Bιντζηλαίος στο insider.gr: Το comeback της Creta Farms και τα επόμενα πλάνα

Ρομίνα Νικηφόρου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Bιντζηλαίος στο insider.gr: Το comeback της Creta Farms και τα επόμενα πλάνα
Ο ιδιοκτήτης της Creta Farms, Δημήτρης Βιντζηλαίος, μιλάει στο insider.gr.

Με την Creta Farms να έχει περάσει πλέον και επίσημα σε καινούρια εποχή, ο νέος ιδιοκτήτης της, Δημήτρης Βιτζηλαίος ανοίγει τα χαρτιά του στο insider.gr σχετικά με τα επόμενα σχέδια και τους στόχους του για την κρητική αλλαντοβιομηχανία.

«Το πλάνο σίγουρα είναι να επιστρέψουμε εκεί που ήταν η Creta Farms στα καλά της» τονίζει ο κ. Βιντζηλαίος ενώ αναφέρεται και στην ενοποίηση με τη «Λακωνική Τροφίμων» (την οποία επίσης ελέγχει ο ίδιος) καθώς και στο σχέδιο της εταιρείας για παραγωγή vegan προϊόντων.

Ποιες ήταν οι βασικές σας προτεραιότητες και ποιες οι μεγαλύτερες δυσκολίες αναλαμβάνοντας μια εταιρεία η οποία εκείνη την περίοδο υπολειτουργούσε;

Η δυσκολία ήταν στην αρχή να πείσουμε τις τράπεζες, έγκαιρα, μαζί να κάνουμε την ενδιάμεση χρηματοδότηση. Εκεί, είναι θέμα χρόνου, έχει μεγάλη σημασία αν θα γίνει σε 10 μέρες, σε έναν μήνα ή σε δύο μήνες. Το restart της εταιρείας σε τέτοιες περιπτώσεις είναι το βασικότερο. Είχαμε καλή συνεργασία, θεωρώ ότι γρήγορα επανήλθαμε, γρήγορα μπήκαν μέσα τα κεφάλαια και από μεριάς μας και κατόπιν από τις τράπεζες, έτσι ώστε η εταιρεία να μπορεί να έχει έστω σχετική οικονομική επάρκεια και να μπορέσει να επανέλθει στην κανονικότητα.

Υπήρχαν δυσκολίες να πειστεί το προσωπικό ότι δεν είναι άλλη μία «φωτοβολίδα», δηλαδή ξαφνικά εμφανίστηκε κάποιος, αλλά ότι είναι κάτι διαρκείας και το προσωπικό να το στηρίξει όλο αυτό. Ένα προσωπικό που ήταν αρκετά κουρασμένο και ταλαιπωρημένο, από καθυστερήσεις πληρωμών, απολύσεις, δυσπιστία, από πολλά.

Τέλος ήταν πολύ δύσκολο να πείσουμε τους retailers ότι ήρθαμε για να μείνουμε. Τα ράφια δεν κάθονται πολύ καιρό άδεια, όταν κάποιος δεν πουλάει, κάποιοι άλλοι μπαίνουν στη θέση του. Άδεια ράφια στα σούπερ μάρκετ δεν υπάρχουν. Άρα έπρεπε να πείσουμε ότι ήρθαμε για να μείνουμε και σιγά σιγά να μας ανοίξουν ξανά τα ράφια που ήταν κλειστά για εμάς. Αυτό είναι αρκετά επίπονο και μακροσκελές πλάνο, που θα εξελιχθεί σε κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα. Δεν μπορεί ξαφνικά η Creta Farms, όταν έλειψε από τα ράφια, να ξαναγυρίσει εκεί που ήταν. Θα γυρίσει σταδιακά.

Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών ήταν δύσκολή ή ήταν το πιο εύκολο κομμάτι σε σχέση με τα παραπάνω;

Αυτό ήταν ίσως το πιο εύκολο. Η Creta Farms είχε και έχει ένα κοινό, το οποίο γνωρίζει την υπεροχή των προϊόντων της και την εμπιστεύεται όλα αυτά τα χρόνια. Ο καταναλωτής ίσως ήταν το ευκολότερο κομμάτι από όλα.

Αυτή τη στιγμή ποια είναι η θέση της εταιρείας στην αγορά;

Για τον Οκτώβριο θεωρώ ότι θα κλείσει με μερίδια γύρω στο 19-20%. Αν λάβουμε υπόψη μας ότι είχε πέσει στο 3%, σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα είναι αρκετά θετικό το αποτέλεσμα. Μας λείπουν βέβαια ακόμα κωδικοσημεία. Υπάρχουν μικρά μαγαζιά στα οποία είχε προϊόντα Creta Farms, βγήκαν και μπήκε κάτι άλλο και αυτό το άλλο δεν θα «βγει» σε μια μέρα. Πρέπει η Creta Farms να ξαναπεί στο retailer ότι είναι 100% σίγουρα τα πράγματα, να το ζητήσει και ο καταναλωτής. Είναι μια άσκηση η οποία θα «τρέξει» αρκετό καιρό ακόμα, ειδικά για να μπούμε σε όλα τα σημεία που βρισκόταν παλιά η εταιρεία.

Ποιος είναι ο στόχος σας για την Creta Farms από άποψη μεριδίων και τζίρου;

Η Creta Farms θέλει να ξαναγυρίσει στα μερίδια τα οποία είχε. Θεωρούμε ότι υπάρχει κοινό το οποίο θα πειστεί να ξαναγυρίσει. Η εταιρεία είχε 26% μερίδια, θεωρώ ότι μπορούμε να επιστρέψουμε και ίσως να πάμε και περισσότερο. Γίνεται αρκετή δουλειά μέσα στη εταιρεία και έχει οικονομική επάρκεια.

Η Creta Farms έλειψε πολύ κι από τη διαφήμιση πολύ τα τελευταία χρόνια, όπως και από ενέργειες, ήταν εμφανής η κόπωση και σαν εταιρεία και σαν χρηματοοικονομική κατάσταση. Άρα το πλάνο σίγουρα είναι να επιστρέψουμε εκεί που ήταν η Creta στα καλά της.

Από την άλλη, ο τζίρος είναι πολύ σχετικό πράγμα γιατί η εταιρεία είχε παραδοσιακά μεγάλο κομμάτι HORECA, λόγω τοπικής ιδιαιτερότητας, λόγω των ξενοδοχείων της Κρήτης, του μεγάλου ξενοδοχειακού κομματιού και του εθνικού προϊόντος που έρχεται από τα ξενοδοχεία και τον τουρισμό της Κρήτης, το οποίο φέτος δυστυχώς ήταν μηδενικό. Άρα όσον αφορά στον τζίρο, ξέρουμε πάνω κάτω τι βλέπουμε αλλά αυτό θα εξαρτηθεί πολύ και από το lockdown και από όλες τις καταστάσεις. Ο τουρισμός για φέτος χάθηκε, βλέπουμε για το 2021, βλέποντας και κάνοντας.

Ποιο θεωρείτε ότι είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της Creta Farms, ώστε να αποφασίσετε να μπείτε σε όλη αυτή τη διαδικασία;

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα είναι το όνομά της και οι πατέντες που έχει. Και ως καταναλωτής και ως παραγωγός έχω την πεποίθηση ότι η Creta Farms έχει να προτείνει κάτι διαφορετικό επειδή διαθέτει πατέντες που είναι unique. Δεν υπάρχει άλλη πατέντα ελληνική για χρήση ελαιολάδου, που μειώνει το λιπαρό και βάζει ελαιόλαδο. Είναι πιο μεσογειακό, πιο ελληνικό. Καθαρόαιμο ελληνικό αλλαντικό δεν υπάρχει, τα μάθαμε από τους βορειοευρωπαίους. Για εμάς είναι ιδιαιτερότητα στο υπάρχον αλλαντικό να βάλουμε την «πινελιά». Το ότι η Creta Farms κατάφερε μέσα σε κωδικούς, όπως η γαλοπούλα, που μας ήρθαν από έξω, να ενσωματώσει τοπικά herbs και οπωσδήποτε το ελαιόλαδο, κάνουν το προϊόν αρκετά ελληνικό, ποιοτικό και healthy.

