Mετά τον τζίρο-ρεκόρ το 2020, τα σούπερ μάρκετ κράτησαν και το πρώτο τετράμηνο του 2021 το θετικό πρόσημο στον ρυθμό ανάπτυξης ωστόσο μετά τον Μάιο, τη σταδιακή άρση των περιορισμών και το άνοιγμα της εστίασης, άρχισε να διαφαίνεται κάμψη των πωλήσεων. Επιπλέον τόσο η οικονομική ανασφάλεια των καταναλωτών όσο και οι ανατιμήσεις σε προϊόντα στα ράφια, φαίνεται ότι οδηγούν τους καταναλωτές να εμφανίζονται περισσότερο συγκρατημένοι στις αγορές τους. Ήταν άλλωστε αναμενόμενο ότι μετά την «έκρηξη» τις περιόδους των lockdown, θα ερχόταν η ομαλοποίηση των πωλήσεων, κάτι που είχαν επισημάνει ότι θα συμβεί και στελέχη της αγοράς.
Tο πρώτο τετράμηνο του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΙRI, η κατηγορία των τροφίμων ήταν η μοναδική που κατέγραψε ανάπτυξη στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ενώ οι υπόλοιπες κατηγορίες προϊόντων παρουσίασαν κάμψη. Συνολικά η αγορά FMCG στα σούπερ μάρκετ εμφανίζει ανάπτυξη 1,3% τη συγκεκριμένη περίοδο, μία άνοδος που αποδίδεται ωστόσο και στις αυξήσεις τιμών από τις αρχές του έτους. Επιπλέον μέχρι το τέλος Απρίλιου αρκετά περιοριστικά μέτρα βρίσκονταν ακόμα σε ισχύ, ενώ και τα καταστήματα εστίασης ήταν ήταν κλειστά.
Ο Μάιος που ακολούθησε, με ανοιχτή πλέον την εστίαση, τους καταναλωτές να έχουν επιστρέψει σε πιο συγκρατημένες αγορές σε σύγκριση με τις μαζικές των lockdoawn και την οικονομική αβεβαιότητα για την επόμενη μέρα να δημιουργεί ανησυχία, τελικά ήταν ο χειρότερος μήνας των τελευταίων δύο ετών από άποψη πωλήσεων καθώς σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο Διευθύνων Σύμβουλος της IRI Hellas, Παναγιώτη Μπορέτο κατά τη διάρκεια της Food Expo, κατέγραψαν μείωση 6% σε σχέση με πέρσι.
Οι Online πωλήσεις
Πέρα από την πορεία των πωλήσεων στα καταστήματα σούπερ μάρκετ, το επόμενο εξάμηνο μένει να φανεί επιπλέον, αν και σε ποιο βαθμό θα διατηρηθούν και οι καταναλωτικές τάσεις που αναδύθηκαν μέσα στην πανδημίας με σημαντικότερη όλων την έκρηξη των Οnline πωλήσεων. Το ψηφιακό κανάλι βρέθηκε μάλιστα στο επίκεντρο των επενδύσεων των μεγάλων αλυσίδων το 2020 ενώ και για το τρέχον έτος δίνεται μεγάλο βάρος στη ενίσχυσή του. Οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης συνεχίστηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2020 καθώς σύμφωνα με στοιχεία της Convert Group εμφάνισε ανάπτυξη 282% σε αξία.
Και εδώ όμως, μετά τη σταδιακή άρση των μέτρων παρατηρείται μία κάμψη με αρκετούς καταναλωτές να φαίνεται ότι επιστρέφουν σιγά σιγά στα φυσικά καταστήματα για τις αγορές τους. Σύμφωνα με τον κ. Μπορέτο, η πτώση που καταγράφεται στις ηλεκτρονικές πωλήσεις των σόυπερ μάρκετ, ξεπερνά το 30-35% σε σχέση με την περίοδο της πανδημίας. Αν και ο συγκεκριμένος κλάδος δεν πρόκειται φυσικά να επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα, καθώς οι καταναλωτές είναι πλέον πιο εξοικειωμένοι με αυτό τον τρόπο αγορώ και τα Οnline καταστήματα σημαντικά αναβαθμισμένα, μένει να φανεί ποια θα είναι δυναμική του τους επόμενους μήνες.
Οι προβλέψεις για το τέλος του έτους
Ο κύριος παράγοντας βεβαίως που θα κρίνει την πορεία των επόμενων μηνών και το πώς θα κλείσει το έτος για τα σούπερ μάρκετ είναι η εξέλιξη της πανδημίας σε συνδυασμό πάντα και με τους εμβολιασμούς. Έτσι, σύμφωνα με τα σενάρια που επεξεργάστηκε η IRI, στο σύνολο του 2021, αναμένονται απώλειες 2% ενώ εάν η χώρα μας δεν ξαναμπεί σε lockdown και επιταχυνθούν οι εμβολιασμοί, η πτώση ενδεχομένως να φτάσει το 4-5%.