Στον «πάγο» έχει μπει και φαίνεται να παραμένει για αρκετό καιρό ένα από τα μεγαλύτερα assets που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το ΤΑΙΠΕΔ, η πώληση του οποίου αναμενόταν να προσθέσει στο Ταμείο έσοδα της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ. Ο λόγος για την πώληση του 30% του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, το χρονικό πλαίσιο της οποίας, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο πρόσφατο ADP του ΤΑΙΠΕΔ, θα καθοριστεί από την εξέλιξη της υγειονομική κρίσης.
Δεδομένου μάλιστα ότι η περαιτέρω αποκρατικοποίηση του «Ελ. Βενιζέλος» αποτέλεσε παράπλευρη απώλεια του κορονοϊού, αφού πάγωσε ευθύς αμέσως με το που ξέσπασε η υγειονομική κρίση και κατέρρευσε η επιβατική κίνηση, θέτει το όλο εγχείρημα εν αμφιβόλω με πηγές να επισημαίνουν ότι θα πρέπει να επιστρέψουμε στα «ένδοξα» νούμερα του παρελθόντος προτού επανεκκινήσει ο διαγωνισμός. Σε διαφορετική περίπτωση το ρίσκο υποβολής προσφορών με πολύ χαμηλό τίμημα θα παραμένει υπαρκτό.
Η τρέχουσα κατάσταση
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει σήμερα έχει το 30% των μετοχών του ΔΑΑ ενώ η Ελληνική εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (ΕΕΣΥΠ Α.Ε) έχει το 25% των μετοχών του ΔΑΑ. Το συνολικό δηλαδή ποσοστό του Ελληνικού Δημοσίου ανέρχεται στο 55% των μετοχών του ΔΑΑ. Το υπόλοιπο 45% κατέχουν το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments διά της ελεγχόμενης από αυτό Avi Alliance (40%) και ο όμιλος Κοπελούζου (5%).
Η διαδικασία για την περαιτέρω ιδιωτικοποίησή του ΔΑΑ ξεκίνησε στα τέλη Ιουνίου του 2019 μετά και την χρονική παράταση της Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ) του ΔΑΑ, για 20 επιπλέον έτη, δηλαδή έως το 2046, η οποία ολοκληρώθηκε στις 22/02/2019.
Στην πρώτη φάση του Διαγωνισμού, μετά και την δημοσίευση της πρόσκλησης για την υποβολή Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την πώληση του 30% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ που διατηρεί το ΤΑΙΠΕΔ, συμμετείχαν 10 διεθνή επενδυτικά σχήματα.
Εξ αυτών στο τέλος Ιανουαρίου του 2020 το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ προεπέλεξε εννέα επενδυτικά σχήματα για τη Β’ φάση του διαγωνισμού και εξήγγειλε την έναρξη της, η οποία προϋπέθετε την κατάθεση Δεσμευτικών προσφορών από πλευράς των ενδιαφερόμενων.
Να σημειωθεί ότι στη β΄ φάση του διαγωνισμού είχαν προκριθεί οι εξής ενδιαφερόμενοι επενδυτές:
- Η Groupe ADP, ο διεθνής αερομεταφορέα με έδρα το Παρίσι, ο οποίος κατέχει και διαχειρίζεται τα διεθνή αεροδρόμια του Παρισιού Charles de Gaulle Airport, το αεροδρόμιο Orly και το αεροδρόμιο Le Bourget, υπό το σήμα Paris Aιroport από το 2016
- Η AviAlliance, μια είναι εταιρεία διαχείρισης αερολιμένων με έδρα το Ντίσελντορφ της Γερμανίας, η οποία αποτελεί θυγατρική του διεθνούς προμηθευτή κατασκευαστικών υπηρεσιών Hochtief και ελέγχει σήμερα το 40% του AIA, ενώ κατέχει μερίδιο 55% στο αεροδρόμιο της Βουδαπέστης, 30% στο αεροδρόμιο του Ντίσελντορφ, 49% στο αεροδρόμιο του Αμβούργου και 40% στο αεροδρόμιο του San Juan.
- Η FERROVIAL INTERNATIONAL SE η εισηγμένη πολυεθνική με έδρα της Μαδρίτης της Ισπανίας, η οποία δραστηριοποιείται μεταξύ άλλων στις κατασκευές και στην διαχείριση υποδομών μεταφορών.
- Η FIRST STATE INVESTMENTS, η εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων η οποία ξεκίνησε από την Αυστραλία το 1988 και το 2019 πουλήθηκε από την Commonwealth Bank of Australia στην Mitsubishi UFJ Financial Group, Inc.
