Υποτονική χαρακτηρίζουν την αγοραστική κίνηση της Μεγάλης Εβδομάδας οι έμποροι, οι οποίοι προσδοκούσαν να πάρουν «ανάσα» από τα ψώνια των καταναλωτών ενόψει του Πάσχα. Μοναδικοί «κερδισμένοι» φαίνεται πως ήταν τα καταστήματα παιχνιδιών όπως και τα εποχικά καταστήματα λόγω των αγορών σε λαμπάδες καθώς και όσα καταστήματα πωλούν παιδικά ρούχα και παπούτσια.
Στα υπόλοιπα καταστήματα λιανικού εμπορίου, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης οι αγορές ήταν περιορισμένες, κάτι που δεν ξάφνιασε τον εμπορικό κόσμο λόγω των μέτρων που ισχύουν στα καταστήματα (click away και click inside, χρονικό όριο τριών ωρών) αλλά και του περιορισμένου εισοδήματος αρκετών καταναλωτών.
Ο πασχαλινός τζίρος τις εποχές προ κορονοϊού έφτανε συνολικά το 1,5 δισ. ευρώ και οι έμποροι ήλπιζαν ότι έστω και τη Μεγάλη Εβδομάδα με την καταβολή και του Δώρου, η αγοραστική κίνηση θα αυξανόταν και θα κατάφερναν να περισώσουν ένα σημαντικό μέρος του. Αν και αποφεύγουν προς το παρόν να κάνουν εκτιμήσεις σχετικά με το πού θα κυμανθεί τελικά ο φετινός τζίρος, θεωρούν ότι στο τελικό «ταμείο», στο σύνολο της αγοράς, τα νούμερα δεν θα είναι ενθαρρυντικά.
Σε έρευνα εξάλλου που πραγματοποίησε ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς για την περίοδο από τη Δευτέρα 5 Απριλίου έως και τη Μ. Τετάρτη 28 Απριλίου, προκύπτει ότι οι πωλήσεις τις πρώτες εβδομάδες επαναλειτουργίας των καταστημάτων σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 (καθώς πέρσι τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά) ήταν μειωμένες σε ποσοστό 64%. Αύξηση πωλήσεων καταγράφηκε στο 8% του δείγματος, ενώ για το 28% οι πωλήσεις κινήθηκαν σε μέτρια επίπεδα. Παράλληλα, παρά τις προσφορές που έγιναν έως και πάνω από 50%, το 76%των επιχειρήσεων κινήθηκε, από άποψη τζίρου, χειρότερα σε ποσοστό 92%, σε σχέση με την αντίστοιχη πασχαλινή περίοδο του 2019.
Αύξηση τζίρου στα μικρά παιχνιδάδικα
Από την άλλη πλευρά για τα καταστήματα παιχνιδιών και κυρίως τα μικρά και συνοικιακά, η μέθοδος του click inside φαίνεται ότι λειτούργησε θετικά με αποτέλεσμα σε αρκετές περιπτώσεις να καταγράψουν ακόμη και αύξηση τζίρου σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Το γεγονός ότι στις αλυσίδες παιχνιδιών η διαδικασία των ραντεβού απαιτεί περισσότερο χρόνο λόγω του μεγάλου αριθμού των πελατών που περιμένουν να εξυπηρετηθούν, οδήγησε αρκετούς καταναλωτές στη λύση της επιλογής μικρών καταστημάτων της γειτονιάς τους για τις πασχαλινές αγορές. Αντίστοιχα και στα καταστήματα με παιδικά ρούχα και παπούτσια, οι καταναλωτές, παρά τα μέτρα που ισχύουν στην αγορά, δεν περιόρισαν τις παραδοσιακές αγορές που κάνουν κάθε χρόνο. Όπως φαίνεται δηλαδή, τη φετινή πασχαλινή περίοδο οι καταναλωτές περιορίστηκαν στις απαραίτητες αγορές λόγω Πάσχα και δεν προχώρησαν σε άλλες.
Οι ελπίδες των εμπόρων για τόνωση της αγοραστικής κίνησης μετατίθενται πλέον στις ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις που ξεκινούν το Μεγάλο Σάββατο και θα διαρκέσουν για δύο εβδομάδες. Η περίοδος αυτή θα αποτελέσει μία ευκαιρία ώστε οι επιχειρήσεις να διαθέσουν το εμπόρευμα που έχει παραμείνει αδιάθετο όλη την προηγούμενη περίοδο και για αυτό τον λόγο αναμένεται να υπάρξουν γενναίες εκπτώσεις και προσφορές προκειμένου να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών.