Την ώρα που η Κρήτη καλύπτει ήδη περίπου το 1/3 των αναγκών της σε ρεύμα από το ηπειρωτικό δίκτυο, μέσω της ηλεκτρικής της διασύνδεσης με την Πελοπόννησο, μετρά αντίστροφα ο χρόνος για την πλήρη άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» του νησιού, με την κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Αττική από την «Αριάδνη Interconnection», θυγατρική του ΑΔΜΗΕ και φορέα υλοποίησης του έργου.
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του έτους, που ανακοίνωσε πρόσφατα ο ΑΔΜΗΕ, ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η παραγωγή των καλωδιακών τμημάτων στα εργοστάσια των αναδόχων, καθώς και μέρους του εξοπλισμού των Σταθμών Μετατροπής. Επίσης, έχουν ολοκληρωθεί και οι έρευνες βυθού.
Παράλληλα, οι εργασίες εγκατάστασης χερσαίων καλωδιακών τμημάτων έχουν αρχίσει στην πλευρά της Αττικής, ενώ βρίσκεται προ των πυλών και η έναρξη εγκατάστασης των υποβρύχιων καλωδίων οπτικών ινών. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η πόντιση των οπτικών ινών πρόκειται να ξεκινήσει μέσα στις αμέσως επόμενες ημέρες, από την Αττική έως το Ηράκλειο Κρήτης, ενώ θα ολοκληρωθεί σε διάστημα έξι εβδομάδων περίπου.
Εγκατάσταση των υποβρύχιων καλωδίων έως τον Μάιο του 2023
Λίγο αργότερα, και πιο συγκεκριμένα προς το τέλος Νοεμβρίου, αναμένεται να ξεκινήσει και η πόντιση του πρώτου τμήματος του ενός από τα δύο υποβρύχια καλώδια συνεχούς τάσης. Υπενθυμίζεται ότι κάθε ένα καλώδιο έχει μήκος 135 χλμ., αποτελώντας την υποθαλάσσια διαδρομή της διασύνδεσης, που θα ξεκινά από την Πάχη Μεγάρων και θα καταλήγει στην περιοχή Κορακιά του Ηρακλείου.
Τα υποβρύχια καλώδια θα εγκατασταθούν έως τον Μάιο 2023, ενώ τα χερσαία αντίστοιχα συστήματα (σε Αττική και Κρήτη) θα έχουν ολοκληρωθεί και δοκιμαστεί τον Οκτώβριο του 2023. Επίσης, έως το τέλος της φετινής χρονιάς θα ξεκινήσει η κατασκευή και των δύο Σταθμών Μετατροπής (και πάλι σε Κρήτη και Αττική) που προβλέπονται για τη λειτουργία της διασύνδεσης.
Οι καθυστερήσεις λόγω πανδημίας
Ωστόσο, παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί σε όλα τα παραπάνω βήματα προετοιμασίας του έργου, τα περιοριστικά μέτρα λόγω της πανδημίας είχαν ως συνέπεια να επιβραδυνθεί μία σειρά γραφειοκρατικών διαδικασιών, οι οποίες ήταν απαραίτητες για τη δρομολόγηση των εργασιών. Επομένως, η αποπεράτωση της διασύνδεσης μετατίθεται κατά ένα έτος περίπου, αφού πλέον η ολοκλήρωση δοκιμαστικής λειτουργίας τοποθετείται στον Ιούνιο του 2024.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο COVID επηρέασε σχεδόν αποκλειστικά τις αδειοδοτήσεις και τις απαλλοτριώσεις, δηλαδή τις προεργασίες στις οποίες εμπλέκονταν φορείς του Δημοσίου, οι οποίες είναι έτσι κι αλλιώς περίπλοκες και χρονοβόρες.
Οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις προέκυψαν στην Κρήτη, όπου –μεταξύ άλλων- πραγματοποιήθηκαν αρχαιολογικές μελέτες, οι οποίες μετατόπισαν το χρονοδιάγραμμα κατά επτά περίπου μήνες. Στην Αττική, η πανδημική κρίση «φρέναρε» την απαλλοτρίωση και την πολεοδομική αδειοδότηση της κατασκευής του Σταθμού Μετατροπής Κουμουνδούρου.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως όλα τα παραπάνω εμπόδια έχουν πια ξεπερασθεί, με συνέπεια να μην πρόκειται να επηρεάσουν πλέον την υλοποίηση του έργου. Επομένως, δεν αναμένονται παρεκκλίσεις από το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα για την πλήρη ένταξη της Κρήτης στο ηπειρωτικό ηλεκτρικό δίκτυο.
Μείωση των ΥΚΩ
Υπενθυμίζεται ότι η διασύνδεση έχει προϋπολογισμό 1 δις. ευρώ, ενώ με την ολοκλήρωσή της θα περιοριστεί δραστικά το περιβαλλοντικό «αποτύπωμα» του νησιού, αφού θα διακοπεί πλήρως η χρήση των τοπικών πετρελαϊκών σταθμών για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος. Επιπλέον, θα δοθεί η δυνατότητα να αξιοποιηθεί ακόμη περισσότερο το πλούσιο αιολικό και ηλιακό δυναμικό του νησιού.
Η «απεξάρτηση» του νησιού από το πετρέλαιο θα έχει σημαντικά οικονομικά οφέλη για το σύνολο των καταναλωτών της χώρας, καθώς περιορίσει δραστικά και το κόστος ηλεκτροδότησής του. Αυτό θα οδηγήσει στην κατακόρυφη μείωση των ποσών που καταβάλλουν όλοι οι καταναλωτές της χώρας μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού, για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).
Παράλληλα, έως τις αρχές του επόμενου έτους πρόκειται να πραγματοποιηθεί ανοικτός διαγωνισμός για την παραχώρηση ποσοστού μειοψηφίας της «Αριάδνη Interconnection», μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης της σχετικής Πρόσκλησης Ενδιαφέροντος από τη ΡΑΕ, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Με την παραχώρηση του μειοψηφικού ποσοστού της θυγατρικής του, ο ΑΔΜΗΕ θα αυξήσει τη ρευστότητά του για την ανάπτυξη των έργων διασύνδεσης που σχεδιάζει τα επόμενα χρόνια. Επίσης, θα βελτιώσει τους χρηματοοικονομικούς δείκτες μόχλευσης.