Πώς οι διεθνείς ανατιμήσεις επηρεάζουν το λιανεμπόριο – Oι περιπτώσεις Jumbo, Fourlis και των σούπερ μάρκετ

Ρομίνα Νικηφόρου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι διεθνείς ανατιμήσεις επηρεάζουν το λιανεμπόριο – Oι περιπτώσεις Jumbo, Fourlis και των σούπερ μάρκετ
Αν και στελέχη του λιανεμπορίου εκτιμούν ότι προς το παρόν η κατάσταση στη χώρα μας είναι μάλλον διαχειρίσιμη, επικρατεί ωστόσο προβληματισμός για τη διάρκεια της κρίσης και εάν η αγορά βρεθεί αντιμέτωπη με την «τέλεια καταιγίδα» τους μήνες μετά το καλοκαίρι.

Μια δύσκολη «εξίσωση» καλούνται να λύσουν τους επόμενους μήνες οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου. Αφενός να αντιμετωπίσουν τις μεγάλες αυξήσεις των τιμών πρώτων υλών και την εκτόξευση του μεταφορικού κόστους διεθνώς και αφετέρου να συγκρατήσουν όσο είναι δυνατό τις τιμές για τους καταναλωτές αλλά και τον δικό τους τζίρο.

Αν και στελέχη του λιανεμπορίου εκτιμούν ότι προς το παρόν η κατάσταση στη χώρα μας είναι μάλλον διαχειρίσιμη, επικρατεί ωστόσο προβληματισμός για τη διάρκεια της κρίσης και εάν η αγορά βρεθεί αντιμέτωπη με μία τέλεια «καταιγίδα» τους μήνες μετά το καλοκαίρι. Κι αυτό γιατί τα lockdown των προηγούμενων μηνών και η μειωμένη ζήτηση τουλάχιστον στα εμπορικά καταστήματα έχουν μεν δημιουργήσει αυτή τη στιγμή επάρκεια αποθεμάτων για τις επιχειρήσεις, ειδικά σε κλάδους όπως της ένδυσης και υπόδησης, οι νέες παραγγελίες ωστόσο γίνονται σε υψηλότερες τιμές.

Αρκετές επιχειρήσεις πάντως που προμηθεύονται από χώρες όπως η Κίνα, αναζητούν ήδη εναλλακτικές λύσεις για τις νέες παραγγελίες τους ώστε να προμηθευτούν προϊόντα, μειώνοντας το μεταφορικό κόστος, όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς στο insider.gr. Μια εναλλακτική για να υποκαταστήσουν όπως λένε την αγορά της Κίνας, είναι για παράδειγμα η Τουρκία που έχει χαμηλό εργατικό κόστος και, σε κάθε περίπτωση, χαμηλότερα μεταφορικά.

Η περίπτωση των Jumbo

Κατά την πρόσφατη Γενική Συνέλευση των Μετόχων της Jumbo, o επικεφαλής της εταιρείας, Απόστολος Βακάκης έκανε λόγο βίαιη διατάραξη της τροφοδοτικής αλυσίδας και πρωτόγνωρες συνθήκες διεθνώς, επισημαίνοντας τον κίνδυνο εκτός από ανατιμήσεις και για ελλείψεις προϊόντων. Ανακοίνωσε μάλιστα την απόφασή του, η εταιρεία να αλλάξει πλάνο στις αγορές της, σταματώντας τις παραγγελίες από την Κίνα καθώς και να μην προχωρήσει στο άνοιγμα νέων καταστημάτων.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων από τις χώρες της Ασίας με τις νέες συνθήκες, έχει πλέον δεκαπλασιαστεί. Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα την τιμή για ένα παιχνίδι - αρκουδάκι το οποίο κοστίζει 50 ευρώ και εάν το κόστος μετακυλιστεί στην τελική τιμή, θα φτάσει να κοστίζει 200 ευρώ. Η κατάσταση αυτή, όπως επεσήμανε, θα έχει επιπτώσεις και στην ποικιλία των προϊόντων που θα διαθέτουν τα καταστήματα καθώς όσα προϊόντα είναι μεγάλα σε όγκο αλλά χαμηλά σε αξία κρίνονται ασύμφορα για την προμήθειά τους.

