Η παραχώρησης της «Εγνατίας Οδού» μπορεί να έχει προσελκύσει, ως αναμένονταν, τα «φώτα» του ενδιαφέροντος στο μέτωπο των αυτοκινητόδρομων στη Βόρεια Ελλάδα, ωστόσο, δεν είναι το μοναδικό έργο που συνθέτει το «παζλ» των οδικών αναβαθμίσεων στην περιοχή.
Ισως δε να είναι ιδιαίτερα εύστοχο αυτό που είχε σε μεγάλο βαθμό είχε περιγράψει ο γενικός γραμματέας Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης, στο πλαίσιο πρόσφατου συνεδρίου για τις αναπτυξιακές προοπτικές της Βόρειας Ελλάδας, ως «περίοδος έργων και υποδομών που, με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη, θα αλλάξουν το αναπτυξιακό τοπίο για τη Βόρεια Ελλάδα». Βέβαια, ο κ. Καραγιάννης είχε κάνει αναφορικά και για το αεροδρόμιο «Μακεδονία», τις επερχόμενες σιδηροδρομικές συνδέσεις, τις επενδύσεις στον ΟΛΘ, στο Μετρό, σε κτηριακά έργα και άλλα projects, πλην όμως, η «οδική αναβάθμιση» της Βόρειας Ελλάδας φαίνεται να αποτελεί επιλογή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και προσωπικά του υπουργού, κ. Κ. Καραμανλή.
Μια σειρά από οδικές παρεμβάσεις, αναβαθμίσεις αλλά και νέοι διαγωνισμοί έρχονται να βελτιώσουν την εικόνα στο μέτωπο των υποδομών.
Για την καλύτερη συνδεσιμότητα του λιμανιού, εντός του έτους αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή της οδικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με τους άξονες ΠΑΘΕ και Εγνατία, προϋπολογισμού 74,1 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια της σύμβασης ανέρχεται σε 30 μήνες.
Όσον αφορά τη νέα ανατολική περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης, το λεγόμενο Flyover, προϋπολογισμού 370 εκατ. ευρώ, ολοκληρώθηκε η Α’ Φάση της Προεπιλογής και μέσα στον Μάιο θα ολοκληρωθεί η πρόσκληση της Β’ Φάσης του διαγωνισμού, ενώ ο ανάδοχος θα αναδειχθεί ως το τέλος του 2021.
Στο πλάνο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, περιλαμβάνονται τρία ακόμη οδικά έργα. Οι κάθετοι οδικοί άξονες της Εγνατίας Οδού, δηλαδή το «ορφανό» χιλιόμετρο από τα Νέα Μουδανιά ως τη γέφυρα της Ποτίδαιας, προϋπολογισμού 9,6 εκατ. ευρώ και το τμήμα Θέρμη-Γαλάτιστα, προϋπολογισμού 29 εκατ. ευρώ.
Προ ημερών μάλιστα, σε επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στο τμήμα Θέρμη-Γαλάτιστα του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης – Πολυγύρου. Το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά από παρεμβάσεις στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο, αλλά και τη δημιουργία ενός νέου τμήματος, περίπου 3 χιλιομέτρων. Όπως σημείωσε, οι εργασίες αφορούν σε επεμβάσεις σε μήκος 12,5 χλμ, συμπεριλαμβανομένης της πλήρους αναμόρφωσης οκτώ ισόπεδων κόμβων, της αναβάθμισης και ανακατασκευής των κάθετων και δευτερευουσών οδών στις θέσεις των κόμβων, της κατασκευής υπόγειου αγωγού ομβρίων στον οικισμό Ν. Ραιδεστού, της παραλλαγής του δικτύου ύδρευσης των Βασιλικών. Θα κατασκευαστούν επίσης μία γέφυρα και δύο άνω διαβάσεις. «Είμαι βέβαιος ότι θα συνεχίσουμε εντατικά ώστε το έργο να ολοκληρωθεί τους πρώτους μήνες του 2023», σημείωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Δύο ακόμα σημαντικά έργα αναβάθμισης του οδικού δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο λόγος για την αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης- Έδεσσας αλλά και του οδικού τμήματος Δράμας – Αμφίπολης, δύο έργων που ενισχύουν τη θέση και το ρόλο της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας στην ευρύτερη περιοχή και βέβαια μειώνουν σημαντικά τον χρόνο ταξιδιού. Τα έργα θα γίνουν με μοντέλο ΣΔΙΤ, άρα δεν θα υπάρχει επιβολή διοδίων. Σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή, βάσει του σχεδιασμού τα δύο έργα μέσα στο καλοκαίρι θα είναι έτοιμα να περάσουν από τη Διϋπουργική ΣΔΙΤ και το φθινόπωρο θα προκηρυχθεί η πρώτη φάση των διαγωνισμών, ενώ σύμφωνα με τις προδιαγραφές των νέων οδικών αξόνων θα απαιτούνται 10 λεπτά για την απόσταση Θεσσαλονίκη - Έδεσσα και 30 λεπτά για την απόσταση Δράμα - Αμφίπολη.
Πάντως, είχε προηγηθεί προ περίπου 2 μηνών απάντηση του αρμόδιου υπουργού, Κ. Καραμανλή, σε ερώτηση που τέθηκε στη Βουλή, για οδικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικότερα για τη σύμβαση για το τμήμα Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη στον κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού Δράμας – Αμφίπολη. Το έργο θα προκηρυχθεί εντός του 2021, είχε αναφέρει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ο οποίος είχε σημειώσει ότι εκπονείται η μελέτη για την ανάλυση κόστους – οφέλους. Το συνολικό κόστος του τμήματος Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη εκτιμάται στα 150 εκατομμύρια ευρώ.