Στην προκήρυξη του ελληνικού τμήματος της δεύτερης ηλεκτρικής διασύνδεσης με τη Βουλγαρία προχώρησε ο ΑΔΜΗΕ, για την ανάδειξη του κατασκευαστή της υποδομής. Έτσι, πρόκειται να μπει άμεσα σε τροχιά υλοποίησης και το ελληνικό σκέλος του έργου, τη στιγμή που βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή το τμήμα της εν λόγω εναέριας γραμμής μεταφοράς το οποίο θα διατρέχει τη γειτονική χώρα.
Το εγχώριο τμήμα αναμένεται να είναι έτοιμο στο τρίτο τρίμηνο του 2022, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για τη λειτουργία της διασύνδεσης. Όπως έχει γράψει το Insider.gr, η νέα διασυνδετική γραμμή (Ν. Σάντα – Maritsa) θα έχει συνολικό μήκος 151 χλμ. περίπου, από τα οποία 30 χλμ. θα βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια και 121 χλμ. περίπου στη βουλγαρική. Θα διαθέτει ονομαστική μεταφορική ικανότητα 2000 MVA, με συνέπεια να αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα στο σύνορο των δύο χωρών σε 800 MW για την κατεύθυνση από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και σε 1350 MW για την κατεύθυνση από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα.
Με αυτό τον τρόπο, θα ενισχυθεί η μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των συστημάτων των δύο χωρών, έναντι της ικανότητας «ανταλλαγής» ρεύματος που ήδη υπάρχει. Αυτή τη στιγμή, οι δύο χώρες συνδέονται με μία ηλεκτρική διασύνδεση 400 kV ονομαστικής ικανότητας μεταφοράς 1400 MVA, η οποία ξεκινά από το ΚΥΤ Θεσσαλονίκης και καταλήγει στον υποσταθμό Blagoevgrad στη Βουλγαρία.
Σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης, ο προϋπολογισμός του ελληνικού σκέλους του νέου «ηλεκτρικού διαδρόμου» ανέρχεται σε 8,75 εκατ. ευρώ (πλην ΦΠΑ), που αποτελεί και την ανώτερη προσφορά. Η προθεσμία υποβολής των προσφορών ολοκληρώνεται την 1η Νοεμβρίου. Για την ανάδειξη του αναδόχου, οι ενδιαφερόμενοι θα συμμετάσχουν σε ηλεκτρονική δημοπρασία, από την οποία θα επιλεγεί η εταιρεία που θα υποβάλει το μικρότερο τίμημα.
Συμβολή στην επάρκεια τροφοδοσίας
Οι διεθνείς διασυνδέσεις αποτελούν «οχήματα» τόσο για τη διασφάλιση της επάρκειας τροφοδοσίας, όσο και για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Ειδικά η δεύτερη εναέρια γραμμή με τη Βουλγαρία θα ολοκληρωθεί σε μία αποφασιστική καμπή για την αλλαγή του εγχώριου μίγματος ηλεκτροπαραγωγής, με δεδομένο το σχέδιο για απόσυρση όλων των υφιστάμενων λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ έως το 2023.
Υπενθυμίζεται ότι έως τότε αναμένεται να προστεθούν δύο νέες θερμοηλεκτρικές μονάδες στο σύστημα, ο νέος σταθμός φυσικού αερίου ισχύος 826 MW της Mytilineos και η «Πτολεμαΐδα 5» ισχύος της ΔΕΗ 660 MW (αρχικά με καύσιμο λιγνίτη), Επομένως, η διεύρυνση της δυνατότητας εισαγωγών ρεύματος θα αποτελέσει μία σημαντική δικλείδα ασφαλείας για την επάρκεια τροφοδοσίας των ελληνικών νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Από την άλλη πλευρά, η διασύνδεση θα έρθει σε μία περίοδο όπου θα λειτουργούν συζευγμένα τόσο οι αγορές Επόμενης Ημέρας των δύο χωρών, όσο και οι Ενδοημερήσιες αγορές τους. Επομένως, το έργο θα δώσει τη δυνατότητα για περαιτέρω σύγκλιση των τιμών τους.