«Ακολουθούμε την πολιτική του Γκάντι. Δεν τρώμε ελπίζοντας ότι θα νικήσουμε το τέρας» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Βακάκης περιγράφοντας τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει ο Όμιλος την υπάρχουσα κατάσταση.

Μικρή η επίδραση από την κρίση στη Fourlis

Σε διαφορετικό κλίμα οι αναφορές της διοίκησης της Fourlis στο θέμα των ανατιμήσεων, λίγες μέρες αργότερα, επίσης κατά τη Γενική Συνέλευση των μετόχων της εταιρείας. Σύμφωνα με τον Απόστολο Πεταλά, διευθύνοντα σύμβουλο του Ομίλου με τα καταστήματα ΙΚΕΑ, Ιntersport και Athlete's Foot, η επίδραση από τις διεθνείς ανατιμήσεις, «αν υπάρχει , θα είναι πολύ μικρή». Ο ίδιος τόνισε επίσης πως, αυτή τη στιγμή, δεν έχει προχωρήσει σε καμία αύξηση τιμών στα καταστήματα.

Όπως εξήγησε, όσον αφορά στα καταστήματα ΙΚΕΑ, η μητρική από την οποία προμηθεύονται τα προϊόντα έχει ενημερώσει τον Όμιλο ότι για τους επόμενους 18 μήνες αν υπάρχει επίδραση από την αύξηση των ναύλων θα είναι πολύ μικρή. Το ίδιο ισχύει και στον κλάδο των αθλητικών ειδών και τις συνεργασίες του Ομίλου με τις Nike και Adidas.

Οι ανατιμήσεις στα σούπερ μάρκετ

Από την άλλη πλευρά, στα σούπερ μάρκετ και τον κλάδο των τροφίμων γενικότερα, οι ανατιμήσεις σε συγκεκριμένα προϊόντα έχουν κάνει την εμφάνισή τους στα ράφια, από τις αρχές του έτους. Στα πρόσφατα στοιχεία της εταιρείας IRI μάλιστα, το πρώτο τετράμηνο του 2021, η αγορά FMCG στα σούπερ μάρκετ εμφανίζει ανάπτυξη 1,3% με την άνοδο να αποδίδεται στις αυξήσεις των τιμών των τροφίμων κατά 2,2%.

«Το ανησυχητικό είναι πως πολλά προϊόντα από το «καλάθι της νοικοκυράς» ετοιμάζονται να ακολουθήσουν το «ράλι των τιμών», που καταγράφεται εδώ και λίγους μήνες, δεδομένου ότι οι αντοχές των προμηθευτών για απορρόφηση του επιπλέον κόστους που υφίστανται είναι περιορισμένες» σημειώνει στο insider.gr o πρόεδρος τους ΕΒΕΠ και ΠΕΣΑ, Βασίλης Κορκίδης προσθέτοντας: «Παρά το γεγονός ότι δεν είναι εύκολο, οι επιχειρήσεις από την πλευρά τους προσπαθούν στο μέτρο των δυνατοτήτων τους να συγκρατήσουν τις τιμές και να αποτρέψουν οποιαδήποτε μετακύλιση στον τελικό καταναλωτή, αφού γνωρίζουν ότι οι αυξήσεις θα περιορίσουν τον όγκο πωλήσεων τους».

«Καμπανάκι» για περαιτέρω ανατιμήσεις τους επόμενους μήνες στα σούπερ μάρκετ κρούει, τέλος, και το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών σε πρόσφατη έρευνά του, επισημαίνοντας ότι υπάρχουν ενδείξεις για αυξητικές πιέσεις στους δείκτες τιμών καταναλωτή και αυξήσεις της τελικής τιμής για συγκεκριμένα προϊόντα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider