Για τις αρχές του 2023 αναμένονται τα σπουδαία, δηλαδή η ολοκλήρωση των εργασιών για το σημαντικό έργο στον λιμένα Ηγουμενίτσας (γ΄ φάση) με τη διαδικασία να σέρνεται για περίπου μία δεκαετία, δίχως όμως ευθύνη του τωρινού αναδόχου.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ύστερα από σχετικό αίτημα που κατέθεσε η ανάδοχος κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΤΟΜΗ, χορήγησε νέα, μεγάλης διάρκειας, χρονική παράταση της Συνολικής Προθεσμίας και Τμηματικών Προθεσμιών εκτέλεσης εργασιών του έργου «Νέος Λιμένας Ηγουμενίτσας Γ1’ Φάση». Πλέον, κι ενώ έχουν προηγηθεί και άλλες αναβολές, η αρμόδια άναψε το «πράσινο φως» σχετικά µε την εν λόγω παράταση της συνολικής προθεσμίας περαίωσης των εργασιών στο έργο κατά 542 ημερολογιακές ημέρες, ήτοι μέχρι 25-02-2023.
Η ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμιση του λιμένα έχουν σημασία καθώς λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα της χώρας, έχει μεταβληθεί στον κυριότερο κόμβο μεταφορών (εμπορικών κυρίως) από τη Δυτική Ελλάδα, τα Νότια Βαλκάνια και την Τουρκία προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, προχωρά διαγωνιστική διαδικασία αξιοποίησής του από το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ συνδυαστικά με την Εγνατία Οδό αποτελεί τμήμα ενός ευρύτερου hub με αυξημένο ρόλο.
Να σημειωθεί ότι, μετά από τέσσερις διαδοχικές παρατάσεις προθεσμίας εκτέλεσης των εργασιών στο υπόψη έργο, προ ολίγων ετών εγκρίθηκε η χορήγηση παράτασης της συνολικής προθεσμίας περαίωσης των εργασιών του έργου κατά 720 ημέρες, ήτοι μέχρι την 1-9-2021. Η κοινοπραξία των ΑΚΤΩΡ-ΤΟΜΗ υπέβαλε εμπρόθεσμα, στις 21-7-2021, αίτημα για χορήγηση παράτασης εκτέλεσης εργασιών κατά 1.200 ημερολογιακές ημέρες, ήτοι μέχρι τις 14-12-2024. Ο βασικός λόγος ήταν ότι δεν είχαν ολοκληρωθεί, όπως έπρεπε και προβλέπονταν, οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις έως την 11η-06-2021. Η εντολή δε, που δόθηκε στο ανάδοχο σχήμα για κατάληψη των απαλλοτριωµένων εκτάσεων στο έργο, έγινε στις 12-7-2021, με συνέπεια να επηρεαστεί η πορεία των εργασιών.
Τελικά, δεδομένου ότι καθυστερήσεις δεν οφείλονται σε αποκλειστική υπαιτιότητα της αναδόχου κοινοπραξίας, η αρμόδια αρχή έκανε αποδεκτό το αίτημα αλλά σχεδόν κατά το… ήμισυ, καθώς χορήγησε τελικά 542 ημέρες παράταση. Παράλληλα, έθεσε και τις τμηματικές προθεσμίες για επί μέρους εργασίες: • «Καθαιρέσεις και καθαρισμός χερσαίων χώρων όπισθεν των νότιων κρηπιδωμάτων», μέχρι την 08-01-2022, • «Χωματουργικές προεργασίες – εκσκαφές και επιχώματα πασσαλότοιχου», μέχρι την 09-03-2022, 7 • «Κατασκευή πασσαλότοιχου», μέχρι την 07-07-2022.
Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, το έργο αυτό έχει δεκαετή (και πλέον) ιστορία. Το 2010 εγκρίθηκε η ανάθεση εκτέλεσης του έργου στην εταιρεία «ΙΟΝΙΟΣ Α.Ε.» (όμιλος Μαρούλη) µε μέση έκπτωση 47,96 % και συνολική δαπάνη σχεδόν 40 εκατ. ευρώ (µε ΦΠΑ), με τη σχετική σύμβαση να υπογράφεται το καλοκαίρι του 2011, με συμβατική ημερομηνία περαίωσης τους 54 μήνες, ήτοι μέχρι 8-2-2016.
Το 2014 εγκρίθηκε η υποκατάσταση της εταιρείας «ΙΟΝΙΟΣ Α.Ε.», αναδόχου του έργου «Νέος Λιμένας Ηγουμενίτσας – Γ1΄ Φάση» από την εταιρεία «ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.». Ακολούθησαν νέο χρονοδιάγραμμα και συνεχείς παρατάσεις (π.χ. για το 2017, για Σεπτέμβριο 2019 και μετά για το 2021), τον Μάιο του 2018, η Γενική Γραμματεία Υποδομών ενέκρινε την εκτέλεση εργασιών στο νέο λιμένα Ηγουμενίτσας (Γ1 Φάση) από την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΤΟΜΗ, για να καταλήξουμε στη νέα χορήγηση μέχρι αρχές 2023.
Βέβαια, σε αυτήν την περίπτωση το πρόβλημα, στην τελευταία του φάση, ήταν οι καθυστερήσεις με τις απαλλοτριώσεις. Ωστόσο, σε πρώτα στάδια, η μεγάλη έκπτωση και τα προβλήματα του αρχικού αναδόχου να έπαιξαν σημαντικό ρόλο, αναδεικνύοντας έτσι και μια ακόμα μεγάλη παθογένεια του κλάδου. Δηλαδή την υποβολή «σκοτωμένων», όπως τις αποκαλούν στον κατασκευαστικό κλάδο, οικονομικών προσφορών (μεγάλες εκπτώσεις) οι οποίες καταλήγουν σε καθυστερήσεις, υπερκοστολογήσεις κ.α.