Αυτό ήταν κάτι που το ξέραμε από την αρχή και γι΄ αυτό είχαμε ενδιαφέρον. Δεν είναι δηλαδή ότι απλά πήραμε έναν αλλαντοπαραγωγό, που ούτως ή άλλως κι εμείς αλλαντοπαραγωγοί είμαστε. Πήραμε μια εταιρεία με 27 πατέντες, το οποίο είναι μια σοβαρή κληρονομία.

Πώς προχωράει το σχέδιο της ενοποίησης της Creta Farms με τη Λακωνική Τροφίμων;

Νομικό είναι το θέμα, πότε θα γίνει η τελική συγχώνευση. Θεωρητικά έχουμε πάρει την έγκριση από την Eπιτροπή Ανταγωνισμού πριν από αρκετούς μήνες. Θεωρώ ότι από την 1η Δεκεμβρίου, σαν εταιρείες θα συλλειτουργούμε άτυπα, συγχωνευμένα. Ήδη η Λακωνική, η οποία λόγω του κλεισίματος της Creta είχε πάρει αρκετή δουλειά, πλέον ξαναγύρισε στην κανονικότητα της. Ήδη έχει περάσει μεγάλο μέρος της δουλειάς στο Ρέθυμνο. Υπάρχει σχέδιο πώς η Λακωνική θα γίνει πιο profile παραγωγή σε θέματα σαλαμιών αέρος, τοπικών προϊόντων και θα απεγκλωβιστεί από τα προϊόντα όγκου τα οποία θα παράγονται στο Ρέθυμνο.

Τα επόμενα σχέδια σας ποια είναι; Θα γίνουν νέες επενδύσεις;

Οι επενδύσεις δεν σταματήσαν από την πρώτη στιγμή. Η Creta Farms ήταν σε κακή κατάσταση σε κάποια πράγματα, άρα χρήματα πέφτουν από την πρώτη μέρα. Η εταιρεία ήθελε αρκετά σοβαρό capex σε κάποιες υποδομές οι οποίες ήταν παλιές και το οποίο είναι κάτι που γίνεται, όπως και στις χοιροτροφικές μονάδες που επίσης γίνεται. Θα γίνει εξορθολογισμός στο προϊοντικό μείγμα που είχε στην παραγωγή και θα μπουν καινούργιοι κωδικοί, οι οποίοι τώρα λόγω του lockdown και της κατάστασης μας επηρεάζουν και επηρεάζουν και τις σκέψεις της εταιρείας.

Βεβαίως η εταιρεία θα είναι έτοιμη και για τις καλές και για τις κακές μέρες, να προτείνει στον καταναλωτή καινούρια προϊόντα. Τώρα δεν κρύβουμε ότι θέλουμε να βγάλουμε καινούριους κωδικούς κατεψυγμένων.

Υπάρχει και ένα πλάνο για vegan προϊόντα;

Υπάρχει σχέδιο για vegan, υπάρχει μία ολόκληρη μελέτη και η Creta είχε κάνει και στο παρελθόν, όπως και εμείς στη Βουλγαρία σαν Ιmpalα είχαμε κάνει μελέτη. Θεωρούμε ότι η Ελλάδα για να παραχθούν vegan, σε επίπεδο ομίλου, είναι το ιδανικότερο σημείο. Στη Σπάρτη το εργοστάσιο είναι πολύ πρόσφατα πλήρως ανακαινισμένο άρα μπορούμε κατευθείαν να ξεκινήσουμε κάτι. Τώρα βέβαια θα κινηθούμε με την ταχύτητα που θα μας επιτρέψει η κατάσταση τους επόμενους μήνες.

Η εμπειρία από το προηγούμενο lockdown τι έδειξε όσον αφορά στις πωλήσεις και τη συμπεριφορά των καταναλωτών;

Επειδή παρατηρούσαμε τις αντιδράσεις του καταναλωτή σε τέσσερις χώρες αλλά και τις εξαγωγές, είχαν διαφορετική αντιμετώπιση. Οι βαλκάνιοι που κάθισαν σπίτι λόγω του Covid κατανάλωσαν πολύ δικό τους ενθοπροϊόν. Άρα οι εξαγωγές ήταν πάρα πολύ έντονες.

