Βελτιωμένη εικόνα σε σχέση με πέρσι η οποία ωστόσο απέχει από τα επίπεδα του 2019, παρουσίασαν οι πωλήσεις στην πλειονότητα των καταστημάτων του λιανικού εμπορίου κατά τη φετινή θερινή εκπτωτική περίοδο. Τα παραπάνω προκύπτουν από τις δύο έρευνες που πραγματοποίησαν από τη μία πλευρά ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών σε συνεργασία με το του Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και από την άλλη το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ.
Αναλυτικά σύμφωνα με έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ μία στις τρεις επιχειρήσεις (34%) πραγματοποίησε υψηλότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια της θερινής εκπτωτικής περιόδου σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή ενώ περίπου 4 στις 10 παρουσίασαν πτώση του κύκλου εργασιών τους.
Σε μία στις τρεις επιχειρήσεις (34%) από όσες πραγματοποίησαν αύξηση του κύκλου εργασιών, η άνοδος των πωλήσεων δεν ξεπέρασε το 10%. Παράλληλα για σχεδόν δύο στις τρεις επιχειρήσεις ο κύκλος εργασιών κινήθηκε μεν ανοδικά στις εκπτώσεις, αλλά δεν ξεπέρασε το 20%. Αντίστοιχα για μία στις δύο επιχειρήσεις των οποίων ο κύκλος εργασιών κινήθηκε πτωτικά, η συρρίκνωση δεν υπερέβη το 20%.
Για έξι στις δέκα επιχειρήσεις (59%) ο Ιούλιος ήταν η καλύτερη περίοδος από πλευράς πραγματοποίησης πωλήσεων, εύρημα που παρατηρείται παραδοσιακά και αφορά κυρίως τις πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων ενώ αξιοσημείωτες διαφοροποιήσεις καταγράφονται ανά μεγάλη γεωγραφική περιοχή. Οι καλύτερες επιδόσεις στη νησιωτική χώρα αλλά και στη βόρεια Ελλάδα σχετίζονται με τον τουρισμό, ενώ στην Αττική οι κλιματολογικές συνθήκες και ο συνωστισμός φαίνεται ότι δεν λειτούργησαν θετικά προς την ενίσχυση της αγοράς.
Όσον αφορά στην Αθήνα συγκεκριμένα και την έρευνα του ΕΣΑ, 1 στους 3 εμπόρους δήλωσε καλύτερο τζίρο το 2021 από το 2020 και αντίστοιχα η ίδια αναλογία ισχύει και για όσους δήλωσαν ίδιο και χειρότερο τζίρο. 8 στους 10 ωστόσο δήλωσαν χειρότερα αποτελέσματα σε σύγκριση με το 2019 και μόλις το 2,4% δήλωσε καλύτερο τζίρο το 2021.
Οι έμποροι της Αθήνας δήλωσαν ότι ο τζίρος του Ιουλίου ήταν πολύ καλός, αλλά του Αυγούστου εξανέμισε τις όποιες προσδοκίες δημιουργήθηκαν, γιατί ο καύσωνας και η αρνητική ψυχολογία που επικράτησε λόγω των δασικών πυρκαγιών μείωσαν κατά πολύ τον τζίρο. Ειδικά ο τζίρος των καταστημάτων του κέντρου της Αθήνας επλήγη ανεπανόρθωτα από τις υψηλές θερμοκρασίες.
«Το αποτέλεσμα αυτής της ερευνάς κάνει ξεκάθαρο ότι τα χειρότερα τα αφήσαμε πίσω, με την πλειοψηφία των καταστημάτων στις φετινές καλοκαιρινές εκπτώσεις να καταγράφει βελτιωμένες πωλήσεις σε σχέση με το δύσκολο 2020, όμως δυστυχώς απέχουμε ακόμη πολύ από το τελευταίο έτος κανονικότητας, το 2019» δήλωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης προσθέτοντας: «Ο εμπορικός κόσμος έχει επιδείξει τεράστια ωριμότητα τόσο κατά την εφαρμογή των υγειονομικών συστάσεων σε προσωπικό αλλά και εταιρικό επίπεδο όσο και με την εξαιρετική υποστήριξη, ανταπόκριση και υπομονή στις δυσκολίες που προέκυψαν. Είναι συνεπώς αναγκαίο να συμφωνήσουμε τώρα όλοι, ότι θα εξασφαλίσουμε την αδιάληπτη και χωρίς περιορισμούς λειτουργία της αγοράς και θα παραμείνουμε αρωγοί στοχευμένα, για όσο διάστημα αυτή διαταράσσεται. Ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι, η πραγματική οικονομία δεν μπορεί να περιμένει άλλο και πρέπει συντεταγμένα ως πολιτεία να δημιουργήσουμε τις συνθήκες σταθερότητας, με γνώμονα πάνω από όλα την προστασία της δημόσιας υγείας, ώστε όλοι οι συμπολίτες μας, υγιείς και προφυλαγμένοι να πάρουν πίσω την κανονική τους ζωή».