- Η GLOBAL INFRASTRUCTURE PARTNERS, ένας ανεξάρτητος διαχειριστής υποδομών με έδρα τη Νέα Υόρκη η οποία το 2009 απέκτησε το αεροδρόμιο Gatwick του Λονδίνου και το 2012 το αεροδρόμιο του Εδιμβούργου.
- Η VINCI AIRPORTS, μια γαλλική εισηγμένη στο Euronext του Παρισιού η οποία ιδρύθηκε το 1899 ως Sociιtι Gιnιrale d’Enterprises στα δυτικά προάστια του Παρισιού και έκτοτε ασχολείται με παραχωρήσεις και κατασκευές.
- Η Κοινοπραξία εταιρειών ARDIAN INFRASTRUCTURE FUND S.C.A, SICAR και ARDIAN INFRASTRUCTURE FUND V B S.C.S. SICAV, μια από τις μεγαλύτερες ανεξάρτητες εταιρείες επενδύσεων ιδιωτικών κεφαλαίων στην Ευρώπη η οποία ιδρύθηκε στη Γαλλία και τη διαχειρίζεται ο Dominique Senequier.
- Η Κοινοπραξία των εταιρειών KKR και EGIS. Η KKR είναι μια διεθνής επενδυτική εταιρεία που διαχειρίζεται πολλαπλές εναλλακτικές κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικών μετοχών, της ενέργειας, των υποδομών, των ακινήτων και των πιστώσεων ενώ η EGIS είναι ένας σημαντικός διεθνής όμιλος στον τομέα των κατασκευών και είναι μέτοχος μειοψηφίας στην Αττική Οδό.
- Τέλος η κοινοπραξία εταιρειών MEIF 6 ATTIC INVESTMENT, RAFFLES INFRA HOLDING και CHENGDONG INVESTMENT CORPORATION
Ανυπολόγιστες οι ζημιές από την πανδημία
Η αναστολή της διαδικασίας πώλησης του ποσοστού του ΤΑΙΠΕΔ σε ιδιώτες επενδυτές πραγματοποιήθηκε για να αποφευχθεί το ρίσκο υποβολής προσφορών με πολύ χαμηλό τίμημα μετά και την κατάρρευση της επιβατικής κίνησης στα ελληνικά αεροδρόμια.
Για να γίνει αντιληπτό το εύρος των ζημιών του ΔΑΑ αρκεί να αναφέρουμε ότι η επιβατική κίνηση στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας υποχώρησε το 2020 κατά 68,4%, στα 8,07 εκατ. από 25,5 εκατ. επιβάτες το 2019.
Αντίστοιχες ήταν οι επιδόσεις και την τρέχουσα χρονιά, με το πρώτο τρίμηνο του 2021 η επιβατική κίνηση να υποχωρεί κατά 80,7%, σε 671.000 επιβάτες από 3,4 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2020, οπότε και άρχιζε να εκδηλώνεται η πανδημία.
Κλειδώνει μέχρι τον Ιούνιο η στήριξη του ΔΑΑ
Εξαιτίας των ζημιών που υπέστη το αεροδρόμιο, λόγω της ισχνής επιβατικής κίνησης αλλά και των περιορισμών μετακίνησης που επέβαλε η κυβέρνηση, εντός των επόμενων εβδομάδων αναμένεται να κλειδώσει και η συμφωνία για την στήριξή του από το Δημόσιο.
Το σχέδιο, το ύψος του οποίου ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ έχει ως στόχο να καλύψει τις ζημιές της προηγούμενης αλλά και της τρέχουσας χρονιάς και πλέον αναμένει την έγκρισή της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι η στήριξη δεν προβλέπει καταβολή χρημάτων από τον κρατικό προϋπολογισμό αλλά αναστολή πληρωμών προς το Δημόσιο για την προαναφερθείσα περίοδο. Οι πληρωμές αυτές προκύπτουν από τις υπάρχουσες συμβάσεις παραχώρησης οι οποίες περιλαμβάνουν δικαίωμα αποζημίωσης σε περιπτώσεις που η ζημιά προκληθεί εξαιτίας αποφάσεων του Δημοσίου. Η τροποποίηση τους δε, η οποία κρίνεται αναγκαία για την παροχή της βοήθειας είναι και ο λόγος που χρειάζεται η έγκριση από πλευράς της Επιτροπής Ανταγωνισμού