Στην Ελλάδα είδαμε μια μεγάλη αύξηση του συσκευασμένου προϊόντος ενώ έπεσε πολύ η κατανάλωση στα σημεία πώλησης, πιτσαρίες, Β2Β και πολύ μεγάλο μέρος από αυτό, πήγε στο retail. Ο κόσμος δεν σταμάτησε για παράδειγμα να τρώει πίτσα αλλά πλέον την έφτιαχνε μόνος του. Είδαμε μία μετακίνηση κατανάλωσης από τα B2B σημεία, στα retail σημεία.

Υπήρχε κάποιος πανικός τις πρώτες δύο εβδομάδες στο προηγούμενο lockdown. Τις πρώτες δύο εβδομάδες του Απριλίου έγινε τζίρος παραπάνω από ότι γινόταν συνήθως όλο τον μήνα. Θεωρώ ότι στο τωρινό lockdown, o κόσμος δεν είναι τόσο τρομοκρατημένος, πλέον το ξέρει. Απλά θα καταναλώνει περισσότερα προϊόντα σπίτι του, απ' ότι έξω. Άρα θα έχουμε κάποια αύξηση στο retail και κάποια μείωση στα B2B σημεία.

Τα σχέδια σας για επέκταση στο εξωτερικό, πώς προχωράνε οι εξαγωγές;

Η Creta Farms ήδη έχει ξεκινήσει να εξάγει, έχει κάνει τοποθέτηση των προϊόντων «τοστάκι» και «Εν Ελλάδι» στη Βουλγαρία. Πηγαίνει αρκετά, όπως και ο γύρος. Σε φυσιολογικές συνθήκες θα μπαίναμε και στη Ρουμανία τον Δεκέμβριο. Τώρα δεν θα γίνει, θα πάει για αργότερα μετά τις καταστάσεις με τον κορονοϊό. Είναι δύσκολα τώρα τα πράγματα στο retail, να κάνεις νέες τοποθετήσεις. Κανείς δεν εμπιστεύεται και δεν βάζει καινούριους κωδικούς. Η Creta Farms έχει κάποιες σχέσεις που δουλεύει με royalties, όπως είναι η Ισπανία την οποία θα συνεχίσουμε, δηλαδή προϊόντα που παράγονται με την τεχνογνωσία Εν Ελλάδι και η Creta Farms έχει τα royalties.

Παράλληλα είχαμε ξεκινήσει ξανά με το διεθνές τμήμα να κάνουμε μία προσέγγιση για τις παλιές αγορές που χαθήκαν, δυστυχώς κι αυτό θα σταματήσει λόγω μη δυνατότητας για ταξίδια αυτό το διάστημα και θα μείνει για την περίοδο μετά Covid.

Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων του εργοστασίου της Λακωνικής το 2019 είχατε δηλώσει ότι «η Ελλάδα είναι μία χώρα με επενδυτικές δυνατότητες» και πως μπορεί να δώσει «καινοτομία στον χώρο των τροφίμων». Με τις συνθήκες να έχουν αλλάξει πλέον, εξακολουθείτε να πιστεύετε το ίδιο;

Αυτό δεν αλλάζει. Ότι θα είναι πιο δύσκολη η εφαρμογή του, δεν αλλάζει την ιδέα του ότι όντως είναι μία χώρα που μπορεί να δώσει καινοτομία στο τρόφιμο, μπορεί να παράξει πολύ ποιοτικό τρόφιμο. Είναι στα μεγέθη και τις δυνατότητες της Ελλάδας, στη μεσαία και ελαφριά βιομηχανία. Άρα θεωρώ ότι για εμάς, το πλάνο του να συνεχίσουμε να επενδύουμε στο τρόφιμο στην Ελλάδα θα συνεχιστεί, παρά την κατάσταση.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider