγρηγορίου.
Εύσημα από τα μέλη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας
Τα μέλη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας συνεχάρησαν τον κ. Καραγρηγορίου για το έργο που έχει επιτελέσει στη ρυθμιστική αρχή και στάθηκαν ιδιαίτερα στη ρύθμιση της αγοράς παιγνίων, την αδειοδότηση της online αγοράς, την πάταξη του παράνομου τζόγου και τον διαγωνισμό για το Καζίνο στο Ελληνικό.
Στο πλαίσιο ερωτήσεων που υπέβαλαν οι βουλευτές, ο κος Καραγρηγορίου απάντησε χαρακτηριστικά:
Αυστηρή ρύθμιση της online αγοράς - Σημαντικά οφέλη για το κράτος
«Έχουμε δεχτεί 19 αιτήσεις για αδειοδότηση online παρόχων… Είναι αυξημένος ο αριθμός των αιτήσεων. Να υπενθυμίσω ότι οι άδειες κοστίζουν 5 εκατομμύρια ευρώ, είναι σημαντικό το τίμημα των αδειών, και ξεπερνούν τις προβλέψεις για 15 άδειες, που περιλαμβάνονταν στον Προϋπολογισμό του Κράτους… Το επόμενο διάστημα θα εξεταστούν οι αιτήσεις… Εντός του έτους θα έχει ολοκληρωθεί και η κάλυψη των τεχνικών προδιαγραφών, που έχουμε θέσει και είναι στα πιο υψηλά στάνταρ διεθνώς. Αφού φεύγουμε από το μεταβατικό καθεστώς που οι εταιρείες ήταν στο εξωτερικό και δεν είχαμε πρόσβαση στα στοιχεία τους, πλέον θα έχουμε πρόσβαση στους server τους και uα μπορούμε ανά πάσα στιγμή να βλέπουμε τι γίνεται και να μην ξεφεύγει τίποτα…
Πρώτη φορά τέθηκε σε ισχύ με υπουργική απόφαση, κατόπιν δικής μας εισήγησης, ο λεγόμενος Κανονισμός Καταλληλότητας Προσώπων. Δεν θα αδειοδοτούμε πλέον μόνο τις εταιρείες του διαδικτύου, θα αδειοδοτούμε κάθε πρόσωπο, φυσικό και νομικό, το οποίο εμπλέκεται με κάποιο τρόπο σε συγκεκριμένη δραστηριότητα… Θα δημιουργήσουμε μετοχολόγιο, που στο παρελθόν δεν υπήρχε… και θα ξέρουμε μέχρι και τον τελευταίο μέτοχο, θα ξέρουμε τις διοικήσεις των εταιρειών και θα πρέπει να έχουν πάρει έγκριση καταλληλότητας από εμάς, θα γνωρίζουμε τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, τους εργαζόμενους που εκτελούν κρίσιμες λειτουργίες, τους συνεργάτες των εταιρειών, τα διάφορα site που προωθούν αυτές τις εταιρείες, τους κατασκευαστές, αυτούς που αγοράζουν τις πλατφόρμες και την τεχνολογία τους...»
Συνεχής πρόοδος στην πάταξη του παράνομου online τζόγου
«Πλέον με την αδειοδότηση των εταιρειών του διαδικτύου, θα έχουμε «άσπρη λίστα» για πρώτη φορά… Όταν ανέλαβα είχαμε 600 ιστοτόπους στη «μαύρη λίστα» [των παράνομων παρόχων]… Με πάρα πολλή δουλειά από στελέχη της Αρχής, φτάσαμε να έχουμε 2.700 παράνομους ιστοτόπους στη «μαύρη λίστα»… Ωστόσο, δεν είχαμε «άσπρη λίστα», γεγονός που σήμαινε ότι έπρεπε να τεκμηριώνεις κάθε φορά τον έλεγχο σου. Πλέον, όποιος δεν είναι στην «άσπρη λίστα» θα είναι στη «μαύρη λίστα»… Οι έλεγχοι θα μπορούν να γίνονται παρά πολύ πιο γρήγορα πλέον…»
Η επιτυχημένη ρύθμιση των VLTs χτυπά τον παράνομο τζόγο
«…Ρυθμίσαμε τα Video Lottery Terminals (VLTs), με έναν από τους αυστηρότερους κανονισμούς σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Έτσι, σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά την εκκίνηση της ανάπτυξης του νόμιμου δικτύου παιγνιομηχανημάτων VLTs, μπορούμε με βεβαιότητα να ισχυριστούμε ότι η ανάπτυξη αυτή έχει επιφέρει ένα καίριο πλήγμα στον παράνομο τζόγο… Η σύμβαση για τα VLTs είχε γίνει από το ελληνικό δημόσιο… με μια συγκεκριμένη λογική. Ποια ήταν; Ότι είχε κατακλυστεί, στο παρελθόν, κάθε γειτονιά με παράνομο παιχνίδι. Υπήρχαν λεγόμενα ίντερνετ καφέ, που στην πραγματικότητα δεν ήταν ίντερνετ καφέ και είχαν από πίσω τη δεύτερη αίθουσα με τα φρουτάκια και τα λοιπά παράνομα παίγνια… Δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια σε αυτό και το ελληνικό δημόσιο δεν έκλεισε τα μάτια σε αυτό και προφανώς έκανε αυτήν τη σύμβαση και γι’ αυτό έχει δοθεί ένα καίριο πλήγμα στον παράνομο τζόγο...»
Η ΕΕΕΠ παράγει υπερπλεονάσματα κάθε χρόνο
«Αυτό που θέτει ο κρατικός προϋπολογισμός ως πλεόνασμα που πρέπει να αποδίδει η ΕΕΕΠ είναι της τάξης των 4-4,5 εκατομμυρίων ευρώ. Το δικό μας πλεόνασμα αγγίζει τα 10 εκατομμύρια ευρώ. Συνεπώς, έχουμε υπερπλέονασμα περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ. Το όριο των 4,5 εκατομμυρίων ευρώ που μας τίθεται είναι το υψηλότερο μεταξύ των Ανεξάρτητων Αρχών. Δίνουμε τα περισσότερα χρήματα πίσω στον κρατικό προϋπολογισμό. Αποδίδουμε όλο το πλεόνασμα στον κρατικό προϋπολογισμό…».