Σε σημαντικές επενδύσεις με επίκεντρο τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα προχώρησαν εν μέσω πανδημίας και βλέποντας την τάση των καταναλωτών να στρέφονται στις Online αγορές, τα ελληνικά σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ από την αρχή της πανδημίας έως τον Σεπτέμβριο του 2020 οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι δαπάνησαν 4,7 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία και ανάπτυξη των ηλεκτρονικών τους καταστημάτων. Οι δαπάνες αυτές αφορούσαν τόσο στη διαμόρφωση, λειτουργία και υποστήριξη των ηλεκτρονικών καταστημάτων, όσο και των διαδικασιών που τα υποστηρίζουν, όπως Logistics με την αγορά εξοπλισμού και τη δημιουργία εγκαταστάσεων.
Έως το τέλος του 2020 μάλιστα, το ποσό αυτό αναμένεται να φτάσει ακόμη και τα 8 εκατ. ευρώ καθώς οι μεγάλες αλυσίδες «ποντάρουν» στην περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρονικού τους καναλιού.
Στελέχη τους κλάδου επεσήμαναν το προηγούμενο διάστημα στο insider.gr ότι η πανδημία ουσιαστικά επιτάχυνε τις εξελίξεις όσον αφορά στις επενδύσεις των επιχειρήσεων του κλάδου στο online κανάλι τους. «Τρέξαμε» περίπου 5-6 χρόνια μπροστά» τόνιζε χαρακτηριστικά στέλεχος της αγοράς.
Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι οι online παραγγελίες στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 150% το πρώτο εξάμηνο του 2020, σύμφωνα με μελέτη της Ira Media ενώ την ίδια περίοδο οι πωλήσεις ήταν κατά 21% υψηλότερες από το σύνολο των πωλήσεων ολόκληρου του 2019.
Αύξηση 6,5% στις συνολικές δαπάνες των σούπερ μάρκετ
Συνολικά πάντως, όπως επισημαίνει το ΙΕΛΚΑ, το κόστος διαχείρισης της πανδημίας έφτασε για τα ελληνικά σούπερ μάρκετ έως το Σεπτέμβριο τα 96,1 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά περίπου 6,5% σε σχέση με την προηγούμενη διετία ενώ μέχρι το τέλος του έτους εκτιμάται πως θα φτάσει τα 163,8 εκατ. ευρώ.
Το μεγαλύτερο μερίδιο προκύπτει από το επιπλέον εργασιακό κόστος, το οποίο υπολογίζεται ήδη σε 76 εκατ. ευρώ κυρίως λόγω των νέων προσλήψεων που πραγματοποίησαν οι αλυσίδες σουπερ μάρκετ μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2020. Εκτιμάται μάλιστα ότι το 15% των νέων προσλήψεων που έγιναν, ήταν σε θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν λόγω της αξιοποίησης των νέων καναλιών πώλησης.
Οι δαπάνες που σχετίζονται με την παράδοση κατ' οίκον τέλος υπολογίζεται ότι έφθασαν τα 8 εκατ. ευρώ έως τον Σεπτέμβριο του 2020. Η συγκεκριμένη διαδικασία για τα τρόφιμα θεωρείται ιδιαίτερα κοστοβόρα καθώς περιλαμβάνει τόσο τη διαδικασία της συλλογής των προϊόντων, όσο και τη διαδικασία της μεταφοράς. Σημειώνεται ότι το κόστος της μεταφοράς ανεβαίνει λόγω και των απαιτήσεων συντήρησης (ψυγείου ή κατάψυξης) ενώ σ' αυτή την κατηγορία ενσωματώνονται πέρα από τα λειτουργικά κόστη (καύσιμα, συντήρηση οχημάτων) και οι επενδύσεις και μισθώσεις, όπως για παράδειγμα η προμήθεια νέων οχημάτων.