Ο Μάιος αναμένονταν εξ αρχής να είναι κρίσιμος μήνας αναφορικά με την κατάληξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού. Οι δύο κοινοπραξίες, ελληνογαλλικού «χρώματος», βρίσκονται εν αναμονή της αποσφράγισης των φακέλων και της αξιολόγησής τους από το Ταμείο ιδιωτικοποιήσεων προκειμένου να γίνει γνωστός ο ανάδοχος του έργου της λειτουργίας και της συντήρησης του οδικού δικτύου.
Υπενθυμίζουμε ότι το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) παρέλαβε την 1η Απριλίου δύο δεσμευτικές προσφορές για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, από τις κοινοπραξίες: α) VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESIONES S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε – ΑΒΑΞ Α.Ε. και β) ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.
Ωστόσο, ενδεχομένως η διαδικασία να «τραβήξει» λίγο σε μάκρος και να χρειαστεί περισσότερος χρόνος.
Ως γνωστόν, καθώς έχει χυθεί αρκετό μελάνι για αυτό, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις δεν κατάφερε να δηλώσει συμμετοχή στον διαγωνισμό καθώς, όπως έχει ειπωθεί από τη διοίκηση της μητρικής Ελλάκτωρ, ο εταίρος της Roadis αποφάσισε καθυστερημένα να αποσυρθεί από τη διαδικασία. Οι δε προσπάθειες της κατασκευαστικής να επιτύχει νέα παράταση για τον διαγωνισμό ώστε να δώσει το παρών δεν έτυχαν αποδοχής από το ΤΑΙΠΕΔ ή στις δικαστικές αίθουσες.
Μπροστά μας υπάρχει μια ημερομηνία με σημασία και ενδιαφέρον για την Ελλάκτωρ, τον διαγωνισμό για την Εγνατία οδό, το ΤΑΙΠΕΔ και προφανώς για τον κατασκευαστικό κλάδο, δηλαδή τους άλλους ενδιαφερόμενους. Για τις 10 Μαΐου 2021 είχε οριστεί να εξετασθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας η αίτηση προσφυγής που έχει καταθέσει η Ελλάκτωρ για την Εγνατία Οδό. Κατά πόσο βέβαια θα μπορέσει ο όμιλος να «κερδίσει» κάτι από την υπόθεση, είναι άγνωστο.
Μια φορά πάντως, δεν παύει να είναι μια εκκρεμότητα. Σε συνδυασμό δε με τον χρόνο που απαιτείται για να εξεταστούν τα έγγραφα και τα δικαιολογητικά συμμετοχής των δύο κοινοπραξιών που δήλωσαν ενδιαφέρον, αλλά και με το γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ βρέθηκε τελευταία υπό διοικητική αναδιάρθρωση (διαδικασία που έτρεξε η μητρική ΕΕΣΥΠ), δικαιολογούν μια… μικρή καθυστέρηση στην ανάδειξη νικητή. Δηλαδή, ενδεχομένως το ΤΑΙΠΕΔ να επιθυμούσε να περιμένει και τον χρησμό από το ΣτΕ ώστε να είναι «καλυμμένο» από όλες τις πλευρές πριν αναδείξει τον ανάδοχο του έργου της λειτουργίας και της συντήρησης του οδικού δικτύου.
Σημειωτέον ότι ο διαγωνισμός για την Εγνατία αποτελεί το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης των τελευταίων ετών, με την αξία της σύμβασης να υπολογίζεται ότι θα προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ. Ενα σημαντικό μέρος του ποσού αφορά τα έργα βελτίωσης και συντήρησης τμημάτων της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων αυτής (Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας), ενώ το υπόλοιπο αφορά την προσφορά προς το ΤΑΙΠΕΔ για την εκχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης για τα επόμενα 40 χρόνια. Ο διαγωνισμός είναι πλειοδοτικός, κάτι που σημαίνει ότι όποια κοινοπραξία προσφέρει το υψηλότερο τίμημα θα είναι και η νικήτρια.